لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۷

نخست‌وزیر اسرائیل پیامی ویدئویی خطاب به مردم ایران منتشر کرد


بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که وعده داده است برنامه‌هایش برای متوقف کردن برجام را در اولین فرصت با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در میان می‌گذارد، در یک پیام ویدئویی مردم ایران را مورد خطاب قرار داده و از دوستی مردمان ایران و اسرائیل گفته است.

آقای نتانیاهو در این پیام ویدئویی که به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی در کانال رسمی نخست‌وزیری اسرائیل در یوتیوب منتشر شده، تصمیم خود برای مذاکره با رئیس‌جمهور جدید آمریکا، درباره «چگونگی مقابله با تهدید رژیم ایران که خواهان نابودی اسرائیل است» یادآوری کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل اخیراً گفته است که دست کم پنج طرح برای مقابله با توافق هسته‌ای ایران آماده دارد که در اولین دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، این ایده‌ها را در میان خواهد گذاشت.

این در حالی است که روز جمعه، ساعاتی پیش از مراسم سوگند آقای ترامپ، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی پرده برداشت که برخی مقام‌های ارشد امنیتی در اسرائیل، برجام را هم برای ایران و هم برای اسرائیل مفید می‌دانند و نسبت به عواقب لغو آن هشدار داده‌اند.

دونالد ترامپ برجام را توافق بسیار بد توصیف کرده و وعده بازنگری در آن را داده است و شمار اعضای پیشنهادی کابینه او هم بر تشدید نظارت بر اجرای آن سخن گفته‌اند.

هنوز مشخص نیست دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای چه زمانی برنامه‌ریزی شده، اما پیش‌بینی شده که بنیامین نتانیاهو از نخستین میهمانان کاخ سفید در دوره استقرار دونالد ترامپ باشد.

زمانی برای سخن گفتن با مردم ایران

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه پیام ویدئویی خود اذعان کرده که در سال‌های نخست‌وزیری‌اش «بسیار در مورد رژیم ایران» صحبت کرده است اما «به میزان کافی» در مورد مردم ایران صحبت نکرده و مردم ایران را «خطاب قرار نداده است».

آقای نتایاهو تصریح کرده که می‌داند مردم ایران ترجیح می‌دهند یک زندگی بدون ترس را تجربه کنند، و می‌داند «سخن گفتن آزادانه» خواست آنهاست و می‌خواهند که «بدون هراس از شکنجه یا اعدام بر جرثقیل» هر که را می‌خواهند دوست داشته باشند.

او گفته است که می‌داند مردم ایران دوست دارند آزادانه در اینترنت گردش کنند، و ناچار نباشند برای دسترسی به ویدئوهایی شبیه به پیام ویدئویی او، با استفاده از وی‌پی‌ان سانسور اینترنتی را دور بزنند.

او به «تاریخ پرافتخار» و «فرهنگ غنی» مردم ایران اشاره کرده، و همزمان ابراز تأسف کرده است که مردم ایران «توسط یک استبداد دینی به زنجیر کشیده شده‌اند».

نخست‌وزیر اسرائیل پس از آن یک «ایران آزاد» را توصیف کرده که در آن مردم می‌توانند «بی‌هیچ محدودیتی رشد کنند و شکوفا شوند»، و یادآور شده که در شرایط کنونی «حکومتی ظالم می‌کوشد آنها را تحت سلطه خود نگه دارد».

آقای نتانیاهو پس از آن به کشته شدن «جوانان تشنه تغییر» در جریان اعتراض‌های خیابانی سال ۸۸ و به‌ویژه ندا آقاسلطان اشاره کرده، و گفته است نفس‌های آخر ندا از یاد نخواهد رفت.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه این پیام ویدئویی یادآور شده که «این رژیم بی‌رحم، همچنان مردم ایران را از آزادی محروم نگه داشته»، «از حضور هزاران نامزد در رقابت‌های انتخاباتی جلوگیری می‌کند»، «ثروتی را که حق فقراست می‌دزدد تا هزینه یک عامل کشتار جمعی همچون بشار اسد را بدهد» و «با تکرار هر روزه خواست نابودی اسرائیل»، امیدوار است که بین دو مردم دو کشور «عداوت را نهادینه کند».

آقای نتانیاهو سپس خطاب به مردم ایران تأکید کرده «این اشتباه است. ما دوست شما هستیم و نه دشمن شما».

او گفته است که اسرائیل همواره بین مردم ایران و حکومت ایران تمایز قائل است و حکومت ایران را «بی‌رحم و ستیزه‌جو» توصیف کرده و تأکید کرده است که مردم ایران این گونه نیستند.

نخست وزیر اسرائیل ابراز امیدواری کرده که مردم ایران و اسرائیل روزی بار دیگر آزادانه در «تهران و اصفهان، و تل‌آویو و اورشلیم» با یکدیگر دیدار کنند، و تأکید کرده که «متعصبان نباید پیروز شوند و بی‌رحمی آنها نباید بر مهربانی ما چیره شود».

او تصریح کرده که مردمان ایران و اسرائیل «می‌توانند دست در دست هم در جهت آینده‌ای صلح‌آمیزتر و سرشار از امید بیشتر برای هر دو ملت فعالیت کنند».

نخست‌وزیر اسرائیل در پایان یادآور شده که «ما باید بر ترور و استبداد فائق آییم، و اطمینان حاصل کنیم که آزادی و دوستی، پیروز نهایی خواهد بود».

گرچه به اذعان نخست‌وزیر اسرائیل او در سال‌های اخیر بیشتر در مورد حکومت ایران سخن گفته تا مردم ایران، اما پیش از این برخی رؤسای جمهور این کشور در مناسب‌هایی چون نوروز با مردم ایران سخن گفته‌اند و از امیدهای خود برای صلح و دوستی بین دو کشور گفته‌اند.

از جمله در آخرین روز از اسفند ماه سال ۹۰، پیام تبریکی از سوی شیمون پرز رئیس‌جمهور وقت اسرائیل منتشر شد که ابتدا به زبان فارسی و پس از آن عبری، نوروز ۹۱ به ایرانیان تبریک گفته شده بود.

آقای پرز در این پیام از رهبران ایران هم خواسته بود که «دست از تهدید دیگران» بردارند و به سوی «صلح و همزیستی مسالمت آمیز» حرکت کنند.

ایران اسرائیل را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و مقا‌م‌های ایرانی در ادبیات رسمی خود، به ندرت حاضرند به نام این کشور به طور مستقیم اشاره کنند.

در ده‌های گذشته به‌ویژه در سال‌های پس از استقرار جمهوری اسلامی، شمار قابل توجهی از یهودیان ایران به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند و برخی از آنها تصدی مسئولیت‌هایی عالی را در این کشور به عهده داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به موشه کاتساو رئیس‌جمهور اسبق اسرائیل و شائول موفاز از وزیران پیشین دفاع در این کشور یاد کرد.

XS
SM
MD
LG