لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

اختلاف نظر بازپرس و دادستان در مورد اتهامات دو روزنامه‌نگار زندانی


وکیل عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی، خبر داد که با وجود نظر مخالف بازپرس پرونده، با نظر دادستان و رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، این دو روزنامه‌نگار زندانی به جرایم سنگین‌تری چون «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» و «توهین به مقامات» متهم شده‌اند.

محمود علیزاده طباطبایی، روز دوشنبه ۱۲ بهمن، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت که درباره پرونده این دو روزنامه‌نگار بین بازپرس پرونده و دادستان تهران «اختلاف» وجود داشت که در نهایت پرونده برای حل اختلاف به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شد و قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس این شعبه، به نفع دادستان رأی داد.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، بازپرس پرونده معتقد بود که اقدامات این روزنامه‌نگاران فقط مصداق اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» است اما دادستان عقیده داشت که این اقدامات علاوه بر «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، مصداق اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» و«توهین به مقامات» جمهوری اسلامی است.

وی همچنین بدون ذکر نام گفت که «برخی از این روزنامه‌نگاران» علاوه بر این اتهامات به «نشراکاذیب» نیز متهم شده‌اند.

حداکثر زندان پیش‌بینی شده برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در قوانین جمهوری اسلامی یک سال است. اما برای اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» تا ۱۰ سال و برای «توهین به مقامات» جمهوری اسلامی نیز تا دو سال زندان پیش‌بینی شده است.

به این ترتیب دادستان و رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با وجود نظر مخالف بازپرس پرونده، اتهام‌های سنگین‌تری را برای این دو روزنامه‌نگار زندانی تعیین کرده‌اند.

آقای علیزاده طباطبایی همچنین با اشاره به اینکه پرونده این دو روزنامه‌نگار در اختیار دادستان است، پیش‌بینی کرد که «به زودی» برای آنان کیفرخواست صادر می‌شود و پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.

وی اضافه کرد: «با توجه به اتمام دو ماه بازداشت موقت متهمان در روز جاری، بایستی امروز درباره وضعیت بازداشت این افراد تصمیم‌ گرفته شود که بر این اساس یا مجدداً قرار بازدادشت صادر می‌شود یا قرار دیگری صادر خواهد شد».

عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌سازو سامان صفرزایی روز ۱۱ آبان بازداشت شدند و اطلاعات سپاه پاسداران پس از بازداشت آنان اعلام کرد که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» را دستگیر کرده ‌است.

ابراهیم رئیسی، دادستان کل ایران، نیز روز چهارشنبه ۱۳ آبان، از این خبرنگاران به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم‌به‌دست آمریکایی» نام برد.

در‌‌ همان روز حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با اشاره به این بازداشت‌ها هشدار داد که «نباید با کلمه نفوذ بازی» کرد.

اشاره آقای روحانی به مفهوم «نفوذ» مورد اشاره رهبر جمهوری اسلامی است که در یکی دو ماه اخیر بار‌ها درباره آن سخنرانی کرده و هشدار داده و به پیروی از او چند مقام ارشد در حکومت از جمله فرمانده سپاه پاسداران تهدیدهایی را مطرح کرده‌اند.

در این زمینه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز روز شنبه ۱۵ آبان، با تأیید این نظر که هدف این بازداشت‌ها «تسویه حساب سیاسی» بوده تأکید کرد که بد‌ترین راه مقابله با نفوذ «جناحی کردن آن» است.

در همین حال علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، از این ابراز نگرانی کرده است که هدفِ این بازداشت‌ها «ایجاد رعب در بیان روزنامه‌نگاران قبل از انتخابات» باشد.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه چهارم آذر، اعلام کرد که «نباید با استناد به سوءاستفاده احتمالی و جناحی... اصل قضیه نفوذ و اهمیّت این مسئله را کمرنگ جلوه داد».

XS
SM
MD
LG