لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

میزبان؛ در ذهن شخصیت‌های معروف ایرانی چه می‌گذرد؟


صادق صبا در گفت‌وگو با نیوشا بقراطی از برنامه جدیدش در رادیو فردا می‌گوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:14:38 0:00

گفت‌وگوی نیوشا بقراطی، سردبیر رادیو فردا، با صادق صبا در مورد برنامه جدید هفتگی «میزبان»

می‌گویند اگر می‌خواهی کسی را بشناسی، اول ببین دوستانش چه کسانی هستند. برای من همیشه جالب بوده است که بدانم شخصیت‌های سرشناس خودشان به کدام شخصیت‌ها علاقه‌مندند. دوست داشته‌ام بدانم که برای نمونه حافظ شعرهای کدام شاعر را دوست داشته، و یا بتهوون موسیقی کدام آهنگساز را گوش می‌داده، و یا ابراهیم گلستان کارهای کدام رمان‌نویس را می‌خواند، و یا استاد شجریان صدای چه خواننده‌ای را می‌پسندد.

اندیشه برنامه میزبان از همین کنجکاوی شکل گرفت. میزبان یک برنامه ۲۵ دقیقه‌ای جدید است که از روز جمعه ۲۲ مرداد ۹۵ (۱۲ اوت ۲۰۱۶) در ساعت هشت شب به وقت ایران از رادیو فردا پخش و متن آن در سایت رادیو فردا منتشر می‌شود.

من در هر برنامه با یک چهره معروف ایرانی مصاحبه می‌کنم و از او می‌خواهم که به عنوان میزبان در یک مهمانی شام مجازی از پنج شخصیت مورد علاقه‌اش دعوت کند.

این چهره‌ها از بین معروف‌ترین نویسندگان و شاعران، هنرمندان، خوانندگان، ورزشکاران، فعالان سیاسی و مذهبی، و امثال اینها انتخاب می‌شوند.

در مورد مهمانان هم هیچ محدودیتی وجود ندارد و میزبان می‌تواند هر کسی را به شام دعوت کند. آنان ممکن است ايرانى باشند يا از هر کشور دیگری، معاصر باشند یا تاریخی، و حتی افسانه‌ای. هر میزبان در طی برنامه به من توضیح می‌دهد که دلایل انتخاب مهمانانش چه بوده‌است.

انتخاب تنها پنج نفر از این همه شخصیت‌های تاریخی و معاصر، و از سراسر جهان کار آسانی نیست. میزبانان با یک چالش جدی مواجه می‌شوند. ولی وقتی که شخصیت‌های خود را برگزیدند و دلایل گزینش خود را توضیح دادند، برای مخاطب جذاب می‌شود.

در کنار معرفی پنج شخصیت در هر برنامه، از میزبانان می‌خواهم که یک موسیقی مورد علاقه خود را هم انتخاب كنند که در طول برنامه پخش می‌شود. هر نوع موسیقی که آنان دوست دارند: غربى يا ايرانى، كلاسيک يا جاز، پاپ يا موسيقى سنتى و جز اینها. از میزبانان همچنین می‌خواهم که توضیح بدهند که چرا آن موسیقی به خصوص را انتخاب کرده‌اند. اینهم چالش دیگری برای میزبانان است.

همچنین چون مهمانی شام است از میزبان هر برنامه می‌خواهم که غذایی را برای پذیرایی از مهمانان انتخاب کند، و توضیح بدهد که چرا آن غذا را انتخاب کرده، و اگر میل داشت در مورد طرز پختن آن هم توضیح بدهد. شاید میزبانان روش جدیدی را برای تهیه غذاهای ایرانی معرفی کنند و مخاطبان هم بخواهند خودشان آن غذا را به سبک میزبان برنامه درست کنند.

امیدوارم که این رشته برنامه‌ها به مخاطبان کمک کند تا هم با دیدگاه‌ها و سلیقه‌های چهره‌های معروف ایرانی که میزبانان این برنامه‌ها هستند، بیشتر آشنا شوند و هم با اندیشه‌های مهمانان آنان که از شخصیت‌های تأثیرگذارند.

هدف برنامه میزبان هم دقیقاً همین است؛ کوششی فرهنگی برای شناساندن چهره‌های مهم در چارچوب یک برنامه جدید و سرگرم‌کننده.

برای مخاطب حتماً جالب خواهد بود که بداند نویسنده مورد علاقه‌اش به کدام موسیقی گوش می‌دهد، و یا خواننده محبوبش به کدام شخصیت علاقه دارد و یا فوتبالیستی را که دوست دارد چه غذایی را ترجیح می‌دهد.

یک بخش مهم این برنامه کاریکاتورهایی است که توکا نیستانی طراح برجسته از هر مهمانی شام می‌کشد و به همراه متن مصاحبه‌ها، عکس‌هایی از میزبانان و مهمانان‌شان، و اطلاعات بیشتر درباره مهمانان در وبسایت رادیو فردا منتشر می‌شود.

امیدوارم از این برنامه جدید فرهنگی و سرگرم‌کننده لذت ببرید.

  • 16x9 Image

    صادق صبا

    صادق صبا، روزنامه‌نگار نام‌آ‌شنای ایرانی است که در چند دهه گذشته در عرصه‌های مختلف روزنامه‌نگاری رادیویی و تلویزیونی فعالیت کرده است. او از جمله مستندهایی تلویزیونی برای شبکه جهانی بی‌بی‌سی تهیه کرده و در سال‌های ۸۸ تا ۹۵، مدیریت بخش فارسی بی‌بی‌سی را برعهده داشته است. آقای صبا مجموعه برنامه «میزبان» را برای رادیو فردا تهیه و اجرا می‌کند.

درباره مجموعه رادیویی میزبان

من، صادق صبا، هر هفته در مجموعه رادیویی میزبان، شما را به خانه یکی از چهره‌های فرهنگی-هنری مشهور ایرانی می‌برم. در هر برنامه از این مجموعه رادیویی، یکی از این چهره‌ها به عنوان میزبان، پنج فرد مورد علاقه خود را به یک مهمانی شام دعوت می‌کند.
موسیقی آغازین این مجموعه برنامه، قطعه «برای الیز» اثر آشنای بتهوون است.

XS
SM
MD
LG