لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

فن‌آوری‌های فردا؛ در سال ۲۰۱۳ چشم به راه چه فن‌آوری‌هایی باشیم؟


هنوز دو سه ماهی از رونمایی و عرضه آی‌فون ۵ نگذشته اما ناظران بازار فن‌آوری‌های جدید رونمایی از یک حلقه تازه از سری آیفون را در بهار سال آینده پیش‌بینی می‌کنند.
هنوز دو سه ماهی از رونمایی و عرضه آی‌فون ۵ نگذشته اما ناظران بازار فن‌آوری‌های جدید رونمایی از یک حلقه تازه از سری آیفون را در بهار سال آینده پیش‌بینی می‌کنند.
در واپسین روزهای سال میلادی ۲۰۱۲، شاید جالب باشد بدانید که از نگاه ناظران و تحلیل‌گران بازار تکنولوژی‌های جدید، در سال نوی میلادی باید چشم به راه چه فن‌آوری‌های تازه‌ای باشیم.
این فن‌آوری‌های تازه، حوزه‌های متنوعی را از تلفن‌های همراه تا گجت‌ها و ابزارک‌های خانگی را در بر می‌گیرند.

آی‌فون ۵ اس


اپل از زمان ارائه نسخه تری‌جی آی‌فون، یک سال در میان، یک نسخه اس از مدل روز آی‌فون خود ارائه می‌کند، که امکانات ویژه‌ای نسبت به مدل آخر دارد. اگر در سال ۲۰۱۲ اپل با آی‌فون ۵ را با طراحی جدید روانه بازار کرد، انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۳ اپل با آی‌فون پنج ۵ وارد رقابت در دنیای تلفن همراه شود.
اما ویژگی‌های قابل انتظار برای آی‌فون ۵ اس چه خواهد بود؟
آن طور که گاردین می‌گوید، آی‌فون ۵ اس احتمالاً از یک دوربین سوپر اچ دی برخوردار خواهد بود و قدرت تفکیک‌پذیری صفحه نمایشش هم به همین میزان ارتقا پیدا می‌کند. همچنین پیش‌بینی شده که آی‌فون ۵ اس از یک باتری با طول عمر بیشتر برخوردار باشد و قابلیت ان اف سی یا انتقال و تبادل محتوا در فضای پیرامون را داشته باشد.
علاوه بر این ادعا شده که نسخه ارتقا یافته آی‌فون ۵، همچون آیپاد تاچ و آیپاد نانو در شش تا هشت رنگ مختلف عرضه شود.
چه زمانی باید منتظر آی‌فون ۵ اس بود؟
اپل در سال‌های اخیر معمولاً در اواخر سه‌ماهه سوم سال میلادی، یعنی پایان تابستان، از محصولات جدیدش پرده‌برداری کرده است. اما پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۱۳ حداکثر تا پایان سه ماهه دوم، یعنی پایان بهار، آی‌فون ۵ اس رونمایی می‌شود.
فن‌آوری‌های فردا؛ در سال ۲۰۱۳ چشم به راه چه فن‌آوری‌هایی باشیم؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:31 0:00
لینک مستقیم

آی تی‌وی

آیا اپل بالاخره به شایعات در مورد آی‌تی‌وی پایان خواهد داد؟
آیا اپل بالاخره به شایعات در مورد آی‌تی‌وی پایان خواهد داد؟
اپل‌تی‌وی، ابزاری کمکی برای تلویزیون‌ها که به شما امکان دریافت، پخش فیلم، سریال و موسیقی از طریق آی‌تیونز را می‌دهد، در بسیاری از خانه‌ها، از آسیا تا اروپا و آمریکا یافت می‌شود. اما این محصول مدت‌هاست همه را چشم به راه یک نوآوری احتمالی دیگر از سوی اپل نگاه داشته است.

اپل که پس از تولید محصولاتی آی‌مک و مک‌بوک رو به بازار دستگاه‌های پخش موسیقی و تلفن‌های همراه کرد، انتظار می‌رود که بالاخره دست به کار تولید و ارائه تلویزیون‌هایی شود که اپل تی‌وی را در درون خود داشته باشد. تلویزیون‌هایی که به سیاق محصولات دیگر اپل پیش‌بینی می‌شود، آی‌تی‌وی نام گیرد.
اما ویژگی‌های قابل انتظار آی‌تی‌وی چیست؟
پیش‌بینی می‌شود، آی‌تی‌وی از قابلیت‌هایی چون آی‌سایت و سیری برای تشخیص صدا و تصویر برخوردار باشد.
چه زمانی باید منتظر آی تی‌وی بود؟
گاردین به نقل از جین مانستر، تحلیلگر صنعتی، نوشته است که آی‌تی‌وی احتمالاً در اکتبر ۲۰۱۳ با قیمتی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد. آی‌تی‌وی احتمالاً در سایزهای ۴۲ تا ۵۵ اینچ به بازار می‌آید و البته ممکن است عرضه آن در خارج از آمریکا، تا حصول توافق اپل با شرکت‌های تولید و توزیع فیلم و برنامه‌های تلویزیونی به تعویق بیفتد.

ایکس باکس ۷۲۰

مدت‌هاست که حرف‌هایی تلاش مایکروسافت برای عرضه نسخه پیشرفته‌تری از کنسول بازی‌اش ایکس‌باکس ۳۶۰ دهن به دهن گشته ولی این موضوع تا این لحظه هنوز در حد شایعه است. با این حال گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این شایعات بالاخره در سال ۲۰۱۳ جامعه عمل خواهد پوشید.
اما ویژگی‌های قابل انتظار در ایکس باکس ۷۲۰ چیست؟
مهم‌ترین سهم مایکروسافت از فن‌آوری‌های تازه سال ۲۰۱۳ شاید کنسول جدید بازی‌ها باشد.
مهم‌ترین سهم مایکروسافت از فن‌آوری‌های تازه سال ۲۰۱۳ شاید کنسول جدید بازی‌ها باشد.
همچون کینکت، انتظار می‌رود که ایکس‌باکس ۷۲۰ از قابلیت تشخیص حرکت برخوردار باشد، گرچه به دلیل آن که مایکروسافت موفق به ثبت پتنت مربوط به نمایش تصاویر سه‌بعدی بر دیوار نشده، همچنان برای استفاده از این کنسول بازی باید از عینک‌های سه‌بعدی که به نوشته گاردین، از طریق اینترنت بی‌سیم مرتبط می‌شوند، استفاده کرد.
علاوه بر این انتظار می‌رود که ایکس‌باکس ۷۲۰ از قابلیت خواندن لوح‌های فشرده بلو-ری هم برخوردار باشد.
چه زمانی باید منتظر ایکس‌باکس ۷۲۰ بود؟
یکی از مسئولان اجرایی مایکروسافت، پیشتر از تصمیم ساخت ایکس‌باکس جدید، سخن گفته بود اما خیلی زود این موضوع از طرف مایکروسافت رد شد. با این حال در آگهی‌های شغلی مایکروسافت، همچنان مشاغلی مرتبط با ساخت کنسول جدید به چشم می‌خورد.
بلومبرگ در گزارشی پیش‌بینی کرده که ایکس باکس جدید در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۳، پاییز ۹۲ به دست مشتریان خواهد رسید.

آمازون‌فون

حتماً تا کنون در مورد اینکه آمازون ممکن است دست‌به‌کار تولید تلفن همراهی با ویژ‌گی‌های خود شود، شنیده‌اید. سال ۲۰۱۳ سالی است که بر اساس گمانه‌زنی‌ها، این غول دنیای اینترنت، یک تلفن همراه را هم به کلکسیون کتاب‌خوان‌های موسوم به کیندلش خواهد افزود.
اما ویژگی‌های قابل انتظار گوشی هوشمند آمازون چیست؟
انتظار می‌رود جف بی‌زوس، مدیرعامل آمازون، این بار آمازون‌فون را در مقابل چشمان خبرنگاران سر دست ببرد.
انتظار می‌رود جف بی‌زوس، مدیرعامل آمازون، این بار آمازون‌فون را در مقابل چشمان خبرنگاران سر دست ببرد.
گاردین می‌گوید که در مورد تلفن همراه آمازون نباید منتظر ویژگی‌های سخت‌افزاری عجیب و غریبی، باشیم. با این حال از بعد نرم‌افزاری، تلفن همراه آمازون باید ترکیبی از بازار اپلیکیشن‌های آمازون، سرویس ام پی تری و کلاود پلی‌یر آمازون، سرویس کتاب‌های الکترونیک کیندل باشد.
گاردین به نقل از «پی‌سی مگزین» پیش‌بینی کرده که موبایل آمازون نباید چندان گران باشد چرا که تجربه نشان داده، آمازون محصولات این چنینی را با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده در اختیار کاربر می‌گذارد. در عوض ممکن است تلفن آمازون به یک اپلیکیشن اسکنر بارکد مجهز باشد که برای خرید محصولات مختلف مصرف‌کننده را مستقیماً به آمازون هدایت کند.
چه زمانی باید منتظر تلفن همراه آمازون بود؟
به نوشته گاردین، نیمه سال ۲۰۱۳ زمان احتمالی برای عرضه این محصول است.

