لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

معاون وزارت ارشاد: از نفوذ دگراندیشان به رسانه‌ها جلوگیری شود


معاون حقوقی وزارت ارشاد می‌گوید که با از ورود «افراد غیرخودی» به رسانه‌ها جلوگیری شود و همزمان وزیر کشور گفته است که «نشانه‌هایی از طمع دشمنان به انتخابات» در فضای رسانه‌ای ردگیری شده است.

خبر دولتی ایرنا، روز دوشنبه ۲۵ آبان، گفته‌های معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بازتاب داده است که در آن نسبت به ورود «افراد غیرخودی» به رسانه‌ها هشدار داده شده است.

حسین نوش‌آبادی که همزمان سخنگوی وزارت ارشاد است، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا، در مورد هشدار رهبر جمهوری اسلامی درباره «نفوذ تفکر سوکولار در رسانه‌ها» گفته است که «افراد مشکوک مسئله‌دار و دگراندیش در رسانه‌ها جایی ندارند و باید از نفوذ آنها جلوگیری شود».

او اضافه کرده است که «باید از هر گونه حرکت به سوی تفرقه‌افکنی و اجازه ورود افراد غیرخودی به رسانه، جلوگیری شود و این مراقبت به طور مستمر صورت گیرد».

این مقام وزارت ارشاد گفته است که «افکار و قلم‌های مشکوک، ناسالم و وابسته به بیگانه، نباید به ساحت رسانه‌ها نفوذ کنند» و با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای افزوده است که «باید مراقب باشیم نفوذی‌ها و وابستگان به بیگانه فرصت نفوذ در اندیشه و افکار جامعه را نداشته باشند».

اشاره آقای نوش‌آبادی به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در جمع فرماندهان سپاه است که در آن تأکید شده بود، «بیگانگان در زمینه سیاسی به دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌‌سازی هستند».

آقای خامنه‌ای پیشتر هم هشدار داده بود که آمریکا در پی نفوذ در کشور از طریق توافق هسته‌ای است، اما سخنان او در جمع فرماندهان سپاه موجی از واکنش‌ها و اقدامات را حول محور «مقابله با نفوذ» پدید آورد.

از جمله نزدیک به دو هفته پیش سپاه پاسداران، با بازداشت چندین روزنامه‌نگار، از آنها به عنوان شبکه نفوذ غرب یاد کرد.

اندکی بعد از این بازداشت‌ها ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور، از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم به دست آمریکایی» نام برده بود.

با این حال دولت حسن روحانی از زبان خود رئیس‌جمهور، وزیر کشور او و وزیر ارشاد از نحوه این بازداشت‌ها ابراز نارضایتی کرده و حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، علی شمخانی نیز گفته است که این بازداشت‌ها را بی‌ارتباط با «تسویه حساب‌های سیاسی» نمی‌داند.

ردگیری «طمع دشمنان» در فضای رسانه‌ای

اما همزمان با اظهار معاون حقوقی وزارت ارشاد، وزیر کشور ایران هم در نشست خبر روز دوشنبه خود، گفته است که «نشانه‌های طمع دشمنان به انتخابات» در فضای رسانه‌ای ردگیری شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی که همزمان رئیس شورای امنیت کشور است، گفته است که «انتخابات در کشور ما باب یک طمع برای نیروهای خارجی ایجاد کرده که با اختلال در فرآیند انتخابات بتوانند آن را به یک تنش اجتماعی و امنیتی در ایران تبدیل کنند».

وی تأکید کرده که «ما نشانه‌هایی از این مسئله را در فضاهای رسانه‌ای دیدیم و مقابله‌های اطلاعاتی را در دستور کار قرار دادیم».

مشخص نیست آیا این سخنان در ارتباط با بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران در روزهای اخیر باشد اما وزیر کشور ایران پیشتر در مورد این بازداشت‌ها گفته بود که قوه قضائیه اعلام کرده «مدارک و اسنادی دارد که در دست بررسی است».

وی افزوده بود که این مدارک قرار است پس از بررسی، به او «به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور» نشان داده شود.

در هفته‌های گذشته عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز ستون‌نویس روزنامه ایران، و سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، بازداشت شده‌اند.

روز دوشنبه نیز هادی حیدری، روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست اصلاح‌طلب بازداشت شد، اما تا کنون دلیل بازداشت او اعلام نشده و مشخص نیست ارتباطی میان بازداشت او و دیگر بازداشت‌ها باشد.

XS
SM
MD
LG