لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

دادستانی تهران با تمدید مرخصی یک شهروند بهایی پس از ۹ سال حبس موافقت نکرد


مهوش شهریاری از مدیران جامعه بهایی که شامگاه ۱۴ مهر، پس از تحمل ۹ سال حبس به مرخصی آمده بود، در پی عدم موافقت دادستان تهران با تمدید مرخصی‌اش روز شنبه ۲۴ مهر، به زندان اوین بازگشت.

این شهروند بهایی شامگاه ۱۴ مهر، پس از سه هزار و ۱۴۰ روز زندان به مرخصی آمده بود و پس از ۱۰ روز مرخصی به زندان بازگشت.

بازگشت خانم شهریاری به زندان در حالی است که مسئولان دادستانی تهران وعده داده بودند، مرخصی او تمدید خواهد شد.

مهوش شهریاری اسفند ماه سال ۸۶ به علت عضویت در جمع مدیران اداره‌کننده جامعه بهایی ایران موسوم به «یاران ایران» بازداشت و در دادگاه به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم بعدها به ۱۰ سال کاهش یافت اما این شهروند بهایی ۹ سال گذشته را بدون مرخصی در زندان سپری کرد.

مهوش شهریاری، فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، هفت رهبر جامعه بهایی هستند که هشت سال پیش توسط مقام‌های امنیتی بازداشت شدند و با اتهام‌هایی از قبیل «جاسوسی، توهین به مقدسات، و تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا تاکنون بارها خواستار آزادی آنان شده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در گزارش سالانه خود درباره آزادی‌های دینی در جهان به نقل از مرکز اسناد حقوق بشر ایران اعلام کرده بود که ۸۲ بهایی در ایران زندانی هستند.

به گفته جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند، اما قوانین جمهوری اسلامی ایران، بهاییت را به عنوان دین به رسمیت نمی‌شناسد.

ممنوعیت از تحصیل در دانشگاه، محرومیت از طیف گسترده‌ای از مشاغل، اخراج از بخش دولتی و‌ ایجاد محدودیت‌های متعدد در بخش خصوصی، از جمله محدودیت‌ها علیه شهروندان بهایی در جمهوری اسلامی است.

به تازگی نیز جامعه جهانی بهایی مستقر در در ژنو روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور ایران، با اشاره پلمب واحدهای صنفی متعلق به بهاییان در چندین شهر ایران از حکومت جمهوری اسلامی خواسته بود که به «سرکوب اقتصادی بهاییان» در ایران پایان دهد.

XS
SM
MD
LG