لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

یک مقام مسئول: یک درصد از دانش‌آموزان ایرانی در معرض خطر اعتیاد هستند


یکی از کارزارهای دانش‌آموزی ضد سیگار در منطقه تیران و کرون اصفهان
یکی از کارزارهای دانش‌آموزی ضد سیگار در منطقه تیران و کرون اصفهان

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش می‌گوید در سال گذشته تحصیلی٬ ۱۳۶ هزار نفر دانش‌آموز در ایران که یک درصد کل دانش‌آموزان کشور را تشکیل می‌دهند٬ در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر قرار داشته‌اند.

نادر منصور کیایی روز جمعه ۱۴ آبان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم٬ این آمار را برای نخستین بار ارائه کرده و گفته است که از میان این ۱۳۶ هزار دانش‌آموز٬ سه هزار و ۶۰۰ نفر دست‌کم یک‌بار مصرف‌کننده مواد مخدر بوده‌اند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

آقای کیایی افزوده است بیشتر دانش‌آموزان مصرف‌کننده مواد نیز «پسران در گروه سنی بالای ۱۵ سال هستند» که مواد مورد استفاده آنها بر اساس جغرافیای محل زندگی‌شان شامل «مواد سبک و سنگین مانند شیشه» بوده است.

او با این حال افزوده که بیشتر این دانش‌آموزان «مصرف‌کننده مواد سبک» بوده و مواد مخدر صنعتی «استفاده نکرده‌ و نمی‌کنند».

این مقام مسئول همچنین از اعزام این سه هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز مصرف‌کننده مواد مخدر به مراکز درمانی برای درمان «سرپایی یا بستری» خبر داده است.

به نظر می‌رسد دانش‌آموزانی که به گفته وی در بیمارستان٬ بستری شده‌اند٬ دانش‌آموزان معتاد هستند که مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش اشاره‌ای به تعداد آنها نکرده است.

آقای کیایی ۱۳۶ هزار دانش‌آموز در معرض خطر موارد مخدر را نیز افرادی معرفی کرده که دارای «نشانه‌های خطر» هستند٬ «یعنی متغیرهای روانی، اجتماعی و محیطی موید این است که این افراد ریسک خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر را دارند».

او همچنین نسبت به تبعات مصرف موادمخدر از جمله تمایل به «خودکشی» میان دانش‌آموزان مصرف‌کننده این مواد هشدار داده است.

این هشدار در شرایطی مطرح می‌شود که در سال تحصیلی گذشته٬ اخبار متعددی از خودکشی دانش‌آموزان ایرانی منتشر شده که علت دقیق و اصلی تعداد قابل توجهی از خودکشی‌ها از سوی مرجع معتبری بررسی و به طور عمومی منتشر نشده است.

بحث آسیب‌های اجتماعی در ایران در یک سال اخیر به شدت مورد توجه مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته و در این رابطه نیز علی خامنه‌ای چهار جلسه به منظور بررسی این آسیب‌ها با مقام‌ها و نهاد‌های مسئول برگزار کرده است.

آموزش‌وپرورش شهر تهران هم در همین زمینه اعلام کرده که نخستین اولویت خود در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ را به موضوع آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده است.

آسیب‌های اجتماعی در ایران روند رو به رشدی را در پیش گرفته و محیط مدارس نیز تحت تأثیر فضای حاکم بر جامعه در تیررس آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته است.

عطاالله سلطانی٬ رئيس وقت کميته آموزش عالی مجلس ايران هم شهریور ماه سال ۱۳۹۳ از شیوع مصرف مواد مخدر بين دانش‌آموزان «۸ تا ۹ ساله» در ایران خبر داده بود.

عليرضا جزينی، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر شهریور ماه سال ۹۳ گفته بود «۰.۴ درصد» از دانش آموزان شيشه مصرف می‌کنند.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی از جمله مواردی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن به عنوان یکی دیگر از مصادیق «آسیب‌های اجتماعی» در ایران نام برده و از افزایش آن ابزار نگرانی کرده‌اند.

درصد قابل توجه معتادان الکلی سنگین در ایران

روز شنبه هم محمدهادی پناهی٬ رئیس کانون‌ سراسری درمانگران اعتیاد ایران در این رابطه به ایلنا گفته «مصرف الکل طی سال‌های اخیر در کشور بسیار زیاد شده است».

آقای پناهی افزوده «معتادان الکلی تبدیل به یک مشکلات کشور شده‌اند و درصد قابل توجهی معتاد الکلی سنگین در کشور وجود دارد».

به گفته او آمار هفت هزار مرکز درمانی ما نشان می‌دهد که میزان معتادان الکلی نیازمند به کمک بیشتر شده است.

آقای پناهی همچنین از رشد تولید دارو‌های مواد مخدر ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از مصرف کشور خبر داده و گفته این دارو‌ها در بازار سیاه تولید و وارد چرخه مصرف می‌شود.

او همچمین موج مسمومیت ناشی از وجود ناخالصی و سرب در تریاک را باعث افزایش ۹ درصدی مرگ و میر معتادان در ایران اعلام کرده است.

به گفته آقای پناهی «۷۰ درصد از معتادان از ترکیبات مواد دست‌ساز و عوارض آن آگاهی ندارند و شیوع استفاده از داروهای دست‌ساز در کشور رو به افزایش است».

بر اساس آمار مبارزه با مواد مخدر٬ در حال حاضر یک میلیون و ۳۲۵ هزار مصرف کننده موادمخدر در ایران وجود دارد و میزان مصرف مواد مخدر صنعتی به ۲۶ درصد کل مصرف‌کنندگان رسیده است.

آمار قربانیان ناشی از افزایش میزان مصرف مواد مخدر صنعتی و مواد دست‌ساز که حاوی ترکیبات بسیار خطرناکی است در سال‌های اخیر در ایران رو به افزایش است.

XS
SM
MD
LG