لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

ستاره‌های کشتی ایران در جام تختی لباس آتش‌نشان‌ها را پوشیدند


جام جهان پهلوان تختی که قدیمی‌ترین تورنمنت ورزشی در ایران است، در سه رشته آزاد، فرنگی و پهلوانی با قهرمانی ایران در مشهد به پایان رسید، و در مراسم پایانی، حسن یزدانی، قاسم رضایی و جابر صادق‌زاده به نشانه احترام به قربانیان حادثه پلاسکو، با لباس مخصوص آتش نشانی به روی تشک آمدند.

این رقابت‌ها برای نخستین بار به صورت تیمی به انجام رسید و در فینال کشتی آزاد، ایران الف با نتیجه هشت بر صفر مقابل ارمنستان به برتری رسید.

اصرار فدراسیون کشتی بر انجام مسابقات به صورت تیمی، با انتقاد هواداران کشتی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده بود.

این طرح، باعث شد برخی نفرات شاخص ایران مقابل هم قرار نگیرند. خصوصاً نبرد حسن یزدانی با علیرضا کریمی دو نماینده ایران در المپیک که تقابل آنها می‌توانست جذاب‌ترین کشتی سال باشد.

اولین دوره این مسابقات، سال ۱۳۵۸ در ساری برگزار شد تا ادامه‌ای باشد بر تورنمنت معتبری که پیش از انقلاب اسلامی با عنوان کاپ آریامهر به انجام می‌رسید.

مسابقات ساری، اولین رویداد سراسری ورزشی بعد از انقلاب است. در روزهای پرالتهاب پس از انقلاب، فعالیت‌های ورزشی در تمام رشته‌ها تعطیل شده بود.

فقط یک هفته قبل از مسابقات ساری، مرحوم منصور رحیمی‌ها به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شد.

دومین دوره، سال ۱۳۵۹ در تهران با کیفیتی بالا به انجام رسید. شوروی، چین، کوبا، مجارستان، بلغارستان و رومانی نمایندگان خود را به ایران فرستادند.

از حریفان نامدار تختی مانند الکساندر مدوید، احمت آییک، سیراکوف و عصمت آتلی نیز به عنوان مهمان ویژه دعوت به عمل آمده بود.

این مسابقات حالا در چهارمین دهه‌اش، به صورت متمرکز در سه رشته آزاد، فرنگی و پهلوانی برگزار می‌شود.

در فینال کشتی آزاد بین ایران و ارمنستان، ابتدا يونس سرمستی با امتیاز ضربه فنی مقابل ناريک هوانسيان پیروز شد. سپس مهران نصيری از سد آشوت وليتسيان گذشت، و ميثم نصيری هم توانست فرانگوليان را پشت سر بگذارد.

در ۷۰ كيلوگرم حامد رشيدی بر مارگاريان غلبه کرد. دست پيمان ياراحمدی هم مقابل گريگوريان بالا رفت. عليرضا كريمی نماینده المپیکی ایران با ۱۱ امتیاز بر واهه تامرازيان چیره شد. امير محمدی و یدالله محبی نیز حریفان خود را با ضربه فنی شکست دادند.

در فينال كشتی فرنگی هم ايران الف با نتيجه ۷ بر ۱ از سد گرجستان گذشت و قهرمان شد. محمد نوربخش، محمد الياسی، افشين بيابانگرد، رسول گرمسيری، يوسف قادريان، سامان عزيزی و بهنام مهدی‌زاده نفرات پیروز ایران بودند.

در وزن ۹۸ كيلوگرم مصطفی صالحی‌زاده مقابل ماته سوپادزه شکست خورد تا تنها پیروزی تیم اعزامی از گرجستان رقم بخورد.

از نکات مهم جام تختی امسال، صعود حسن یزدانی قهرمان المپیک به وزن ۸۶ کیلوگرم بود. او برای تیم خراسان به روی تشک رفت و هر سه مسابقه‌اش را با ضربه فنی به پایان رساند.

در مراسم پایانی، که با حضور مسعود سلطانی‌فر وزير ورزش و جوانان انجام شد، مسابقات حسن یزدانی، قاسم رضایی و جابر صادق‌زاده به نشانه احترام به قربانیان فاجعه پلاسکو، با لباس مخصوص آتش نشانی به روی تشک آمدند و یک دقیقه سکوت هم در سالن برقرار شد.

در اين مراسم از قاسم رضایی به عنوان برترين فرنگی‌كار سال، حسن يزدانی برترين آزادكار سال و از جابر صادق‌زاده هم به عنوان بهترین کشتی‌گیر در کشتی‌های سنتی تجلیل شد.

XS
SM
MD
LG