لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

تمجید اوباما از قدرت «دیپلماسی هوشمند» در قبال ایران


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه با استقبال از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و تبادل زندانیان میان دو کشور، از قدرت «دپیلماسی هوشمند» برای حل این دو موضوع تمجید کرد.

آقای اوباما در سخنرانی خود به مناسب اجرایی شدن توافق هسته‌ای و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، تأکید کرد که این دستاوردها محصول «دیپلماسی هوشمند» و التزام به «گفت‌وگوی مستقیم» با دشمنان ایالات متحده است.

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که «تعامل مستقیم با دولت ایران بر پایه‌هایی مستحکم، برای نخستین‌بار در دهه‌های گذشته، فرصتی استثنایی را برای حل مسائلی مهم فراهم کرد».

او از دستاوردهای اخیر دیپلماسی کشورش در قبال ایران، به عنوان شاهدی بر درستی تصمیم او به تعامل مستقیم با دولت ایران یاد کرد و افزود که تعامل مستقیم با ایران، مؤثرتر از روش‌هایی بوده که در دهه‌های گذشته در قبال ایران اتخاذ شده است.

آقای اوباما یاد آور شد که «به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفتم که یک آمریکای قوی و مطمئن می‌تواند به وسیله تعامل مستقیم با حکومت ایران به پیشبرد امنیت ملی خود کمک کند. نتیجه‌اش را هم دیدیم».

جهانی امن‌تر

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که «رایزنی ما، متحدان‌مان و شرکای‌مان که در سال گذشته به توافق هسته‌ای انجامید، باعث شد که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نکند و به این ترتیب منطقه، آمریکا و تمام جهان تبدیل به مکان امن‌تری خواهد شد».

او افزود که «ما این پشرفت تاریخی را از راه دیپلماسی به دست آوردیم، بدون آنکه جنگ دیگری را در خاورمیانه به راه اندازیم».

باراک اوباما در عین حال تأکید کرد که وقتی آمریکایی‌ها با همدیگر کار کنند، کارهای بزرگی صورت می‌دهند. و ما با رهبری جهان می‌توانیم آن را به مکان امن‌تر و ایمن‌تری بدل کنیم».

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در حالی است که همتای ایرانی او، حسن روحانی نیز روز شنبه در سخنانی به مناسبت اجرایی شدن توافق هسته‌ای، این موضوع را محصول تصمیم خود بر «مذاکره با دنیا» و اتخاذ «سیاست برد-برد» خواند و اضافه کرد که این موفقیت «ثمره ایستادگی، مقاومت، انسجام ، وحدت و پیوند قوا، و حمایت همه ارکان کشور و وحدت ملی است».

او اضافه کرد که «برجام می‌تواند به عنوان یک مدل حل و فصل مسایل منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، به این معناست که دو طرفی که اختلافی با یکدیگر دارند، می‌توانند این اختلاف را از طریق منطق به حل و فصل و به مرحله اعتمادسازی برسانند».

آقای روحانی همچنین یادآور شد که اعتماد دنیا به ایران اکنون به مراتب بیشتر از سابق است.

XS
SM
MD
LG