لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

اوباما: سوریه، ایران و روسیه مسئول کشتار غیرنظامیان در حلب هستند


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در آخرین کنفرانس خبری خود در سال جاری میلادی، تصریح کرده که حکومت بشار اسد و حامیانش در ایران و سوریه به تنهایی مسئول کشتار غیرنظامیان در حلب هستند و دنیا از «حملات وحشیانه» رژیم سوریه و حامیانش در حلب «به طور یکپارچه وحشتزده است».

آقای اوباما همچنین روز جمعه ۲۶ آذر، در این نشست خبری بر لزوم اعزام «ناظران بی‌طرف» برای نظارت بر روند تخلیه غیرنظامیان از حلب تأکید کرده است.

یک روز پیش از این سخنان جان کری، وزیر خارجه آمریکا، یادآور شده بود که همچنان ده‌ها هزار نفر در منطقه‌ای به مساحت کم در شرق حلب گرفتار شده‌اند و باید به سرعت اقدام کرد تا حادثه‌ای مانند کشتار سربرنیستا [در بوسنی و هرزگوین] برای آنها روی ندهد.

آقای کری روز پنجشنبه در واشینگتن به خبرنگاران گفته بود که «هیچ توجیهی برای کشتار وحشیانه و بی‌رویه غیرنظامیان توسط حکومت [سوریه] و روسیه و متحدان ایرانی آنها در چند هفته اخیر و در حقیقت در پنج سال اخیر وجود ندارد».

او که تأکید کرده بود «در واقع حکومت بشار اسد در حال قتل عام [غیرنظامیان] است».

در این زمینه باراک اوباما به بشار اسد هشدار داده است که با کشتار غیرنظامیان نمی‌تواند برای خود مشروعیت کسب کند.

او افزوده است که دنیا چشمانش را بر بحران سوریه نخواهد بست، و متوقف کردن جنگ داخلی در این کشور، یکی از سخت‌ترین مسائلی بوده که در دوران ریاست جمهوری خود با آن روبه‌رو بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین حکومت اسد، روسیه و ایران را متهم کرده است که تلاش‌ها را برای پایان دادن به خون‌ریزی‌های در سوریه بی‌نتیجه گذاشته‌اند، و خون کشته‌شدگان سوریه بر دستان آنهاست.

جنگ داخلی سوریه با نزدیک به نیم میلیون کشته و ۱۰ میلیون آواره، در حال ورود به ششمین سال است، و نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن به تازگی موفق شده‌اند حلب، بزرگترین شهر سوریه را که سال‌ها در کنترل شورشیان مخالف دولت بود، به‌طور کامل به تصرف خود در آورند.

روز جمعه چهار سازمان امدادرسانی و ناظر بر اوضاع سوریه، در نامه‌ای به سازمان ملل روسیه را متهم کرده‌اند که به‌طور مستقیم یا با همدستی نیروهای دیگر در سوریه دست به جنایت جنگی زده‌است.

در این نامه به بیش از ۳۰۰ مورد حمله در حلب اشاره شده که قوانین و معیارهای انسان‌دوستانه بین‌المللی در آنها زیر پا گذاشته شده و در آنها بیش از یک هزار و ۲۰۰ غیرنظامی از جمله ۳۸۰ کودک کشته شده‌اند.

روسیه مدعی است که هدف حملاتش در سوریه، «گروه‌های تروریستی» هستند و در موارد پیشین حمله به غیرنظامیان را رد کرده و اتهام‌ها در این زمینه را «مغرضانه» و «در جهت اهداف سیاسی» و «دروغ» توصیف کرده است.

تهران و مسکو، در کنار حکومت بشار اسد، کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه را به دامنه‌دار شدن بحران سوریه متهم می‌کنند و می‌گویند حضور آن‌ها در سوریه به درخواست «دولت قانونی آن کشور» صورت گرفته‌است.

در حال حاضر گروه‌هایی از مخالفان اسد و نیز غیرنظامیان، در حال انتقال از حلب به ادلب هستند و استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه روز پنجشنبه هشدار داده است که اگر راه حلی سیاسی برای جنگ در سوریه به دست نیاید، «ادلب به یک حلب دیگر بدل خواهد شد».

سال گذشته کمیسیون مستقل ملل متحد برای نظارت بر خشونت علیه قوانین انسان‌دوستانه، طرف‌های درگیری در جنگ داخلی سوریه را متهم کرده بود که طی سال‌های گذشته هزاران نفر از زندانیان خود را به قتل رسانده‌اند.

این نهاد ناظر در سازمان ملل هم دولت سوریه و هم برخی از گروه‌های مسلح مخالف آن، مانند جبهه‌النصره، را به اقداماتی که مصداق جنایت جنگی‌ست، متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG