لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۸

آخرین جزئیات از فرار «سه متهم نوجوان» از کانون اصلاح و تربیت زاهدان


بر پایه اعلام مقام‌های قضایی استان سیستان و بلوچستان، «سه متهم نوجوان» که در مرکز اصلاح و تریبت زاهدان نگهداری می‌شدند، شامگاه جمعه ۱۲ آذر از این مرکز گریخته‌اند، و تلاش‌ها برای دستگیری آنها ادامه دارد.

در حالی که گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که هر «سه نوجوان فراری» محکوم به اعدام بوده‌اند، شامگاه شنبه ۱۳ آذر دو مقام قضایی سیستان و بلوچستان به خبرگزاری‌های میزان و تسنیم گفتند که این افراد تنها «در مظان اتهام» بوده و «محکومیتی نداشته‌اند».

خبرگزاری فارس در گزارش اولیه خود در این زمینه با تکیه بر «بررسی‌های خبرنگار قضایی» خود نوشته بود که دو تن از این افراد متهم به قتل و نفر سوم متهم به حمل مواد مخدر بوده است.

در این زمینه دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در گفت‌وگو با تسنیم، این افراد را «مددجویان زیر ۱۸ سال کانون اصلاح و تربیت» معرفی کرده و افزوده است که «دو نفر از آنها متهم به قتل عمد و یک نفر متهم به حمل و نگهداری ۷۰۰ گرم مواد مخدر بوده و هنوز حکم محکومیت برای آنها صادر نشده و فعلاً در مظان اتهام هستند».

مشابه همین اظهارات را مدیرکل زندان‌های استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان مطرح کرده و بدون اشاره به جزئیات اتهامی، گفته است که این سه نوجوان «هیچگونه محکومیتی نداشته‌اند، در مظان اتهام هستند و هنوز حکمی در رابطه با آن‌ها صادر نشده است».

او همچنین افزوده است که «با کمک دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی، محل اختفای این متهمان فراری در حال شناسایی است و در اسرع وقت نسبت به دستگيری اين متهمان و استرداد آنها به كانون اقدام می‌شود».

زخمی شدن یک سرباز در جریان فرار

گزارش اولیه خبرگزاری فارس «سه متهم فراری» در حین فرار سربازی را با «یک شیء نوک‌تیز» زخمی کرده‌اند و حال این سرباز وخیم گزارش شده است.

در این زمینه رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با تسنیم، تنها به این موضوع اکتفا کرده بود که «فعلاً نمی‌توانم اظهارنظری انجام دهم و مشغول بررسی جزئیات هستیم».

با این حال تنسیم ساعتی بعد به نقل از دادستان عمومی و انقلاب زاهدان نوشت که «این سرباز که توسط یک شئ تیز مجروح شده بود، مورد عمل جراحی قرار گرفت و با توجه به بهبودی نسبی، در حال حاضر از بیمارستان مرخص شده است».

بر پایه گزارش منابع محلی، کانون اصلاح و ترتیب زاهدان در بهمن ماه ۹۱، و در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای میان اداره کل زندان‌ها و هلال احمر سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است. با این حال مشخص نیست هم‌اکنون چه تعداد از نوجوانان در این مرکز نگهداری می‌شوند.

یک پژوهش اجتماعی که در فروردین ماه امسال در میان اطفال و نوجوانان نگهداری شده در این کانون صورت گرفت، نشان می‌دهد که مشکلات مالی علت اصلی بزهکاری در میان اطفال و نوجوانان این استان جنوب شرقی ایران است.

استان زاهدان از محروم‌ترین استان‌های ایران است و به اذعان وزیر کشور «۲۵۰ هزار تن از ساکنان آن با امکانات، شرایط و استانداردهای ۱۰۰ سال قبل زندگی می‌کنند».

این استان که یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشورهای پاکستان و افغانستان دارد، یکی از مسیرهای اصلی ورود مواد مخدر به داخل ایران محسوب می‌شود.

در عین حال بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵، از جمعیت دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفری استان سیستان و بلوچستان، بیش از ۶۴۰ هزار تن بی‌سواد هستند.

مقام‌های دولتی در آذرماه سال گذشته اعلام کردند که این استان ۱۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل دارد، و معاون وزیر آموزش و پرورش، نیز اول آبان امسال گفته بود که استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۳ بیشترین تعداد کلاس‌های «خشت و گلی» را داشته است.

XS
SM
MD
LG