لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

مرکز جرایم سایبری: هکر بازداشت‌شده، انگیزه تبهکارانه نداشته است


سخنگوی «مرکز بررسی جرایم سایبری» می‌گوید هکری که به تازگی بازداشت شده به وب‌سایت‌های ۳۸ دستگاه دولتی و ۳۷۰ دانشگاه «نفوذ» کرده و به سه هزار فیش حقوقی دسترسی داشته، اما «انگیزه تبهکارانه» نداشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم مصطفی علیزاده، روز یکشنبه ۳۰ خرداد، در یک برنامه تلویزیونی گفت که این هکر «از یک سال پیش» بخش مدیریت محتوای سایت‌های هک شده را شناسایی کرده بود.

به گفته آقای علیزاده، او «تلاش کرده بود» به دستگاه‌های دولتی اطلاع دهد که «حفره امنیتی» وب‌سایت‌هایشان را رفع کنند اما آنها «توجه نکردند».

او ادامه داده که این متهم به سه‌هزار وب‌سایت «نفوذ» کرده بود که از این تعداد ۳۸ وب‌سایت به سازمان‌های دولتی با پسوند gov اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، وب‌سایت‌های ۳۷۰ دانشگاه، وزارت راه و شهرسازی، گمرک و سازمان صنایع و معادن از جمله وب‌سایت‌هایی است که این «هکر» به آنها «نفوذ» کرده بود.

سخنگوی «مرکز بررسی جرایم سایبری» در بخش دیگری از سخنان خود گفت که این فرد علاوه بر «اطلاعات جاری» وب‌سایت‌های هک شده، «بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها را نیز در اختیار گرفته اما از آنجایی که انگیزه تبهکارانه نداشت از انتشار اطلاعات از جمله سه هزار فیش حقوقی استفاده نمی‌کند».

مرکز بررسی جرایم سایبری وابسته به سپاه پاسداران، روز شنبه از دستگیری «هکر تعدادی از سایت‌های دولتی» خبر داده بود.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در مورد هک تعدادی از وب‌سایت‌های دولتی ایران منتشر شده بود، اما مقام‌های پلیس ایران این اقدامات را به گروه‌های وابسته به دولت عربستان سعودی منتسب کردند.

با این حال مشخص نیست بین هکر بازداشت شده توسط مرکز جرایم سایبری، و هک سایت‌هایی که به عربستان منتسب شده ارتباطی باشد.

مرکز موسوم به «بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری» در سال ۱۳۸۶ و به عنوان بخشی از «پدافند سایبری سپاه» تأسیس شده و در سال‌های فعالیت خود علاوه بر پرونده‌سازی برای شماری از فعالان رسانه‌ای و کاربران ایرانی در فضای مجازی، چندین پروژه را برای نفوذ در شبکه‌های اجتماعی و شناسایی کاربران ایرانی در دستور کار داشته است.

این مرکز در اسفند ماه ۹۳، مدعی شده که با رصد کاربران فیس‌بوک و فعالیت‌هاشان، بر هشت هزار لایک فیس‌بوکی «اشراف پیدا کرده» و پروژه‌های دیگری را هم در مورد اینستاگرام، وایبر و واتس‌اپ در دستور کار دارد.

به تازگی نیز این مرکز از «شناسایی» ۱۷۰ نفر از اداره‌کنندگان صفحه‌های مدلینگ در اینستاگرام خبر داد و مدعی شد که در این زمینه برای ۲۹ نفر «پرونده قضایی» تشکیل شده که ۸ نفر بازداشت و بقیه احضار شده‌اند.

XS
SM
MD
LG