لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

هشدار جامعه مدرسین به دولت روحانی در پی برگزاری کنسرت موسیقی در قم


در ادامه اعتراض‌های روحانیون اصولگرا به برگزاری یک برنامه موسیقی در شهر قم و «حواشی» آن، جامعه مدرسین حوزه علمیه ضمن تهدید دولت، درباره احتمال برخورد «مردم متدین» با این اقدامات و «خسارت‌های مادی و معنوی غیر قابل جبران» آن هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز شنبه دهم مهر، در بیانیه‌ای «برگزاری کنسرت در شهر قم» را اقدامی «موهن و غیر منطقی» خوانده و افزوده است که «حواشی و منکرات بیّن و شرم‌آور پیش آمده در آن، غیر قابل پذیرش و حرکتی به دور از شأن» این شهر بوده است.

این تشکل سیاسی مذهبی، مدعی شده که این اتفاق «نه تنها حریم احکام الهی را نشانه» رفته بلکه «قداست حرم اهل بیت را پاس ننهاده است».

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه خود هشدار داده که «صبر و حوصله مردم متدین و مراجع بزرگ محدود است».

این تشکل دولت حسن روحانی را تهدید کرده که «نگذارید در برخورد با این حرکات با حواشی زشتی که دارد مردم وارد عمل شوند که در آن‌صورت شاید خسارت‌های مادی و معنوی آن به راحتی قابل جبران نباشد».

موج جدید مخالفت روحانیون اصولگرا با برگزاری کنسرت‌های موسیقی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:12 0:00
لینک مستقیم

پیش از این نیز لطف‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید، به برگزاری کنسرت در شهر قم اعتراض کرده بود اما عباس دانشی، مدیر کل ارشاد قم، گفته بود که در این شهر کنسرتی برگزار نشده و تنها چند سرود انقلابی اجرا شده است.

آقای دانشی با این حال روز شنبه با اشاره به گفته او «رفتارهای غیراخلاقی و ناهنجار شرکت‌کنندگان» در این برنامه موسیقی، از اتفاقات رخ داده «عذر خواهی» کرد.

در سخنان مدیر کل ارشاد قم و معترضان اشاره‌ای به جزئیات این برنامه موسیقی نشده است.

پیش از این برخی سایت‌های خبری از جمله حبرگزاری شبستان تصاویری را از اجرای این برنامه موسیقی منتشر کرده بودند که نشان می‌دهد، در این برنامه زنان و مردان هم‌نوازی و هم‌خوانی کرده‌اند.

تصاویر منتشر شده در شبستان همچنین نشان می‌دهد که یکی از اعضای زن گروه، پس از اجرای برنامه، احتمالاً با اعضای خانواده‌اش سلفی می‌گیرد.

در این زمینه مدیر ارشاد قم اعلام کرد که «صحنه‌هایی که به عنوان تشویق گروه و تقدیر از اعضای آن شکل گرفت حتی اگر از سوی افراد مَحرم و خانواده اعضای گروه اتفاق افتاده باشد رفتاری نادرست و ناشایست است».

تصاویر منتشر شده در شبستان یکی از اعضای زن گروه را در حال سلفی گرفتن با احتمالاً اعضای خانواده‌اش نشان می‌دهد.
تصاویر منتشر شده در شبستان یکی از اعضای زن گروه را در حال سلفی گرفتن با احتمالاً اعضای خانواده‌اش نشان می‌دهد.

در همین حال احمد خاتمی، امام جمعه تهران، ضمن اعتراض به «حواشی» این برنامه موسیقی گفته است که فیلم‌ها و تصاویر این برنامه را دیده است.

او با این حال در سخنان خود به جزئیات اتفاقات رخ داده دراین برنامه اشاره‌ای نکرده است.

اعتراض‌ها به «حواشی» این برنامه موسیقی در حالی است که برخی از مراجع تقلید به اصل موضوع برگزاری کنسرت در شهر قم اعتراض کرده‌اند.

در این زمینه حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، گفت که شهر قم« جای برگزاری کنسرت نیست».

به گزارش خبرگزاری رسا وی اضافه کرد: «برخی از مسئولان معتقدند باید کنسرت درست کنیم تا جوان‌ها خوشحال باشند؛ من به آنها می‌گویم شما اگر واقعاً دغدغه جوانان را دارید به جای این کار در راه تسهیل ازدواج، کار و زندگی جوانان گام بردارید».

سخنان این مراجع تقلید درباره ممنوع بودن برگزاری کنسرت در شهر قم درحالی بیان شده است که علی جنتی، وزیر ارشاد، در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده بود که این وزارتخانه در استان خراسان رضوی و «بیشتر» در شهر مشهد در زمینه برگزاری کنسرت «کوتاه» آمده است.

این موضع وزارت ارشاد پس از مخالفت‌های چندین باره احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی، با برگزاری کنسرت در این استان بیان شده است.

پس از عقب‌نشینی وزارت ارشاد درباره برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی، چند امام جمعه دیگر نیز خواستار توقف یا محدود شدن برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهای خود شده‌اند، و در تازه‌ترین نمونه امام جمعه یزد در کنار چهره‌های روحانی شهر مشهد و قم قرار گرفته و گفته است که برگزاری کنسرت در استان یزد هم ممنوع است.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌‌‌جمهور ایران، روز دوشنبه اول شهریور، ضمن انتقاد از عقب‌نشینی وزیر ارشاد گفته بود: «هر کسی صبح بیدار می‌شود و تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نباید تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد».

پس از آن نیز ۳۲ نماینده مجلس در تذکری کتبی به «عقب‌نشینی» وزارت ارشاد از اجرای برنامه‌های فرهنگی در مشهد اعتراض کرده بودند.

XS
SM
MD
LG