لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

سپاه سرانجام به کاهش طبقات ساختمان عشرت‌آباد تن داد


وضعیت کنونی ساختمان عشرت‌آباد به روایت عکس‌های ایسنا
وضعیت کنونی ساختمان عشرت‌آباد به روایت عکس‌های ایسنا

‌خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ۱۱ بهمن، خبر داد که پس از حدود یک سال و نیم پیگیری نهادهایی چون سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران، سرانجام تخریب طبقات اضافی ساختمان متعلق به سپاه پاسداران در مجاورت عمارت تاریخی کلاه فرنگی در عشرت آباد تهران آغاز شده است.

این خبرگزاری با انتشار عکس‌های قبلی و جدید این ساختمان اعلام کرد که محل ساخته شده برای فرود آمدن بالگرد در این ساختمان «برداشته شده و به نظر می‌رسد» در روزهای بعدی طبقات اضافی این سازه که دیوارچینی نشده است، تخریب خواهد شد.

از شهریور ۹۳ ساخت یک ساختمان در محدوده ۷۰ متری عمارت کلاه فرنگی در عشرت آباد تهران موضوع مناقشه نهادهایی چون سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران با سپاه پاسداران بوده است.

اسکلت فلزی این ساختمان با وجود مخالفت نهادهای مختلف تا ۱۴ طبقه بالا رفته بود.

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، ۲۹ خرداد امسال گفته بود که دادسرای نظامی تهران حکم توقف هر نوع ساخت ‌و ساز در حریم منظری عمارت کلاه فرنگی را ابلاغ کرده است.

با این حال پس از آن خبرگزاری‌های ایران اعلام کرده بودند که ساخت و ساز دراین ساختمان همچنان ادامه دارد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران، روز پنج‌شنبه پنجم شهریورماه، از توافقی با محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، خبر داده بود که بر اساس آن این ساختمان تنها هفت طبقه روی همکف خواهد بود.

با این حال پس از آن خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرده بود که «نه تنها ساختمان‌های میدان سپاه کوتاه نشده بلکه عملیات ساخت و ساز به شدت ادامه دارد».

در نهایت مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در مهر ماه اعلام کرد که «ساخت و ساز در طبقات بالای» این ساختمان «فعلاً» متوقف شده اما «هیچ اتفاقی در مورد کاهش طبقات رخ نداده است».

عمارت کلاه‌ فرنگی عشرت‌‌آباد در ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این عمارت به دستور مظفرالدین شاه قاجار با الگوی معماری ایرانی در چهار طبقه ساخته شده ‌است.

پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، این باغ و کاخ همراه با خانه‌های دور حوض برای کاربری پادگانی به شهربانی واگذار شد و از آن رو آن را پادگان «شهربانی» یا «عشرت‌آباد» نامیدند.

پس از انقلاب این پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان ولی‌عصر» تغییر نام پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG