لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

وضعیت اضطراری در بلژیک تا پایان روز دوشنبه تمدید شد


نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد که وضعیت اضطراری به‌ویژه در بروکسل یک روز دیگر تمدید شده است. بروکسل در دو روز گذشته شاهد سطح ۴ هشدار امنیتی بود که به معنای «تهدید جدی و فوری» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این تصمیم پس از نشست مسئولان امنیتی بلژیک، در شامگاه یکشنبه اول آذر، و مرور آخرین وضعیت امنیتی اتخاذ شده و بر اساس آن در پایتخت بلژیک، «سیستم حمل و نقل زیرزمینی»، «دانشگاه‌ها» و «مدارس» روز دوشنبه هم تعطیل خواهند بود.

اما بر اساس گفته‌های نخست‌وزیر بلژیک، علاوه بر بروکسل وضعیت اضطراری در دیگر مناطق این کشور هم در سطح کنونی آن، یعنی سطح ۳ از سطوح چهارگانه هشدار امنیتی ادامه خواهد داشت.

نخست‌وزیر بلژیک بار دیگر با تأکید بر نگرانی از «وقوع چند حمله مستقل ولی همزمان خرابکارانه در چند نقطه مختلف بروکسل»، گفته است که وضعیت امنیتی بار دیگر بعدازظهر دوشنبه ارزیابی خواهد شد تا در صورت امکان شهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به وضعیت عادی برگردد.

جستجو برای «چندین مظنون»

یان یامبون؛ وزیر کشور بلژیک
یان یامبون؛ وزیر کشور بلژیک

اما در شرایطی که وضعیت اضطراری در بروکسل تمدید شده، وزیر کشور بلژیک می‌گوید «چندین مظنون» مرتبط با حملات پاریس در این کشور متواری هستند، و تهدیدی که بلژیک با آن مواجه است، حتی با دستگیری صلاح عبدالسلام، بر طرف نمی‌شود.

یان یانبون، وزیر کشور بلژیک، به رادیو تلویزیون فلامان این کشور، ف آر ت، گفته است که دلیل آنکه در روزهای اخیر شمار زیادی از نیروهای امنیتی مستقر شده‌اند، وجود «چندین مظنون» متواری است، و گفته است که «ما به دنبال چیزهای بیشتری هستیم».

در همین حال خبر می‌رسد که مقام‌های رسمی بلژیک قرار بوده با مرور دوباره شرایط امنیتی در مورد احتمال تمدید وضعیت هشدار در بروسکل که مقر اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- است، تصمیم‌گیری کنند.

بروکسل، پایتخت بلژیک، در روزهای شنبه و یکشنبه این هفته، پس از ماه‌ها بالاترین سطح هشدار امنیتی را تجربه کرد، و خیابان‌های این شهر شاهد حضور سنگین نیروهای پلیس و ارتش، و نیز خودروهای زرهی بودند.

مرکز ملی بحران در بلژیک، روز شنبه سطح هشدار امنیتی در منطقه بروکسل را تا سطح ۴ افزایش داد که به معنای «تهدید جدی و فوری» است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:41 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه شنبه به نقل از شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک نوشت که تصمیم به افزایش هشدار امنیتی به بالاترین حد ممکن، «بر اساس اطلاعاتی دقیق در مورد خطر وقوع حمله‌ای مشابه به حملات پاریس توسط چندین فرد مسلح به بمب و سلاح، احتمالاً در چند نقطه مختلف و به طور همزمان» اتخاذ شده است.

بر اساس گزارش‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خرید در بروکسل بسته شدند، بازی‌های فوتبال لغو شدند، کنسرت‌ها تعطیل شدند، و موزه‌ها، سالن‌های موسیقی و گالری‌ها، درهای خود را به روی مراجعان بستند.

سیستم حمل و نقل زیرزمینی پایتخت بلژیک، نیز در روز شنبه تعطیل بود و اعلام شد که متروی بروکسل تا بعدازظهر یکشنبه بازگشایی نخواهد شد.

وقوع «حمله‌ای مشابه با حملات پاریس» به‌ویژه از آن رو مورد توجه بود که مقام‌های رسمی باور دارند که صالح عبدالسلام، که گزارش شده «نقشی کلیدی» در حملات خونین پاریس به عهده داشته، پس از وقوع این حملات از مرز بلژیک گذشته است.

اما اکنون وزیر کشور بلژیک می‌گوید که حتی در صورت یافتن صلاح عبدالسلام، تهدید از سر این کشور مرتفع نخواهد شد، چرا که «متأسفانه، تهدید گسترده‌تر از همین یک چهره است».

آسوشیتدپرس همچنین شنبه‌شب به نقل از شهردار یکی از مناطق بروکسل نوشته است که علاوه بر صلاح عبدالسلام، یک تن دیگر هم مظنون به «ارتکاب اعمال بسیار خطرناک» در این کشور است.

برنار کلرفت، شهردار منطقه خائربک بروکسل از قول نخست‌وزیر بلژیک به رسانه‌های محلی گفته است که پایتخت بلژیک همچنان به با «تهدیدی مهم» مواجه است و افزوده است که «دو تروریست در منطقه بروکسل هستند که می‌توانند مرتکب اعمال بسیار خطرناک شوند».

آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه یکی از این مظنونان صلاح عبدالسلام است، نوشته است که منبع اطلاعات این مسئول محلی در مورد مظنون دوم روشن نشده، و دفتر نخست‌وزیر هم از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

آخرین بار که سطح هشدار امنیتی در شهر بروکسل به بالاترین حد افزایش یافته بود، در ماه مه ۲۰۱۴ پس از حمله مردان مسلح به موزه یهودیان در این شهر بود که چهار نفر در آن کشته شدند.

XS
SM
MD
LG