عینک‌های واقعیت افزا


حتماً از اپلیکیشن‌هایی که لایه‌هایی از اطلاعات پیرامونی و محیطی را بر روی تصویر شما از منظره مقابل‌تان سوار می‌کنند استفاده کرده‌اید، و حتماً در مورد عینک گوگل کمابیش شنیده‌اید که قرار است شکلی تکامل یافته از چنین ابزاری را سوار بر یک عینک به شما ارائه دهند.
سرگئی براین از بنیانگذاران گوگل، عینک گوگل را برچشم دارد
سرگئی براین از بنیانگذاران گوگل، عینک گوگل را برچشم دارد
گوگل از عینک خود در نشست سالانه‌ای که در بهار امسال برای برنامه‌سازان و برنامه‌نویسان اندرویدی داشت، پرده‌برداری کرد، گرچه زمان دقیقی از ارائه آن به بازار اعلام نشد.
اما علاوه بر گوگل شرکتی به ووزیکس هم دست به کار تولید عینک مشابهی شده است. عینکی که دقیقاً برای من و شمایی طراحی شده که نمی‌توانیم یه لحظه از دنیای اینترنت جدا شویم.
اما ویژگی‌های قابل انتظار چنین عینکی چیست؟
عینک ووزیکس تصاویر رنگی کوچکی را در مقابل چشمان‌تان پدیدار می‌کند که می‌تواند نمایشگر پیامک‌ها، ایمیل‌ها و مسیرها باشد. ووزیکس برای این کار از فن‌آوری اندروید بهره می‌برد و به وسیله بولوتوث به تلفن همراه شما وصل می‌شود.
اما چنین محصولی یک ویژگی برتر و استثنایی دارد. با استفاده از قابلیت تشخیص چهره، در صورت استفاده از این عینک لازم نیست که نام و مشخصات افراد را به یاد داشته باشید، چرا که این ابزار استثنایی، پس از تشخیص چهره فرد مقابل شما، مجموعه‌ای از اطلاعات را در مورد او در اختیار شما می‌گذارد.
این مجموعه اطلاعات می‌تواند در برگیرنده استتوس‌های فیس‌بوکی، آخرین توئیت‌ها، و کسی چه می‌داند، آخرین ایمیل‌هایی باشد که بین شما رد و بدل شده و به این ترتیب شما برای یک مکالمه کوچک با فردی که برای نخستین بار در دنیای واقعی می‌بینید، به اندازه کافی دست‌گرمی دارید.
چه زمانی باید منتظر چنین عینکی بود؟
عینک گوگل که در بهار امسال به برنامه‌سازان اندرویدی معرفی شد، احتمالاً پیش از سال ۲۰۱۴ به تولید انبوه نخواهد رسید و تازه آن دسته از برنامه‌نویسان اندرویدی که در آمریکا زندگی می‌کنند و این محصول را به قیمت ۱۵۰۰ دلار پیش‌خرید کرده‌اند، می‌توانند در سال ۲۰۱۳ منتظر تحویل سفارش خود باشند.
اما بر پایه گزارش گاردین، محصول ووزیکس در تابستان ۲۰۱۳ با قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار به مشتریان عرضه خواهد شد.

نست

اما تکنولوژی جدید دیگری که باید در سال ۲۰۱۳ منتظر آن باشید، یک ترموستات خانگی هوشمند با قابلیت کنترل از طریق اینترنت است. نست که توسط دو کارمند سابق اپل طراحی شده، تا اینجا کار از سوی تحلیل‌گران و ناظران بازار تکنولوژی‌های جدید، لقب «آی‌فون ترموستات‌ها» را از آن خود کرده است.
اما ویژگی‌های اصلی نست چیست؟
نست از طریق اینترنت بی‌سیم به تلفن هوشمند شما مرتبط می‌شود و به این ترتیب شما چه در خانه باشید و چه در خارج از آن، به راحتی می‌توانید دمای خانه خود را تنظیم کنید. اما بعد از مدتی، نست برنامه تنظیم دمای محیط شما را فرا می‌گیرد و به طور خودکار در ساعاتی که شما دمای محیط را پایین یا بالا برده‌اید، بدون دخالت شما این تنظیم را انجام می‌دهد.
چه زمانی باید منتظر نست بود؟
نست از هم‌اکنون در بازارهای آمریکا به قیمت ۲۵۰ دلار در دسترس مشتریان است و سازندگانش ادعا می‌کنند که این هزینه ۲۵۰ دلاری، پس از یک دوره دو ساله صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق نست، به شما باز خواهد گشت.
XS
SM
MD
LG