لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

ارتش نیجریه «۳۴۸ تن از شیعیان» را در یورش آذرماه گذشته کشته است


اجتماع شیعیان نیجریه در عاشورای سال ۹۴، نزدیک به یک ماه پیش از حمله ارتش
اجتماع شیعیان نیجریه در عاشورای سال ۹۴، نزدیک به یک ماه پیش از حمله ارتش

کمیسیون تحقیق در مورد کشتار سال گذشته شیعیان نیجریه، اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور دست کم ۳۴۸ تن از شیعیان این کشور را در جریان رویدادی که تنها یک سرباز در آن جان خود را از دست داده، کشته‌اند.

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس روز دوشنبه به نقل از این گزارش نوشتند که نمی‌توان گفت به طور قطعی چند نفر در جریان سورش سه روزه ارتش به منطقه شیعه‌نشین زاریا در آذرماه ۹۴ جان خود را از دست داده‌اند اما ۳۴۷ تن به طور مخفیانه در گوری دسته‌جمعی دفن شده‌اند و یک فرد مجروح نیز در زندان جان خود را از دست داده است.

گزارش کمیسیون تحقیق در عین حال اعضای حرکت اسلامی نیجریه را به واسطه مسدود کردن مسیر کاروان فرمانده ارتش، مسئول تحریک ارتش به آغاز یورش شناخته و گفته است که رهبر شیعیان نیجریه، ابراهیم زکزاکی، به دلیل امتناع از درخواست از هوادارانش به پرهیز از اغتشاش، باید مسئول شناخته شود.

حرکت اسلامی نیجریه، الهام گرفته از جمهوری اسلامی است و رهبر این جریان، شیخ ابراهیم زکزاکی، که فعالیت‌های تبلیغی خود را از حوالی سال ۵۷ همزمان با انقلاب ایران آغاز کرده، به تأثیرپذیری از ایران شهره است.

به دنبال این خشونت‌ها، جمهوری اسلامی ایران این کشتار را محکوم کرد. وزارت امور خارجه کاردار نیجریه در تهران را احضار کرد و هزاران نفر در شهرهای مختلف ایران پس از نماز جمعه در محکومیت این کشتار دست به راهپیمایی زدند.

به نوشته رویترز، گزارش کمیسیون تحقیق که روز یکشنبه ۱۰ مرداد منتشر شده، تأییدی است بر ادعای سازمان‌های حقوق بشری، از جمله عفو بین‌الملل که می‌گویند ارتش نیجریه در جریان یورش سه روزه به منطقه زاریا، صدها تن از شیعیان را کشته است. ادعایی که تا کنون از سوی مقام‌های ارتش تکذیب می‌شد.

در این میان ابراهیم موسی، سخنگوی شیعیان نیجریه به آسوشیدپرس گفته است که پس از این رویدادها از سرنوشت بیش ۸۰۰ تن اطلاعی در دست نیست که برخی از آنها احتمالاً در زندان هستند.

در مقابل رویترز نظر یک سخنگوی ارتش نیجریه را در مورد این گزارش جویا شده و او به این خبرگزاری گفته است که از انتشار این گزارش مطلعیم و در حال برسی آن هستیم.

گزارش کمیسیون تحقیق بر پایه دریافت بیش از ۳۵۰۰ پیام (در قالب بیش از ۳۴۰۰ ایمیل و ۱۳۲ نامه) و نیز شهادت ده‌ها تن در دادگاه تنظیم شده و بالغ بر ۱۹۰ صفحه است.

۴۰ درصد از جمعیت ۱۸۰ میلیون نفری نیجریه را مسلمانان تشکیل می‌دهند که اکثریت آنها سنی‌مذهب هستند.

شیعیان نیجریه از حمایت معنوی جمهوری اسلامی برخوردارند و بر پایه گزارش خبرگزاری‌های ایران، نگرانی در مورد وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی، و درخواست برای آزادی او، از مواردی است که در دیدار هفته گذشته وزیر خارجه ایران از نیجریه با مقام‌های این کشور در میان گذاشته شده است.

در زمان یورش حمله ارتش به زاریا، خبرگزاری فرانسه، کشتار شیعیان را مشابه اتفاقی توصیف کرده بود که به شورش بوکوحرام انجامید.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، پس از آنکه رهبر پیشین گروه سنی مذهب بوکوحرام در بازداشت پلیس کشته شد، اعضای بوکوحرام علیه دولت نیجریه دست به اسلحه بردند.

در آن زمان ارتش نیجریه به پایگاه اصلی گروه بوکوحرام حمله کرد و ۷۰۰ نفر، از جمله رهبر آن زمان این گروه، را کشت. این گروه اما چند سال بعد و با خشونت بیشتری فعالیت خود را از سر گرفت.

ارتش نیجریه در مبارزه با بوکوحرام، همواره متهم به نقض حقوق بشر شده و سازمان عفو بین‌الملل ادعا می‌کند که در جریان این درگیری‌ها، صدها نفر به اشتباه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG