لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه روسیه و آمریکا با محور تحولات سوریه


وزیران خارجه روسیه و آمریکا، پیشتر در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با هم دیدار داشته‌اند.
وزیران خارجه روسیه و آمریکا، پیشتر در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با هم دیدار داشته‌اند.

وزیران خارجه آمریکا و روسیه روز شنبه برای نخستین بار پس از حمله هوایی آمریکا به خاک سوریه، گفت‌وگوی تلفنی کرده‌اند و در این گفت‌وگو سرگئی لاوروف آمریکا را متهم کرده که با این اقدام «آب به آسیاب افراط‌گرایان می‌ریزد».

به گزارش خبرگزاری رویتزر به نقل از بیانیه وزارت خارجه روسیه، آقای لاوروف به رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش، هشدار داده که «حمله به کشوری که درگیر نبرد با تروریسم است، تنها آب به آسیاب افراط‌گرایان می‌ریزد و تهدیدات امنیتی منطقه‌ای و جهانی ایجاد می‌کند».

او همچنین بار دیگر بر موضع کشورش مبنی بر دست نداشتن حکومت سوریه در حمله شیمیایی ادلب تأکید کرده و گفته استکه این اتهام «منطق بر واقعیت نیست».

آقای تیلرسون قرار است سه‌شنبه آینده دیداری دو روزه از مسکو داشته باشد، و رویترز گزارش کرده که طرفین در گفت‌وگوی تلفنی روز شنبه توافق کرده‌اند، تبادل نظر در مورد سوریه را در این دیدار ادامه دهند.

پیشتر ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود که مسکو انتظار دارد «توضیحاتی» را در مورد حمله موشکی اخیر آمریکا به پایگاه هوایی شریعات در سوریه، در سفر آتی رکس تیلرسون دریافت کند.

حمله سحرگاه جمعه آمریکا با واکنش شدید مسکو همراه بود و تنها ساعاتی پس از آن، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه هشدار داد که که کشورش این اقدام را «تجاوز به یک کشور مستقل» می‌داند که به روابط آتی آمریکا و روسیه ضربه خواهد زد.

آمریکا از زبان وزیر خارجه و نیز نماینده دائم خود در سازمان ملل، روسیه را سرزنش کرده که به تعهداتش در مورد مهار حکومت اسد و استفاده آن از سلاح‌های شیمیایی عمل نکرده و در این زمینه رکس تیلرسون به صراحت گفته است که در این زمینه «یا روسیه [با سوریه] همدستی کرده، یا مرتکب بی‌کفایتی شده است».

با این حال پیش‌بینی نمی‌شد که تنش لفظی میان آمریکا و روسیه بر سر حمله موشکی اخیر، باعث لغو یا تعویق سفر آقای تیلرسون به مسکو شود.

به عکس آقای تیلرسون، بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا که قرار بود روز دوشنبه راهی مسکو شود، روز شنبه اعلام کرد که سفر خود را به دلیل تحولات سوریه لغو می‌کند.

وزیر خارجه بریتانیا که کشور به طور جدی حمله شیمیایی هفته گذشته در سوریه را محکوم کرده و از حمله سحرگاه جمعه آمریکا استقبال کرده است، یادآور شد که تحولات اخیر به طور بنیادی شرایط را تغییر داده است.

آقای جانسون همچنین تداوم دفاع روسیه از حکومت اسد به رغم حمله شیمیایی هفته گذشته را محکوم کرد و گفت که رکس تیلرسون قادر خواهد بود «پیامی روشن و هماهنگ» را به مسکو ابلاغ کند.

XS
SM
MD
LG