لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

افزایش آمار قصور و محکومیت‌های پزشکی در ایران


تازه‌ترین گزارش‌ها از افزایش «قصور پزشکی» و شکایت از پزشکان در محاکم قضایی ایران حکایت دارد.

ایسنا روز شنبه دوم مرداد، براساس آمار‌های سازمان پزشکی قانونی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد آمار محکومیت پزشکان از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ رو به افزایش بوده است.

در این گزارش آمده که سال ۱۳۹۱ از مجموع چهار هزار و ۷۱۴ شکایت پزشکی٬ دو هزار و ۵۱ مورد منجر به محکومیت شده است.

آمار این شکایات در سال ۱۳۹۲ نیز رقمی معادل پنج هزار و ۱۴۸ مورد بوده که منجر به صدور دو هزار و ۲۲۳ رأی محکومیت شده است.

در سال ۱۳۹۳ هم شش هزار و ۸۳۸ شکایت پزشکی ثبت شده که منجر به صدور دو هزار و ۷۶۰ رأی محکومیت شده است.

این آمار شکایات در سال ۱۳۹۴ نیز به هفت هزار ۳۸۱ مورد افزایش یافته که سه هزار و ۲۳ مورد آن با محکومیت همراه بوده است.

این آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد شکایت‌های ارجاعی به پزشکی قانونی در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ افزایش ۸.۲۵ درصدی و در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ افزایشی ۲۴.۷ درصدی داشته است.

این آمار در سال ۹۴ هم نسبت به سال ۹۳ افزایش ۷.۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

تجزیه و تحلیل این آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۴ تنها ۴۰.۹۵ درصد از شکایت‌های مربوط به قصور پزشکی در پزشکی قانونی به محکومیت منجر شده است.

همچنین از جمع هفت هزار و ۳۸۱ شکایتی که در سال گذشته به پزشکی قانونی ارجاع شده، ۱۰۹ مورد آن مربوط به گروه‌های غیرپزشکی بوده است.

یکی دیگر از نتایج استخراج شده از این گزارش همچنین نشان می‌دهد در سال گذشته روزانه حدود هشت مورد قصور پزشکی از سوی پزشکی قانونی به تأیید رسیده است.

بخش دیگری از این گزارش گویای این واقعیت است که جراحی زنان و زایمان و نازایی با ۹۴۵ مورد پرونده ارجاعی به پزشکی قانونی، در صدر شکایات قرار داشته است.

پس از جراحی زنان و زایمان، جراحی عمومی، جراحی ارتوپدی، دندانپزشکی و پزشکی عمومی به ترتیب با ۶۳۱، ۶۰۴، ۵۴۲ و ۳۶۶ مورد شکایت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در چهارسال گذشته جراحی زنان و زایمان همواره در صدر تعداد شکایات قصور پزشکی قرار داشته٬ اما موارد محکومیت آن در سال‌های مختلف متفاوت بوده است.

دومین مورد شکایت در سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ هم مربوط به جراحی ارتوپدی بوده٬ اما این آمار در سال ۹۴ جای خود را به جراحی عمومی داده است.

سومین عامل پر شکایت در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ جراحی عمومی بوده و در سال ۹۴ این عامل به جراحی ارتوپدی تغییر کرده است.

افرادی که مدعی قصور پزشکی در پرونده خود یا نزدیکانشان هستند باید به دادسرای جرائم پزشکی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند.

این دادسرا هم با توجه به نوع شکایت٬ پرونده به یکی از دو سازمان پزشکی قانونی یا نظام پزشکی ارجاع داده و پس از بررسی‌های لازم نتیجه و حکم نهایی صادر می‌شود.

مرگ جنجال برانگیز عباس کیارستمی٬ کارگردان برجسته ایرانی در هفته‌های اخیر بار دیگر موضوع «قصور پزشکی» و مسائل مرتبط با آن را در جامعه ایران بر سر زبان‌ها انداخته است.

خانواده کیارستمی بارها اعلام کرده‌اند پدر خود را بر اثر «قصور پزشکی» از دست داده‌اند٬ اما پزشک پرونده وی و برخی دیگر از مقام‌های مسئول حاضر به تائید این موضوع نیستند.

پرونده پزشکی عباس کیارستمی در حال حاضر از سوی کمیته ویژه‌ای در حال بررسی است و هنوز تحقیقات این کمیته درباره آن به پایان نرسیده است.

XS
SM
MD
LG