لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

هشدار چند خطیب جمعه در مورد احتمال اجرایی شدن «تمدید قانون داماتو»


تعدادی از امامان جمعه ایران در حمایت از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، تمدید ۱۰ ساله قانون «داماتو» در مجلس نمایندگان آمریکا را نقض توافق اتمی خوانده و هشدار داده‌اند در صورت اجرای این مصوبه، ایران نباید «تعهدی در مقابل برجام داشته باشد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، کاظم صدیقی امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز پنجم آذر با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی، مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا را نقض توافق اتمی وین خواند و گفت که اگر این مصوبه اجرایی شود، ایران قطعاً عکس‌العمل نشان خواهد داد.

در همین زمینه اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز، هم گفت که رهبر جمهوری اسلامی تكليف ديپلمات‌های ایران را در اين بحث مشخص و اعلام کرده که در صورت اجرای این مصوبه «ایران تعهدی در مقابل برجام نباید داشته باشد».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان، نیز این مصوبه را نقض توافق اتمی وین خواند و در عین حال گفت که «مگر این ۱۰ سال چه غلطی کردند که در ۱۰ سال بعد بکنند».

او اضافه کرد: «مقام معظم رهبری می‌گویند کاش تحریم‌ها ادامه پیدا کند تا موجب پیشرفت ملت ایران شود».

مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی قانون داماتو را برای مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کرده و آیت‌الله علی خامنه‌‌ای رهبر جمهوری اسلامی، نیز تهدید کرده است که اگر این قانون «اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است» و جمهوری اسلامی «حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد».

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران، نیز روز پنجشنبه چهارم آذر، هشدار داده بود چنانچه دونالد ترامپ مصوبه مجلس نمایندگانِ آمریکا در تمدید طرح «داماتو» را امضا کند، جمهوری اسلامی «دست روی دست نخواهد گذاشت».

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی دقیقاً اعلام نکرده‌اند که ایران در صورت اجرایی شدن این قانون چه اقدامی را انجام خواهد داد.

داماتو قانونی است که در سال ۱۹۹۶ میلادی دولت آمریکا برای تحریم ایران به تصویب رساند. بر اساس این قانون شرکت‌هایی که در یک سال بیش از چهل میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، از دادوستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد.

دولت باراک اوباما پیش از این خواسته بود کنگره آمریکا با توجه به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، تمدید این قانون را به تأخیر بیندازد.

موضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، درباره این قانون مشخص نیست، هر چند که او در دوره تبلیغات انتخاباتی گفته توافق هسته‌ای را بدترین توافق ممکن خوانده بود و وعده داده بود در صورت پیروزی بار دیگر در مورد آن مذاکره خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG