لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

معاون هلال احمر: سرنخی از جاماندگان در آوار ساختمان پلاسکو در دست نیست


خبرگزاری ایسنا شامگاه جمعه در گزارشی به نقل از معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر ایران نوشت که جستجو برای یافتن اجساد دیگر قربانیان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو ادامه دارد، اما هنوز سرنخی در این زمینه در دست نیست.

همزمان اعلام شد که هیات وزیران ایران، با تجلیل از آتش‌نشانان جان‌باخته در این حادثه، «به منظور بزرگداشت جان‌باختگان و همدردی با بازماندگان آنان»، روز شنبه دوم بهمن را در سراسر کشور «عزای عمومی» اعلام کرده است.

شامگاه جمعه مرتضی مرادی‌پور، معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که بخش اورژانس و بخش امداد و نجات این سازمان «به عنوان پشتیبان اورژانس و آتش‌نشانی» در عملیات جستجو برای اجساد شرکت دارند، و این سازمان از «سگ‌ها و دستگاه‌های زنده‌یاب» خود به این منظور استفاده کرده است.

او یادآور شد که نیروهای هلال احمر در حال کمک برای آواربرداری هستند، اما «متاسفانه علی رغم همه تلاش‌هایی که تاکنون از غرب و شرق ساختمان انجام داده‌ایم، نتوانسته‌ایم به سرنخی برسیم یا اجساد فوتی‌ها را بیرون بکشیم».

این مقام سازمان هلال احمر یاد آور شده که تلاش‌ها ادامه دارد، و ابراز امیدواری کرده که «با همکاری مردم این روند تسریع شود».

در این زمینه سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم به خبرگزاری ایسنا گفته است که با گذشت بیش از ۳۳ ساعت از زمان ریزش ساختمان پلاسکو «جستجوی آتش‌نشانان بی‌وقفه در محل ادامه دارد و عملیات آواربرداری نیز سرعت بالایی به خود گرفته است».

جلال ملکی با اشاره مشکلات ناشی از «نوع تخریب سازه ساختمان و پیچیدگی اسکلت آن»، دلیل کندی عملیات آواربرداری در ساعات اولیه را «تلاش برای جابجا کردن سازه فلزی چند ۱۰ تنی از روی آوار» عنوان کرده است.

در گزارش لحظه به لحظه ایسنا اشاره شده که طبق اعلام اورژانس تهران، تعداد کل مصدومان این حادثه تا ساعت ٢٠ شامگاه جمعه به عدد ۱۱۴ نفر رسیده است.

روز پنجشنبه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو در مرکز تهران، به فروریختن آن انجامید. در جریان عملیات مهار آتش‌سوزی دست کم ۲۰ آتش‌نشان زیر آوار جا مانده‌اند و تاکنون اثری از آنها پیدا نشده است.

جلسه اضطراری شورای شهر؛ تشکیل پرونده حادثه ساختمان پلاسکو

اما بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، جلسه اضطراری شورای شهر تهران در مورد حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، ساعت هشت صبح روز شنبه «در محل حادثه» برگزار خواهد شد. به نوشته ایسنا این جلسه «غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران» خواهد بود.

همزمان خبر می‌رسد که دادستانی تهران پرونده ویژه‌ای را در ارتباط با حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل داده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران گفت که «از روز پنجشنبه پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده و گزارش مقدماتی معاون دادستانی تهیه شده است».

او همچنین از شناسایی مدیران ساختمان پلاسکو خبر داده و گفته است که آنها «قطعاً باید در خصوص موارد ایمنی‌ که رعایت نشده است، پاسخگو باشند».

آموزش و پرورش تهران هم اعلام کرده است که حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، تأثیری بر فعالیت مدارس مناطق ۱۹ گانه تهران نخواهد داشت، و اما دبیرستان دخترانه امامیه و دبستان امید که در نزدیکی محل حادثه قرار دارند، روز شنبه «به دلیل آلودگی صوتی، گرد و غبار و محدودیت در تردد» تعطیل خواهند بود.

XS
SM
MD
LG