لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

ممنوع‌الخروجی تناولی؛ «شاکی نیروی انتظامی، اتهام نشر اکاذیب»


پرویز تناولی، مجسمه‌ساز ایرانی، که به تازگی ممنوع‌الخروج شده است، می‌گوید که پس از مراجعه به دادگاه مطلع شده که شاکی پرونده‌اش نیروی انتظامی است، و در این پرونده به او اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی وارد شده است.

آقای تناولی روز یکشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت که اتهام‌های وارد شده به او بر اساس «مجموعه کارهایی است که تا کنون انجام داده» و اضافه کرد که دادگاه این اتهام‌ها را وارد دانسته و به او گفته شده مجسمه‌هایی که ساخته است «مصداق تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب است».

پرویز تناولی

«هیچ»، از آثار پرویز تناولی
«هیچ»، از آثار پرویز تناولی
  • پرویز تناولی، ۷۹ ساله، از مجسمه‌سازان سرشناس ایرانی در سطح بین‌المللی است.
  • او در فرودگاه متوجه ممنوع‌الخروجی خود شد.
  • او به تازگی به احتمال حذف رشته نقاشی از هنرستان‌های ایران اعتراض کرده‌بود.
  • آقای تناولی بر سر مالکیت ۱۱ مجسمه خود با شهرداری اختلاف دارد.

به گفته این مجسمه‌ساز ایرانی، مجموعه آثاری که از او در کاخ موزه نیاوران قرار دارد، مجموعه‌ای که اخیراً با عنوان «تناولی و ۵۰ سال هنر پاپ» از او به نمایش درآمده، و نیز مجسمه‌هایی که در مجموعه شخصی از آنها نگهداری می‌کند، از موارد اشاره شده در این پرونده هستند.

آقای تناولی در عین حال اشاره کرده که پیش از این هم روزنامه کیهان اتهاماتی «بی‌اساس» را در مورد برخی آثار او در کاخ موزه نیاوران مطرح کرده بود، و وزارت ارشاد نیز در مورد «مجسمه‌های مکتب سقاخانه» که مضمون آنها «مذهبی» است، اطلاعاتی را درخواست کرده بود.

او در عین حال گفته است که تا کنون هیچ احضاریه‌ای دریافت نکرده و تا لحظه حضور در دادگاه از اتهامات طرح شده بی‌خبر بوده است.

روزنامه شرق یکشنبه گذشته ۱۳ تیر ماه، خبر داده بود که گذرنامه پرویز تناولی، مجسمه‌ساز و نقاش شناخته‌شده ایرانی، هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی تهران ضبط شده است.

آقای تناولی در این زمینه به شرق گفته بود که در فرودگاه متوجه ممنوع‌الخروج بودنش شده و به او گفته شده ممنوع‌الخروج بودنش «به مسائل سیاسی ربطی ندارد و گویا یک شکایت شخصی بوده‌است».

این هنرمند سرشناس ایرانی، قرار بود روز شنبه ۱۲ تیر برای شرکت در مراسم رونمایی جدیدترین کتابش در موزه بریتانیا، به لندن سفر کند.

تناولی از پیشگامان مکتب سقاخانه است که فرهنگ عامه در آن نقش مهمی دارد؛ رویکردی که تحت تأثیر پاپ آرت بود و در دهه چهل شمسی در ایران شکل گرفت.

یکی از آثار او به نام «پرسپولیس» در حراج کریستیز دبی رکورد شکسته و یکی از ساخته‌های او به نام «هیچ» در موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه بریتانیا نمایش داده شده است.

پیشتر در اسفندماه سال ۹۲، مأموران سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با «حکم قضایی» وارد خانه پرویز تناولی شدند و ۱۱ مجسمه او را که بر سر مالکیت آن اختلاف وجود دارد، از آنجا خارج کردند.

آقای تناولی در خرداد ۹۳ در نامه‌ای به حسن روحانی، از او خواست که در جریان بازپس گرفتن آثارش از شهرداری تهران، به او کمک کند. او در این نامه سرگشاده نوشت که سال‌هاست شهرداری تهران ۵۷ قطعه از آثار او را از خانه‌اش برده و به او برنگردانده است.

XS
SM
MD
LG