لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

«تشکیل کارگروه جدید» برای تعیین گروه‌های تروریستی در سوریه


معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران می‌گوید، در سومین نشست صلح سوریه، «توافق» شده که کارگروهی متشکل از هفت کشور ایران، روسیه، عمان، مصر، ترکیه، اردن و فرانسه فهرست «گروه‌های تروریستی» در سوریه را «تنظیم و به سازمان ملل «ارائه» کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه ۲۸ آذر، خبر داد که در سومین نشست صلح سوریه که در نیویورک برگزار شد، «اختلاف اساسی» بر سر «تعیین مصادیق گروه‌های تروریستی» مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، وجود داشته است.

به گفته آقای امیرعبداللهیان، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در این نشست با استدلال‌های خود «مانع آن شد که لیستی جهت‌دار در موضوع گروه‌های تروریستی به تصویب برسد و در نهایت توافق شد که کارگروهی متشکل از ایران، روسیه، عمان، مصر، ترکیه، اردن و فرانسه برای تنظیم این لیست و ارائه آن به سازمان ملل» اقدام کنند.

بر اساس دور دوم مذاکرات صلح سوریه، قرار بود اردن فهرستی از گروه‌هایی که می‌بایست در لیست گروه‌های تروریستی قرار بگیرند را ارائه کند.

اما فهرستی که اردن به نشست نیویورک درباره سوریه ارائه کرد، بحث‌برانگیز شد چرا که نام سپاه پاسداران را نیز به عنوان یکی از ۱۵۷ گروه تروریستی فعال در سوریه شامل می‌شد.

موضوعی که با واکنش شدید محمدجواد ظریف روبه‌رو شد، و وزیر خارجه اردن نیز در واکنش به اعتراض ظریف این گونه پاسخ داد که «ما از همه طرف‌های دخیل در موضوع سوریه خواسته‌ایم که اسامی گروه‌هایی که گمان می‌کنند در عرصه سوریه دست به اقدام تروریستی می‌زنند، اعلام کنند و نام سپاه را هم نه اردن، بلکه یکی از کشورها ارائه کرده‌است».

دور تازه مذاکرات صلح سوریه روز جمعه در نیویورک با حضور وزرای خارجه آمریکا، روسیه، ایران، عربستان و شمار دیگری از کشورهای اروپایی و خاورمیانه برگزار شد.

بر اساس مذاکرات وین در ماه گذشته میلادی، قرار است فهرستی از گروه‌های مخالف بشار اسد تهیه شود و مقام‌های دولتی سوریه و مخالفان از اول ژانویه مذاکرات خود را برای فرایند انتقال قدرت در سوریه آغاز کنند.

در همین حال پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۷ آذرماه به اتفاق آرا قطعنامه فرایند صلح سوریه را تصویب کردند.​

این قطعنامه خواستار تشکیل «دولتی قانونی، فراگیر و غیر فرقه‌ای» در شش ماه آینده شده و می‌گوید، «در ۱۸ ماه آینده انتخاباتی آزاد و عادلانه براساس قانون اساسی جدید برگزار خواهد شد». تصویب چنین قطعنامه نشانه‌ای کم‌سابقه از توافق بر سر مسئله جنگ در سوریه است.

با این حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفت که فرایند دستیابی به صلح در سوریه سخت خواهد بود.

در همان روز باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، با اظهار اینکه بشار اسد «مشروعیت خود را نزد مردم سوریه از دست داده» خواستار برکناری او شد.

در این زمینه یک دیپلمات بلندپایه غربی به رویترز گفت که «روس‌ها [هم] به طور خصوصی پذیرفته‌اند که بشار اسد در پایان دوران انتقالی برود، اما آن‌ها هنوز آماده نیستند این مسئله را به طور علنی اعلام کنند».

با این حال آقای امیر عبداللهیان در سخنان روز شنبه خود تأکید کرد که تهران، مسکو و «تعدادی از کشورهای شرکت‌کننده» در سومین نشست صلح سوریه، «معتقدند هیچ‌کس نمی‌تواند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد».

وی اضافه کرد: «اینکه بشار اسد در پایان روند سیاسی مجدداً کاندیدا شود به خود ایشان مربوط است و در نهایت مردم سوریه انتخاب خواهند کرد».

XS
SM
MD
LG