لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

تأکید ژنرال مک‌مستر به رهبران پاکستان: با تروریسم در همه اشکال آن مقابله شود


ژنرال مک‌مستر (چپ) در دیدار با مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان
ژنرال مک‌مستر (چپ) در دیدار با مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان

ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، یک روز پس از تأکید بر اتخاذ موضع قاطعانه‌تر در قبال پاکستان، از اسلام‌آباد دیدار کرد، و در دیدار با مقام‌های پاکستانی تأکید کرد که «با تروریسم باید در همه اشکال آن مقابله شود».

به گزارش آسوشیتدپرس، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا تأکید بر مقابله همه‌جانبه با تروریسم را در دیدار نخست‌وزیر پاکستان، مشاور امنیت ملی او، و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور مطرح کرده است.

آقای مک‌مستر روز دوشنبه ۲۸ فروردین، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های نظامی و غیرنظامی پاکستان وارد این کشور شد، سفر او به اسلام‌آباد، اولین دیدار یک مقام ارشد دولت آمریکا از پاکستان از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در بهمن ماه گذشته است.

این سفر که یک روز پس از ملاقات‌های او با مقام‌های ارشد افغانستان در کابل صورت گرفت. این سفر در شرایطی است که دولت جدید آمریکا در حال بازبینی سیاست‌های خود در آسیای جنوبی از جمله پاکستان است.

در بیانیه‌ای که توسط دفتر نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، منتشر شد گفته شده آقای مک‌مستر به او تضمین داده است که «دولت جدید آمریکا به تقویت مناسبات دوجانبه و همکاری با پاکستان با هدف رسیدن به صلح در افغانستان و کل آسیای جنوبی متعهد است».

دولت دونالد ترامپ تا کنون استراتژی خود را در مورد پاکستان و نیز افغانستان که هنوز هم هشت هزار و ۴۰۰ نظامی آمریکایی در آنجا مستقر هستند، مشخص نکرده است.

فرمانده ارشد نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان اخیراً گفت برای شکستن تعادل قوای موجود در نبرد با طالبان حداقل به چند هزار نظامی خارجی دیگر نیاز دارد.

دولت‌های آمریکا و افغانستان، همواره پاکستان را به کم‌کاری در مقابله با طالبان و سایر شورشیان تندرو مستقر در آن کشور که با نیروهای دولتی افغان و نظامیان خارجی می‌جنگند، متهم کرده‌اند.

آقای مک‌مستر پیش از سفر به اسلام‌آباد، در گفت‌وگویی با شبکه خبری طلوع در افغانستان گفت: «همانطور که همه ما سال‌ها امیدوار بوده‌ایم، امیدواریم که رهبران پاکستان متوجه شوند که مبارزه با گروه‌های تندرو و شورشی و بر چیدن پناهگاه‌های همه آنها بدون هیچ استثنایی به نفع خود آنها خواهد بود».

او تأکید کرد که «بهترین راه تعقیب منافع پاکستان چه در افغانستان و چه در نقاط دیگر از طریق دیپلماسی است؛ نه حمایت از گروه‌های مسلح و درگیری‌های مسلحانه».

پاکستان حمایت از گروه‌های شبه نظامی را که در خاک افغانستان می‌جنگند، تکذیب کرده و در مقابل دولت کابل را متهم می‌کند که با تعقیب این گروه‌ها در خاک پاکستان، در این کشور عملیات نظامی انجام می‌دهد.

در بیانیه دولت پاکستان آمده است که هیئت همراهان آقای مک‌مستر، لیزا کورتیس را نیز شامل می‌شود. او از کارشناسان مؤسسه پژوهشی بنیاد هریتیج در واشنگتن است که مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور او را برای مشاوره در امور آسیای جنوبی استخدام کرده است.

صاحب نظران می‌گویند این تصمیم ممکن است نشان‌دهنده گرایش دولت آمریکا به سخت‌تر کردن مواضع خود در قبال پاکستان باشد.

در ماه فوریه لیزا کورتیس همراه کارشناسان دیگر پژوهشی را منتشر کرد که در آن خواستار «اعمال فشار شدیدتر به پاکستان» به این دلیل شده که سیاست‌های این کشور «باعث گسترش فعالیت‌های تروریستی در سطح منطقه شده است».

XS
SM
MD
LG