لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۲

درخواست اوباما برای بودجه اضطراری مبارزه با ویروس زیکا


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، برای مبارزه با ویروس زیکا از کنگره ایالات متحده، یک بودجه اضطراری ۱.۸ میلیارد دلاری تقاضا کرده است.

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت این بودجه به طرح‌های کنترل پشته‌های ناقل ویروس، تسریع روند تولید واکسن، تهیه روش‌های سریع‌تر تشخیص و آزمایش و حمایت از زنان باردار اقشار فقیر اختصاص خواهد یافت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

به گزارش آسوشیتدپرس، ویروس بیماری زیکا اساساً توسط پشه منتقل می‌شود، و افرادی که به آن مبتلا می‌شوند معمولاً عوارض بسیار خفیفی نشان می‌دهند و حتی ممکن است هیچ علامتی از بیماری در آنها دیده نشود.

اما شواهد رو به افزایشی که در برزیل جمع‌آوری و مورد بررسی قرار گرفته، نشان می‌دهد که ابتلای زنان باردار به این ویروس با تولد نوزادان آنها با نقض عضو میکروسفالی یا کوچکی استخوان جمجمه، مرتبط است.

بارا ک اوباما روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی بی اس گفت: «آنچه که در حال حاضر ما می‌دانیم این است که زنان باردار و زنانی که در فکر باردار شدن هستند با ریسک قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو هستند».

کاخ سفید گفت همراه با فرا رسیدن بهار و تابستان، آمریکا باید هر چه سریع‌تر خود را برای کنترل شیوع پراکنده و موردی این بیماری آماده کند، ولی با این وجود تأکید کرد «در این مورد نباید نگرانی و اضطراب ایجاد شود».

بودجه ۱.۸ میلیارد دلاری که دولت آمریکا برای مبارزه با زیکا تقاضا کرده علاوه بر بودجه عادی سالانه‌ای است که روز سه‌شنبه به کنگره تقدیم خواهد شد. دولت می‌خواهد این پول خیلی زودتر از بودجه عمومی کشور مورد بررسی قرار بگیرد.

قرار است روز سه‌شنبه دولت در مورد طرح‌های خود برای مقابله با شیوع ویروس زیکا به رؤسای فراکسیون جمهوری‌خواه در مجلس سنا گزارش بدهد. دفتر میچ مک‌کانل، رهبر فراکسیون جمهوری‌خواهان، اعلام کرد: «با توجه به محدودیت‌های بودجه و منابع مالی فدرال» انتظار دارند روز سه‌شنبه در مورد این طرح و بودجه مورد نیاز آن جزئیات بیشتری از دولت دریافت کنند.

سازمان بهداشت قاره آمریکا اعلام کرده که تاکنون بیماری زیکا در ۲۶ کشور و منطقه شیوع پیدا کرده است. تاکنون هیچ موردی از انتقال ویروس زیکا توسط پشه در کشور آمریکا مشاهده نشده ولی تعدادی از شهروندان آمریکايی پس از سفر به کشورهای آمریکای جنوبی، مرکزی، ناحیه کارائیب و جزایر اقیانوس آرام به این ویروس آلوده شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس بخش اعظم بودجه اضطراری که دولت آمریکا تقاضا کرده برای افزایش ظرفیت آزمایشگاه‌ها، راه‌اندازی طرح‌های آموزشی و ایجاد گروه‌های واکنش سریع است و به وزارت بهداشت و خدمات انسانی داده خواهد شد.

حدود ۲۵۰ میلیون دلار از این بودجه به طور مشخص به پورتوریکو اختصاص خواهد یافت که اکنون با یک بحران مالی شدید روبه‌رو است. ۲۰۰ میلیون دلار نیز برای پژوهش و تولید واکسن‌ها و روش‌های آزمایش و تشخیص سریع‌تر این بیماری هزینه خواهد شد.

باقیمانده آن، حدود ۳۳۵ میلیون دلار، به اداره کمک‌های بین‌المللی آمریکا پرداخت می‌شود. این بودجه قرار است برای کمک به کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی و برای آموزش کارکنان بخش‌های درمانی، تشویق تحقیقات در بخش خصوصی و کمک به زنان باردار برای دسترسی بهتر به خدمات پزشکی و روش‌های حفاظت در مقابل پشه‌های ناقل این ویروس هزینه شود.

اداره کنترل و پیشگیری بیماری‌های مسری آمریکا از ماه دسامبر ۲۰۱۵ تا پنجم فوریه ۲۰۱۶، حداقل ۵۰ مورد از ابتلا شهروندان آمریکایی به این ویروس را ثبت کرده است. همه آنها افرادی بودند که از سفر به کشورهای دیگر قاره آمریکا بازگشته‌اند.

تاکنون تنها موردی که ظاهراً اين ويروس در خاک آمریکا انتقال یافته در ایالت تگزاس بوده و از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل شده است.

ویروس زیکا معمولاً براثر نیش پشه تب زرد منتقل می‌شود که از حشرات بسیار معمول در ایالت فلوریدا، سواحل خلیج مکزیک و نواحی مرزی ایالت تگزاس است.

XS
SM
MD
LG