لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

وزیر دفاع اسرائیل صلح با فلسطینی‌ها را منوط به «یک توافق کلی منطقه‌ای» دانست


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که صلح اسرائیل با فلسطینی‌ها بدون یک توافق کلی منطقه‌ای «دست یافتنی نیست».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای لیبرمن این سخنان را روز یکشنبه سوم بهمن در دیدار با ژنرال دیوید پترائوس رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در سفر او به اسرائیل بیان کرده است.

به نوشته جروزالم پست، آقای لیبرمن به ژنرال پترائوس گفته است که «تنها در چارچوب یک توافق کلی منطقه‌ای، می‌توان صلح اسرائیلی- فلسطینی را عملی کرد».

همزمان اسرائیل اعلام کرده است رأی‌گیری در نشست وزیران دولت، برای اجرایی کردن قانون اسرائیلی در شهرک یهودی‌نشین معله ادومیم در کرانه باختری را تا موعد نامعلومی به تعویق می‌اندازد.

وزیران احزاب راستگرای همپیمان با دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را زیر فشار گذاشته‌اند تا قانون اسرائیل را شامل شهرک معله ادومیم کند.

به گفته نفتالی بنت، رهبر حزب خانه یهود و وزیر آموزش و پرورش، آغاز اجرای قوانین اسرائیلی در این شهرک گام مهمی در آغاز انضمام این منطقه به خاک اسرائیل است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو یکشنبه سوم بهمن در نشست دولت خود گفت که او ساخت و سازها در شهرک‌های اسرائیلی‌نشین کرانه باختری و شرق اورشلیم را گسترش می‌دهد اما اجرایی کردن قوانین اسرائیل در شهرک معله ادومیم اکنون مورد نیاز نیست.

رسانه‌های اسرائیل یکشنبه خبر داده بودند که دولت جدید آمریکا از اسرائیل خواسته است در انجام کارهایی مانند انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل محتاط باشد.

اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ از پنجاه سال پیش، بر کرانه باختری و شرق اورشلیم مسلط بوده و تنها باریکه غزه را از سال ۲۰۰۵ به طور یکجانبه و بدون قرارداد سیاسی، به فلسطینی‌ها پس داده است.

راهکار «وجود دو کشور» اسرائیل و فلسطین در جوار یکدیگر، که ابتکار دولت جرج بوش در سال ۲۰۰۲ بود، مورد حمایت جامعه جهانی است و بر استقلال کشوری برای فلسطینی‌ها در این سرزمین‌ها تأکید دارد.

همزمان، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل خبر داده است که بنیامین نتانیاهو شامگاه یکشنبه سوم بهمن در نخستین گفت‌وگوی تلفنی خود با دونالد ترامپ بعد از آغاز به کار رئیس‌جمهور جدید آمریکا مسئله فلسطینی‌ها را نیز مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ به نتانیاهو گفته است که با موضع این کشور موافق است که صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها «تنها از راه مذاکره مستقیم» به دست می‌آید.

اسرائیل از ابتکار سیاسی اخیر فرانسه در برگزاری کنفرانس صلح در پاریس به شدت انتقاد کرده بود.

اسرائیل همچنین از عملکرد باراک اوباما که در آخرین هفته‌های کار دولتش مانع از تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در شورای امنیت نشد، ابراز خشم کرد.

دونالد ترامپ گفته بود که با آغاز به کار دولتش در کنار اسرائیل می‌ایستد تا لطمه‌های وارد شده به اسرائیل از بابت عملکرد دولت اوباما جبران شود.

در این میان، صائب عریقات مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته است، اگر آمریکا به راستی سفارت خود را در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) منتقل کند، فلسطینی‌ها از به رسمیت شناختن اسرائیل عدول خواهند کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این دستیار ارشد محمود عباس این سخنان را در واکنش به اظهارات سخنگوی جدید کاخ سفید بیان کرده است.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، روز یکشنبه از بررسی اولیه جهت انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم خبر داده بود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در روزهای گذشته از پادشاه اردن، رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه، و نیز از پاپ فرانسیس خواست مانع از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) شوند.

اما نیر برکات شهردار اورشلیم و عضو حزب حاکم لیکود در اسرائیل دوشنبه چهارم بهمن به وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت گفته است، «دولت ترامپ در انتقال سفارت به اورشلیم جدیت دارد».

XS
SM
MD
LG