لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

«اتباع بیگانه محدودیتی در تامین مایحتاج خود در استان فارس ندارند»


تنها چند روز پس از انتشار اخباری به نقل از مدیرکل اتباع خارجی استان فارس در خصوص ممنوعیت فروش مواد غذایی به «اتباع بیگانه غیرمجاز» در این استان، این مقام محلی صدور دستورالعمل در این زمینه را کذب محض خوانده اما همزمان از مقرراتی سختگیرانه در مورد به‌کارگیری «اتباع بیگانه غیرمجاز» خبر داده است.
غلامرضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار محلی خبرگزاری فارس، اظهارات جنجال‌برانگیز منتسب به خود در زمینه «ممنوعیت فروش مواد غذایی و عرضه خدمات به اتباع غیرمجاز» را «شایعه‌ای» از طرف مغرضان و دشمان خوانده و تأکید کرده است که «تمام اتباع بیگانه در تأمین مایحتاج خود در این استان به طور کامل آزاد هستند و در این مورد ممانعتی وجود ندارد.»
برخی از رسانه‌ها در ايران، از جمله یک روزنامه محلی در استان فارس گزارش کرده بودند که استانداری این استان فروش کالا و مواد غذايی و ارائه خدمات عمومی و بهداشتی را به «اتباع خارجی غير مجاز» ممنوع کرده است.
روزنامه «عصر مردم» چاپ شيراز روز هفتم تيرماه نوشته بود که مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس هشدار داده است با کسانی که به فروش کالا و ارائه خدمات به «اتباع خارجی غير مجاز» اقدام کنند، به شدت برخورد خواهد شد.
آقای غلامی دليل اين اقدام را نگرانی کارشناسان بهداشت درباره شيوع بيماری‌های واگيردار توسط اتباع غيرمجازی ذکر کرده بود که به هنگام ورود غيرقانونی به ايران مراحل «قرنطينه» را طی نکرده‌اند.
این سخنان که اکنون با تکذیب غلامرضا غلامی روبه‌رو شده، بازتاب وسیعی در رسانه‌های فارسی‌زبان داخل و خارج از کشور یافت و نحوه انعکاس آن در رسانه‌های افغانستان نیز پای کاردار این کشور در تهران را به وزارت خارجه گشود.
ایران رسانه‌های افغانستان را متهم کرده است که درباره نحوه برخورد با اتباع خارجی غیرمجاز در خاک ایران فضاسازی منفی می‌کنند. موضوعی که در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه رامین مهمان‌پرست نیز انعکاس یافت.
مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، تأکید کرد که تمامی اتباع غیرایرانی دارای مجوز اقامت، از مزایا و حقوق قانونی مصرح در قوانین برخوردارند «مرگ آن دسته که احیاناً فاقد اقامت قانونی بوده و حضورشان در کشور به صورت غیرمجاز است.»
طی ماه های اخير، پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد جلوگیری از ورود اتباع افغان به برخی از نواحی و شهرها مسئله نوع برخورد با اتباع غيرايرانی، به‌ويژه اتباع افغان رسانه‌ای‌تر شد.
به گفته مقام های دولت جمهوری اسلامی، افغان‌ها بيشترين تعداد اتباع خارجی در ايران را تشکيل می‌دهند و بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، در سال ۱۳۸۹، حدود يک ميليون پناهنده قانونی تبعه افغانستان و حدود دو ميليون نفر پناهنده غيرمجاز این کشور، در ايران زندگی و کار می‌کنند.
«مردم نسبت به خطرات حضور اتباع بیگانه غیرمجاز هشیار باشند»
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استان فارس در عین حال به خبرنگار فارس گفته است که وجود اتباع بیگانه غیرمجاز تهدیدی جدی برای استان فارس است و باعث بروز مشکلات بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و امنیتی شده است.
وی افزوده است که به نظر می‌رسد حساسیت‌ها در این راستا کاهش یافته و ورود اتباغ غیرمجاز به قدری فراوان است که این مسئله عادی شده، و در عین حال تصریح کرده است که «مردم باید نسبت به خطرات حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در استان هوشیار باشند.»
وی از شهروندان استان فارس خواسته است که «با متولیان امر شناسایی و طرد اتباع بیگانه غیرمجاز همکاری کنند» و افزوده است که «باید این فرهنگ ایجاد شود که مردم با مشاهده یک تبعه بیگانه از او مطالبه کارت کرده و در صورت عدم ارائه کارت در اسرع وقت اطلاع‌رسانی کنند.»
این مسئول محلی همچنین از مقررات سختگیرانه‌ای خبر داده است که در خصوص به‌کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز لازم‌الاجراست و بر اساس آن کارفرما در صورت اصرار بر به‌کارگیری تبعه خارجی غیرمجاز ممکن است با زندان روبه‌رو شود.
به گفته وی در صورتی که کارفرمایان فرصت‌های شغلی را در اختیار اتباع خارجی غیرمجاز قرار دهند، به ازای هر نفر روزانه ۶۵۰ هزار ریال جریمه می‌شوند و میزان جریمه در صورت تکرار به کارگیری اتباع غیرمجاز دو برابر خواهد شد. ضمن اینکه تکرار این کار ممکن است برای کارفرما حبس از سه تا شش ماه در پی داشته باشد.
وی با تأکید بر عزم همگانی برای ساماندهی اتباع خارجی افزوده است که نیروی کار بیگانه باید علاوه بر کارت اقامت کارت اشتغال نیز داشته باشد و در غیر این صورت اجازه کار نخواهد داشت.
این مقام محلی استان فارس، بدون ذکر آمار دقیق افزوده است که بیشترین اتباع خارجی غیرمجاز در این استان را، شهروندان افغانستان، پاکستان، عراق و نپال تشکیل می‌دهند.
خبرگزاری فارس در این گزارش یادآور شده که بر اساس آمار غیررسمی، در حال حاضر ۱۴۴ هزار تبعه خارجی غیرمجاز در استان فارس به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG