لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار؛ «کاهش تورم سالانه همزمان با افزایش تورم نقطه به نقطه»


مرکز آمار ایران خبر داد که تورم سالانه در ۱۲ ماه منتهی به مرداد ۹۵ به ۸.۷ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته هشت دهم درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این مرکز روز دوشنبه اول شهریور، در عین حال اعلام کرد که تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه به ۷.۴ درصد رسیده که نسبت به تیر ماه ۹ دهم درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران تورم سالانه در تیر ماه را ۹.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه را ۶.۵ درصد اعلام کرده بود.

نرخ تورم متوسط خردادماه نیز در گزارش مرکز آمار ایران، ۹.۵ درصد و در گزارش بانک مرکزی ۹.۷ درصد اعلام شده بود که نشان از تداوم کاهش تورم سالانه داشت.

با این حال نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه در هر دو گزارش مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نسبت به نرخ تورم نقطه به نقطه خردادماه با افزایش همراه بود.

نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه امسال به روایت بانک مرکزی به ۸.۱ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در چهار ماه نخست امسال بوده‌است.

تورم در ایران در خرداد ماه پس از ۲۵ سال تک‌رقمی شده و به ۹.۵ درصد رسیده بود. بر اساس گزارش‌ها برای آخرین بار تورم در سال ۶۹ تک رقمی و ۹ درصد بوده است. نرخ تورم در زمان روی کار آمدن حسن روحانی رقمی بیش از ۴۰ درصد بود.

هر چند مقامات دولت از کاهش نرخ تورم به عنوان موفقیتی بزرگ نام می‌برند، فریدون خاوند تلحلیلگر اقتصادی، ۱۷ خرداد در یادداشتی در رادیو فردا یادآور شده بود که بر اساس آمار بانک جهانی، در سال ۲۰۱۵ میلادی تنها ۱۳ کشور در جهان نرخ تورمی بالاتر از ۱۰ درصد داشته‌اند که ایران یکی از آنها است.

بر اساس این آمار، در عراق و افغانستان و لبنان نرخ تورم زیر صفر است و در قطر و عربستان و بحرین این شاخص پیرامون دو درصد نوسان می‌کند.

به گفته آقای خاوند، همین که در ایران گذار نرخ تورم به زیر ۱۰ در صد یک رویداد فوق‌العاده تلقی می‌شود، نشان‌دهنده شکافی است که میان این کشور و فضای عادی اقتصاد جهانی به وجود آمده است.

پیش از این بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده بودند که دولت حسن روحانی اگرچه در کنترل نرخ تورم موفق عمل کرده است، اما در بازگرداندن رونق به اقتصاد ایران توفیق چندانی نداشته است.

با این حال آقای روحانی روز یکشنبه ۲۴ مرداد، اعلام کرد که شد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست سال ۹۵ به ۴.۴ درصد رسیده است.

XS
SM
MD
LG