لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

تأکید اوباما بر نامشخص بودن انگیزه‌های حادثه تیراندازی در کالیفرنیا


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به حادثه تیراندازی در کالیفرنیا تأکید بر نامشخص بودن انگیزه‌های احتمالی این رخداد، از شهروندان کشورش خواسته پیش از هر گونه قضاوت در این باره، منتظر واقعیت‌ها باشند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی روز پنجشنبه ۱۲ آذر، گفته‌های رئیس‌جمهور آمریکا در مورد حادثه تیراندازی در کالیفرنیا را بازتاب داده‌اند که در آن تأکید شده، ماهیت «تروریستی» یا «کاری» این حادثه هنوز مشخص نیست و کارآگاهان در مورد دلایل آن به نتیجه نرسیده‌اند.

دو مهاجم مسلح که هویت آنها رضوان فاروق و تفشین مالک اعلام شده، روز چهارشنبه با حمله و تیراندازی به یک مرکز معلولان در کالیفرنیای آمریکا، دست‌کم ۱۴ نفر را کشته و ۱۷ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند، و بنا بر گزارش‌ها هر دو در درگیری با پلیس کشته شدند.

پیشتر یک مقام محلی پلیس در مورد این حادثه به خبرنگاران گفته بود که هنوز اطلاعاتی از دلیل یا دلایل آن در دست نیست؛ «ما هنوز نمی‌دانیم که این موضوع، حمله‌‌ای تروریستی، به معنی مرسوم آن است».

بر اساس گزارش رویترز، جرود برگوان، رئیس‌پلیس سن‌برناردینو، در عین اضافه کرده بود که «به وضوح، دست‌کم با شکلی از تروریسم داخلی روبه‌رو هستیم».

اکنون نیز دو خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس گزارش کرده‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا پس از جلسه روز پنجشنبه با مشاوران امنیت ملی‌اش، گفته است که «ممکن است این حادثه یک رویداد تروریستی باشد، یا انگیزه‌های کاری در میان باشد، هنوز [در این باره] نمی‌دانیم».

آقا اوباما تأکید کرده که اطمینان دارد پلیس فدرال آمریکا و مجریان قانون، دلایل منجر به این حادثه را به دست می‌آورند، و در عین حال خواستار آن شده که شهروندان کشور پیش از هر گونه قضاوت در مورد این رویداد، منتظر واقعیت‌ها باشند.

هر دو عامل این حادثه خون‌بار مسلمان بوده‌اند اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، «حمله وحشتناک» چهارشنبه «به صراحت» از سوی جامعه مسلمانان کالیفرنیا محکوم شده است.

با این همه رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرده است که تهدید هنوز به طور کامل مرتفع نشده، و خواستار آن شده که ملت [آمریکا] امکان تداوم خشونت را سخت‌تر کنند.

در همین حال شبکه خبری سی ان ان، اظهارات روز پنجشنبه باراک اوباما در یک گفت‌وگوی تلویزیونی را بازتاب داده که بر اساس آن، آقای اوباما ابراز اطمینان کرده آمریکا در برابر حوادثی چون حملات خونبار پاریس ایمن است، و مجریان قانون به خوبی برای حفاظت از مردم در روزهای تعطیلات تجهیز شده‌اند.

آقای اوباما در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس که روز پنج‌شنبه پخش شده، گروه حکومت اسلامی را سازمانی خطرناک همچون القاعده توصیف کرده اما تأکید کرده است که «داعش یک تهدید بالفعل برای ما نیست... چرا که ما ساز و کار دفاعی خود را مستحکم‌تر کرده‌ایم».

این گفت‌وگوی تلویزیونی که روز چهارشنبه ضبط شده و در بخش کوتاهی از آن که پیش از مشخص شدن جزئیات مربوط به حادثه کالیفرنیا و شناسایی دو مظنون آن پخش شده، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر بر خواست خود برای تغییر قوانین مربوط به حمل سلاح تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG