لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

جزئیات بیشتر از نشست وزیران خارجه ایران و شش قدرت جهانی در نیویورک


خبرگزاری‌های ایران به عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه نوشته‌اند که وزیران خارجه ایران و شش قدرت جهانی در نشستی که دوشنبه شب در نیویورک برگزار شد، بر رفع موانع احتمالی برای اجرایی شدن توافق هسته‌ای وین تأکید کرده‌اند.

بر اساس این گزارش که شامگاه سه‌شنبه به نقل از اداره‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه ایران در خبرگزاری‌های داخلی بازتاب داشته، علاوه بر هفت وزیر خارجه کشورهای درگیر در مذاکرات ایران و گروه ۵+۱، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جلسه دوشنبه‌شب حضور داشته است.

بر اساس گفته آقای عراقچی، وزیران خارجه با اظهار خوشوقتی از روند تحولات مربوط به برجام در دو ماه گذشته و طی مراحل قانونی در کشورهای ۵+۱، ابراز امیدواری کرده‌اند که «با پایان روند بررسی قانونی برجام توسط مجلس ایران، روند اجرایی شدن آن آغاز شود».

مجلس ایران در هفته‌های گذشته در قالب کمیسیون ویژه‌ای به بررسی سند توافق هسته‌ای یا برجام پرداخته است اما در حالی که انتظار می‌رفت روز سه‌شنبه گزارش نهایی این کمیسیون به صحن علنی مجلس ارائه شود، سخنگوی این کمیسیون گفته است که این گزارش احتمالاً یکشنبه آینده آماده ارائه به مجلس خواهد بود.

ظاهراً دو دستگی بین اعضای کمیسیون برجام بر سر گزارش نهایی مانع از آماده شدن این گزارش شده، چرا که سه‌شنبه گذشته عباسعلی منصوری، با اشاره به اختلاف نظر در میان اعضای کمیسیون در مورد گزارش نهایی، گفته بود که اگر در مورد گزارش نهایی «اجماع حاصل نشد و دو دیدگاه موجود در یک گزارش نگنجید، هر تیمی گزارش خود را تقدیم مجلس خواهد کرد».

گفته‌های این نماینده اصولگرا در حالی بود که دیگر نمایندگان اصولگرای عضو کمیسیون ویژه، در ۱۰ روز گذشته بارها از آماده بودن گزارش نهایی کمیسیون خبر داده و برخی از جمله علاءالدین بروجردی، و حسین نقوی حسینی، از احتمال ارائه طرحی دوفوریتی به مجلس برای تعیین چارچوب اجرای برجام گفته بودند.

تأکید بر اجرای نقشه راه ایران و آژانس

آقای عراقچی که به تازگی از سوی وزیر خارجه ایران به عنوان مسئول ستاد پیگیری برجام تعیین شده، همچنین گفته است که در جلسه دوشنبه شب، وزیران خارجه با مرور مختصری بر مقدمات اجرایی شدن برجام در «هر دو حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای»، بر رفع موانع احتمالی تأکید کرده‌اند.

آقای عراقچی همچنین گفته است که در این جلسه روند اجرای نقشه راه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و «ارزیابی مثبت یوکیا آمانو از این روند»، مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه داده است که در نشست وزیران خارجه در نیویورک همچنین بر ضرورت «ادامه نقشه راه تا بسته شدن موضوعات مربوط به گذشته (پی ام دی یا ابعاد احتمالاً نظامی) توسط شورای حکام» تأکید شده است.

یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روزهای پایانی شهریور امسال، به تهران سفر کرد و ضمن بازدید از سایت بحث‌برانگیز پارچین، اعلام کرد که «پیشرفت‌ زیادی» در زمینه تحقیق پیرامون گذشته برنامه هسته‌ای تهران به دست آمده است.

ایران و آژانس، ساعتی پیش از اعلام رسمی توافق هسته‌ای وین، بر سر نقشه راهی به توافق رسیدند که در قالب آن آژانس امکان راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران را داشته باشد.

بر اساس این نقشه راه، ایران و آژانس انرژی اتمی توافق کردند تا پایان سال جاری میلادی، ۲۰۱۵، تمام مسائل «عمده مربوط به گذشته و حال» را که تاکنون حل‌نشده باقی مانده به سرانجام رسانده و راه حلی برای آنها پیدا کنند.

اما شاید مهم‌ترین بند از این نقشه راه مربوط به سایت نظامی پارچین در نزدیکی شهر تهران باشد که در آن آمده است: «ایران و آژانس توافق کردند که در مورد مسئله پارچین ترتیبی مجزا اتخاذ کنند».

ترتیبی که هر دو طرف از آن به عنوان موضوعی محرمانه یاد کرده‌اند و حاضر نشده‌اند به رغم همه فشارها در مورد جزئیات آن اطلاع‌رسانی کنند.

XS
SM
MD
LG