لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

مطهری: باید از نفوذ در نهادهای طرفدار نظام ترسید، نه منتقدان


ادعای رسانه‌ها و چهر‌ه‌های اصولگرا در مورد نفوذ و حمایت خارجی از اصلاح‌طلبان واکنش‌هایی را به دنبال داشته و از جمله علی مطهری، تأکید کرده که اگر انگلیس بخواهد نفود کند، در نهادهای طرفدار نظام است و نه منتقدان حکومت.

آقای مطهری روز دوشنبه سوم اسفند، در نشست «مطالبات دانشجویان از مجلس آینده» در دانشگاه تهران، ادعاهای مطرح شده درباره «حمایت بیگانگان از لیست‌هایی انتخاباتی اصلاح‌طلبان» را «شارلاتان بازی» خواند.

او یادآور شد که «اگر انگلیس بخواهد در جایی نفوذ کند در نهادهایی خواهد بود که روزی پنج بار می‌گویند مقام معظم رهبری نه منتقدان حکومت که دائماً انتقاد‌هایشان را از نظام مطرح می‌کنند».

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود که «ما باید از نفوذ در نهادهایی که طرفدار نظام هستند بترسیم».

روز دوشنبه محمود علوی، وزیر اطلاعات و نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تیز از نامزدهای انتخابات پیش رو خواست که برای پیروزی در انتخابات و «تصدی مسئولیت‌های دنیوی»، رقبای خود را «تخریب» نکنند و آنان را «انگلیسی خطاب نکنند».

به گزارش وب‌سایت انتخاب، آقای علوی گفت: «امروز ایران اسلامی از امنیت و اقتدار کامل برخوردار است و همه وظیفه داریم تا از این آرامش حراست کرده و از اقداماتی که موجب مخدوش شدن شادی و آرامش مردم می‌شود، پرهیز کنیم».

در روزهای گذشته برخی از چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که انگلیس و آمریکا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به نفع اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، «دخالت» می‌کنند.

در این زمینه حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، از افرادی که به گفته آنان «انگلیس از آنها حمایت کرده» خواسته‌اند که از این کشور، اعلام «تبری» کنند.

مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیز روز دوشنبه گفت که «سکوت وزارت امور خارجه برابر انگلیسی‌ها شبهه‌آور است».

در مقابل محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بدون اشاره مستقیم به این اتهام‌ها گفت: «مردم ما هیچ‌گاه از خارجی‌ها حرف گوش نکرده‌اند و نیازی به این موضوع ندارند که خارجی‌ها برای آن‌ها تعیین تکلیف کنند».

«توهین به شعور مردم»

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه در دیدار با نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس «تعبیر لیست انگلیسی» را «توهین به فهم و شعور مردم ایران» دانست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران همچنین از «اقدامات تخریبی» و ترویج «دروغ، تهمت و اهانت» توسط رسانه‌ها و تریبون‌هایی که از «پول بیت‌المال»، استفاده می‌کنند، ابراز «تأسف» کرد.

آقای هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه «باید نگران ایجاد ترویج و رشد تفکر داعشی در جامعه بود»، «افکار دگمی» را که پشت آن «سرنیزه خوابیده» برای جامعه «نامناسب» خواند.

وی تأکید کرد که «برچسب‌های تخریبی» و «سخنان و تعابیر سخیف مدعیان ارزشمداری» در ماه‌های گذشته با هدف «زمینه‌سازی برای ایجاد دعوا و غبارآلودکردن فضای انتخاباتی» مطرح شده است.

آقای هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: «از برنامه وسیع رد صلاحیت‌ها خبر داشتند و احتمال اعتراض نامزد‌ها را می‌دادند، اما کسانی که به ناحق رد صلاحیت شده‌اند، برای دفاع از انقلاب و حمایت از مردم، فقط دست به اقدامات قانونی زدند».

او روز یکشنبه نیز «انگلیسی و نفوذی» خواندن نامزدهای انتخابات را اقدامی «جاهلانه» خوانده و گفته بود که اتهام‌زنندگان «می‌خواهند انتقام شکست خود از مردم را با توهین به دولت و شخص رئیس‌جمهور بگیرند».

در انتخاباتی که روز جمعه قرار است در شهرهای مختلف ایران برگزار شود، تعدادی زیادی از نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان، نیروهای اعتدال‌گرا در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری رد صلاحیت شده‌اند.

اما حتی پس از این رد صلاحیت‌های گسترده هم رهبر جمهوری اسلامی و حامیان او بارها درباره تلاش «دشمن» برای «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری» ایران هشدار داده‌اند.

در فهرست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نام صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، از حوزه مازندران، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس هیات حل اختلاف قوا و احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در حوزه خراسان رضوی و نیز احمد خاتمی، امام جمعه تهران، در حوزه کرمان قرار ندارند.

هنوز فهرست اصلاح طلبان در استان تهران منتشر نشده اما در فهرستی که اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در آن قراردارند، علاوه بر محمدتقی مصباح یزدی، از احمدجنتی، محمد یزدی، محمدرضا مدرسی یزدی، سه عضو شورای نگهبان، حمایت نشده است.

XS
SM
MD
LG