لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

درخواست برای پایان اعتصاب غذای علی شریعتی و هشدار در مورد وضعیت سعید شیرزاد


همزمان با درخواست تعدادی از زندانیان سابق سیاسی از علی شریعتی برای پایان دادن به اعتصاب غذا، وکیل سعید شیرزاد دیگر زندان سیاسی هم درباره «وضعیت خطرناک» موکلش بر اثر اعتصاب غذا هشدار داده است.

به گزارش وب‌سایت زیتون، تعدادی از زندانیان سابق سیاسی روز جمعه ۲۴ دی، با حضور در منزل علی شریعتی از او خواستند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

مصطفی تاج‌زاده، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهاره هدایت، حسین نورانی‌نژاد، مهدی محمودیان ،ساجده عرب‌سرخی و مصطفی نیلی از جمله این زندانیان سابق سیاسی هستند.

علی شریعتی از ۷۵ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد و به گفته خانواده‌اش دچار «انسداد روده» است.

روز چهارشنبه ۲۲ دی، شایسته شهیدی مادر این زندانی سیاسی، پس از حمله قلبی، برای ساعاتی در بیمارستان بستری شده بود.

علی شریعتی به دلیل شرکت در تجمعی مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شد و پس از بازداشت در روز دهم آبان اعلام کرد که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

خانواده آقای شریعتی اعلام کرده‌اند که تقاضای آنان مرخصی استعلاجی او «تا زمان رسیدگی مجدد و دادرسی عادلانه از طریق مجاریِ قانونیِ پیش‌بینی شده» و اگر با این تقاضا موافقت شود، این زندانی سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان خواهد داد.

در همین حال امیرسالار داودی، وکیل سعید شیرزاد از دیگر زندانیان سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، نسبت به وضعیت جسمی و سلامتی موکلش هشدار داد و از مسئولان قضایی خواست «پیش از آن که دیر شود با این زندانی سیاسی به گفت‌وگو بنشینند».

به گفته آقای داودی، سعید شیرزاد به دلیل «ضعف مفرط»، «کاهش وزن شدید» و «فشار شدیدی» که به کلیه‌ها و دستگاه گوارشی‌اش وارد شده، در «وضعیت خطرناک و نگران‌کننده‌ای» به سر می‌برد.

او در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که مقام‌های دستگاه قضایی، زندان و مقامات امنیتی با موکلش صحبتی نکرده‌اند، «انگار نه انگار که اعتصاب غذا کردهاست».

روز پنج شنبه ۲۳ دی، گزارش‌هایی درباره انتقال سعید شیرزاد به بیمارستان منتشر شده بود. او روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نیز به دلیل «افت فشار» و «درد در معده و قفسه سینه» به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شده بود.

سعید شیرزاد فعال مدنی، از روز ۱۷ آذر در اعتراض به «مرگ خاموش زندانیان» و با اشاره به موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان، با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذا کرده است.

او پیش از این در پاسخ به درخواست‌ها برای پایان اعتصاب غذای خود اعلام کرده بود که اعتصاب غذا را تا ۳۰ روز ادامه خواهد داد و پس از آن، بسته به شنیده ‌شدن «صدای بی‌صدایان»، آن را قطع یا تبدیل به اعتصاب غذای خشک خواهد کرد.

این فعال مدنی پس از پایان یک ماه اعلام کرد که همچنان به اعتصاب غذای تر خود ادامه خواهد داد.

در هفته‌های گذشته نیز گزارش‌هایی از آغاز اعتصاب غذای تعداد دیگری از زندانیان از جمله نزار زکا، محمدرضا نکونام و مهدی کوخیان منتشر شده اما درباره ادامه و یا توقف اعتصاب آنان خبری منتشر نشده است.

احمدرضا جلالی نیز که پزشک و دارای اقامت سوئد است، از ۱۲ روز پیش اعتصاب غذا کرده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر آقای جلالی، در مصاحبه با رادیو فردا خبر داده که همسرش روز پنجم اردیبهشت به اتهام «همکاری با دشمن» در تهران بازداشت شده است.

آرش صادقی نیز پیش از این در اعتراض به بازداشت همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی، بیش از ۷۰ روز اعتصاب غذا کرده بود. روز ۱۴ دی، خانم ابراهیمی به مرخصی آمد و آقای صادقی نیز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

آقای صادقی شامگاه شنبه ۱۸ دی به بیمارستان منتقل شده بود اما ساعتی بعد وبسایت‌ها خبر دادند که او با وجود نظر پزشکان مبنی بر نیاز به بستری شدن در بیمارستان، پس از معاینه به زندان بازگردانده شده است.

در همین حال برخی از وب‌سایت‌ها خبر داده بودند که با وجود تأمین وثیقه، دادستان تهران به مرخصی آمدن آرش صادقی را مشروط به بازگشت همسرش به زندان کرده‌ است.

گلرخ ابراهیمی، همسر آرش صادقی، نیز در گفت‌وگو با وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، خبر داد که واحد اجرای احکام دادسرای تهران برای وثیقه‌گذار او که مادرش است، اخطاریه فرستاده و به او مهلت داده که ظرف یک ماه خود را به زندان معرفی کند.

خانم ابراهیمی گفت که پس از پایان چهار روز مرخصی به زندان احضار شده بود اما خود را به زندان معرفی نکرده، چون حکم صادر شده برای خود را «غیرقانونی» می‌داند و رئیس زندان و آقای حاجیلو، معاون دادستان، به او گفته‌اند که در پرونده‌اش «تخلف صورت گرفته» است.

او درعین حال اعلام کرد که به دلیل اینکه «بحث جان» همسرش در میان است، ممکن است هفته آینده خود را به زندان معرفی کند.

خانم ابراهیمی همچنین اعلام کرد که آقای حاجیلو، معاون دادستان تهران، به او وعده داده بود که مرخصی‌اش تا زمان پذیرفته شدن اعاده دادرسی پرونده اش تمدید خواهد شد اما به این وعده عمل نشده است.

بر اساس این گزارش، آرش صادقی نیز اعلام کرده که در صورت بازگردانده شدن همسرش به زندان دوباره اعتصاب غذا خواهد کرد.

وبسایت هرانا خبر داده بود که آرش صادقی به دلیل «وخامت حالش» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته «سه بار» به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

در همین حال عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، روز دوشنبه، ۲۰‌ دی ماه، نسبت به وضعیت زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند هشدار داده و خواستار آزادی بی‌قید و شرط آنان شده بود.

او بازداشت بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی را «خودسرانه» و اتهام‌های آنان را «مبهم» دانسته بود.

مایکل فرست، گزارشگر ویژه امور فعالان حقوق بشر و رونالد آجوی، مسئول میز گروه کاری سازمان ملل متحد در بازداشت‌های خودسرانه، از درخواست عاصمه جهانگیر حمایت کرده‌اند.

با این حال غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه، روز ۱۵ دی در واکنش به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی گفته بود که «اگر قصد دارند با فشار داخل و خارج، قوه قضاییه، کاری را تمکین کند به شدت در اشتباهند و قوه قضاییه تسلیم نمی‌شود».

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند و تعدادی از آنان از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG