لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

ستایش فدراسیون جهانی تکواندو از دختر ۱۵ ساله ایرانی


مبینا نژاد در نخستین روز از رقابت‌های جهانی تکواندو/ عکس از فدراسیون جهانی تکواندو
مبینا نژاد در نخستین روز از رقابت‌های جهانی تکواندو/ عکس از فدراسیون جهانی تکواندو

درخشش دختر ۱۵ ساله ایرانی در مسابقات تکواندوی نوجوانان جهان، بازتاب متفاوتی نسبت به سایر قهرمانان این مسابقات داشته است.

در اولین روز مسابقات به میزبانی بارنابی در کانادا، مبینا نژاد ابتدا آندرا گارسیا از مکزیک را ۲۰ بر صفر شکست داد و سپس حریف فیلیپینی را ۱۵ بر صفر مغلوب کرد.

یان هان‌نا از کره‌جنوبی با نتیجه ۱۴ بر صفر مغلوب دختر گیلانی تیم ملی ایران شد. مبینا در نیمه نهایی هم ۱۶ امتیاز از نماینده روسیه گرفت و امتیازی از دست نداد.

آیرین لاگونا پرز از اسپانیا در فینال هم موفق نشد امتیاز بگیرد و در عوض، هشت امتیاز به مبینا داد تا او با اقتدار کامل روی سکوی قهرمانی جهان بایستد.

سایت فدراسیون جهانی تکواندو، در گزارشی با عنوان «ستاره‌ای برای فردا» به معرفی این قهرمان نوجوان ایرانی پرداخته است.

در آغاز گزارش آمده: «کسی نمی‌تواند تأیید کند این رکورد، جهانی است یا نه. اما همه در بارنابی درباره‌اش صحبت می‌کنند. کسب ۷۳ امتیاز بدون از دست دادن امتیاز. بله درست خواندید. پنج حریفی که در برابر او قرار گرفتند، هیچ امتیازی به دست نیاورند!»

جونگ کوک هیون رئیس کمیته فنی فدراسیون جهانی می‌گوید: فکر کنم این می‌تواند یک رکورد باشد.

پیتر بولز متصدی سایت تکواندودیتا هم به پایگاه خبری فدراسیون جهانی گفته است: «نمی‌دانم. نمی‌توانم بگویم، اما فکر می‌کنم رکورد باشد».

شیوه مبارزه مبینا از نگاه سایت فدراسیون جهانی، یادآور «ماشین جنگی شکست ناپذیر» است.

نویسنده، او را آرام و خجول معرفی کرده. دختری کوتاه‌تر از رقبای هم‌نسل که در برابر او مانند برج هستند اما مبینا با اعتماد به نفس و شکوه فیزیکی خاص خود می‌جنگد.

او خود به سایت فدراسیون جهانی گفته است: «تکواندو به قامت نیست، تکنیک است و ذهن. استقامت و توانایی مهم است و از همه مهم‌تر، تلاش خستگی ناپذیر، بارها و بارها.»

مبینا نژاد در این گفتگو، از مربی‌اش ندا راستاد صحبت کرده که از سن چهار سالگی نزد او تمرین کرده و درس‌های فراوانی از او آموخته.

قهرمان نوجوانان جهان، به انگیزه‌ فوق‌العاده‌ای که «کیمیا علیزاده به دختران ایرانی داد» نیز اشاره کرده و در پایان صحبت‌هایش، تأکید کرده است که خودش نیز می‌تواند تاریخ‌ساز شود.

در ادامه مسابقات و در گروه پسران، امیرمحمد بخشی با شکست حریفانش به مدال طلا دست یافت. در گروه دختران نیز مبینا بابالو موفق به کسب مدال برنز شد.
ابراهیم صفری نقره گرفت و علی باصری روی سکوی سوم ایستاد.

سفارت کانادا در ترکیه برای محمدرضا زوار مدیر فنی تیم ملی، وحید عبداللهی سرمربی تیم نوجوانان، شهرام اربابی(داور) و صدرالدین آقاخانی پزشک تیم ملی ایران، روادید صادر نکرد.

در تیم دختران ایران غیر از دو مبینا که طلا و برنز گرفتند، یک مبینای دیگر هم عضویت داشت؛ مبینا شاکری که در ۵۲ کیلوگرم مبارزه کرد.

کوثر حسینی در ۴۴ کیلوگرم به روی شیاپ چانگ رفت. ستاره چابکی در ۴۶ کیلوگرم پس از پیروزی بر رقیب ژاپنی، به خاطر قرعه اسرائیل و عدم انجام مبارزه از دور مسابقات حذف شد.

فاطمه جعفری، زهرا شجاعی، پریسا جوادی، زهرا شیدایی و زهرا پوراسماعیل سایر نفرات ایران در این مسابقات هستند.

XS
SM
MD
LG