لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

اوباما: شعار مرگ بر آمریکا برای ایران امنیت نمی‌آورد


رئیس‌جمهور آمریکا در حال سخنرانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل
رئیس‌جمهور آمریکا در حال سخنرانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در سخنرانی خود در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تأکید کرد که باید درک کنیم که آمریکا نمی‌تواند به تنهایی مشکلات جهان را حل کند و در عین حال افزود که در مورد بحران سوریه آمریکا با هر کشوری از جمله ایران و روسیه همکاری می‌کند.

آقای اوباما در سخنانی که پیش از ظهر دوشنبه شش مهر، به وقت محلی نیویورک، ایراد شد، اضافه کرد که پس از این همه خون‌ریزی و کشتار و آواره شدن مردم در سوریه، نمی‌توان انتظار داشت که به وضعیت گذشته بازگردیم و بشار اسد بر مسند قدرت بماند.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تاریخچه جنگ داخلی سوریه گفت که این بشار اسد بود که صدای اعتراض مردم خود را نشنید و باعث شد که کار سوریه به اینجا بکشد.

سخنانی که به نظر می‌رسد پاسخی به روسیه و ایران است که اصرار دارند بشار اسد در آینده سوریه باز هم نقش داشته باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:14 0:00
لینک مستقیم

وی در عین حال گفت که کشورش به حملات خود به گروه حکومت اسلامی ادامه خواهد داد تا روزی که این گروه محو شود، اما اضافه کرد که حاضر است با دیگر کشورها از جمله روسیه و ایران همکاری کند.

«مرگ بر آمریکا برای ایران امنیت نمی‌آورد»

بخشی از سخنان روز دوشنبه رئیس‌جمهور آمریکا ایران را مورد اشاره قرار داده بود. کشوری که بعد از سال‌ها قطع رابطه با ایالات متحده در یکی دو سال گذشته مذاکرات تنگاتنگی را با این کشور برای حل بحران هسته‌ای خود داشت.

آقای اوباما در سخنرانی خود به عنوان «مثالی روشن» به اولین سال ریاست جمهوری خود اشاره کرد که گفته بود باید ایران اتمی را کنترل و محدود کرد، از جمله با تحریم‌ها.

او به در ادامه «دو سال همکاری» کشورهای عضو گروه ۵+۱ را مورد اشاره قرار داد که با ایران به پای میز مذاکره رفتند و سرانجام توانستند به توافق برسند. آقای اوباما در اینجا تأکید کرد که بازگشت به گذشته «هیچ ثمری برای ما نخواهد داشت»، باید «رو به آینده داشت».

وی در عین حال گفت که سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران کار ایجاد نمی‌کند و برای ایران امنیت به بار نخواهد آورد.

در نشست‌های پیشین مجمع عمومی سازمان ملل، مرسوم نبوده است که سران ایران و آمریکا، به هنگام سخنرانی یکدیگر، در صحن مجمع عمومی حضور داشته باشند و در سخنرانی روز دوشنبه آقای اوباما هم خبرگزاری‌ها اشاره‌ای به حضور هیچ‌یک از اعضای هیئت ایرانی در صحن مجمع عمومی نکرده‌اند.

در عین حال سخنان آقای اوباما در حالی ایراد شد که جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، و سوزان رایس،‌ مشاور امنیت رئیس جمهور، در ردیف اول سالن مجمع عمومی شنونده نطق باراک اوباما بودند.

انتقاد از عملکرد جمهوری اسلامی

بخشی از سخنان آقای اوباما در قبال ایران اما لحنی انتقادی داشت. آقای اوباما در بخشی در سخنرانی‌اش به حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مختلف در منطقه اشاره کرد و به صراحت گفت که این کار به مواجهه‌های فرقه‌ای و مذهبی دامن زده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در جایی هم، بدون اشاره به نام کشوری خاص گفت که شما می‌توانید فعالان را به زندان بیندازید، اما آرمان‌ها و نظرات آنها را نمی‌توانید محبوس کنید.

وی در ادامه افزود که کشورهای قدرتمند «مخصوصاً به دلیل قدرت و اعتبارشان وظیفه دارند در جایی که سیاست‌های‌شان ثمری ندارد، راه خود را عوض کرده و سیاستی دیگر را دنبال کنند». او در این مورد به سیاست نیم‌قرن گذشته آمریکا در برابر کوبا اشاره کرد که به گفته وی «نتیجه‌ای در بر نداشته است».

آقای اوباما به موضوع کریمه و اقدامات روسیه هم اشاره کرد و گفت که آمریکا در اوکراین منافع مهم و فراوانی ندارد،‌ اما «نمی‌تواند دست روی دست بگذارد» و ببیند که تمامیت ارضی یک کشور در خطر است.

او اضافه کرد، اگر روسیه با جامعه بین‌الملل به گفت‌وگو نشسته بود و به پای میز مذاکره رفته بود، «هم منافع اوکراین تأمین شده بود و هم منافع روسیه».

وی در عین حال تأکید کرد که کشورش قصد منزوی کردن روسیه را ندارد.

اوباما از ایران خواست همکاری بیشتری با جامعه بین المللی کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:06 0:00

XS
SM
MD
LG