لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

عراقچی: سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده غیرفعال بوده‌اند


معاون وزیر خارجه ایران و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، از جمع‌آوری سانتریفیوژ‌های «غیرفعال» در تأسیسات اتمی نطنز خبر داده‌اند و یک نماینده مجلس گفته است که تعداد سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده، بیش از شش هزار دستگاه بوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، روز یکشنبه هشتم آذر، در واکنش به خبر جمع‌آوری سانتریفیوژها از تأسیسات اتمی نطنز گفته است که سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده «غیرفعال» بوده‌اند.

وی در عین حال در پاسخ پرسش ایرنا، در مورد «نیمه‌فعال» شدن ۹ هزار سانتریفیوژ دیگر گفته است که این موضوع را از سازمان انرژی اتمی سؤال کنید.

به گفته آقای عراقچی، سازمان انرژی اتمی ایران «طبق جدول زمان‌بندی خود» و همزمان با «مسیر راه» ایران در توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موسوم به «نقشه راه»، اقدام به جمع‌آوری سانتریفیوژها می‌کند.

روز شنبه محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به بازدید اعضای این کمیسیون از تأسیسات اتمی نطنز خبر داده بود که شش هزار و ۲۴۶ سانتریفیوژ در این تأسیسات که «به آنها گاز تزریق نشده بود»، جمع‌آوری شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای آصفری گفته بود که ۹ هزار سانتریفیوژ نیز تا زمان «اخذ تضمین‌های لازم» درباره حل ابعاد احتمالی برنامه نظامی اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» به صورت «نیمه فعال» کار می‌کنند.

در همین حال علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به این بازدید گفت که سانتریفیوژهای فعال در تاسیسات اتمی نطنز «هیچ ‌یک متوقف نشده و فعالیت‌ها کما‌فی‌السابق ادامه دارد».

وی در عین حال اضافه کرد که «شش هزار ماشین سانتریفیوژ غیرفعال که تاکنون هیچگاه گازدهی نشده‌، جمع‌آوری شده‌اند».

براساس توافق اتمی وین حدود پنج هزار سانتریفیوژ در تأسیسات اتمی فردو و نطنز به کار خود ادامه خواهند داد و ایران باید حدود ۱۴ هزار سانتریفیوژ خود را جمع‌آوری کند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۲۷ آبان، با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که تهران از میان ۱۹ هزار سانتریفیوژ فعالی که در اختیار دارد، چهار هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ را از تأسیسات نطنز و فردو خارج کرده است.

در‌‌ همان روز رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود که سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده اخیر «سال‌ها» در سایت‌های هسته‌ای ایران «غیرفعال» بوده‌اند.

انتشار گزارش‌ها درباره جمع‌آوری سانتریفیوژهای ایران درحالی است که برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اجرای توافق اتمی وین را به حل شدن موضوع «پی‌ام‌دی» منوط دانسته‌اند.

با این حال علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنجشنبه پنجم آذر پیش‌بینی کرده بود که این توافق تا اواسط دی ماه اجرا شود.

بر اساس توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ذیل عنوان «نقشه راه» در روز ۲۳ تیرماه امضا شد، قرار است ابهام‌های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» حل و فصل شود.

در همین حال یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در تازه‌ترین اظهار نظر خود با اشاره به تکمیل اقدامات مربوط به «نقشه راه» اعلام کرده است که روز ۱۵ دسامبر گزارش نهایی خود را به شورای حکام ارائه خواهد کرد، و در عین حال یادآور شده که این گزارش «سیاه و سفید» نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG