لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

باراک اوباما: چشم‌انداز من برای آمریکا


در آخرین فرصت‌های مانده به انتخابات حساس ریاست جمهوری در آمریکا در ۱۶ آبان، دو نامزد شرکت‌کننده در این انتخابات آخرین تلاش‌های خود را برای جلب آرای بیشتر انجام می‌دهند. باراک اوباما و میت رامنی در مقاله‌هایی مشابه که در سایت شبکه خبری «سی ان ان» منتشر شده به تبیین چشم انداز خود برای ایالات متحده پرداخته‌اند. آنچه در ادامه خواهید خواند چکیده‌ای از نوشتار باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، در سایت «سی ان ان» است:
در روزهای اخیر توجه همه ما به طوفان شدیدی که در تاریخ کشور ما سابقه نداشت معطوف بوده است. ما برای کسانی که جان خود را از دست دادند سوگواریم و متعهد می‌شویم که به همه کسانی که از این سانحه آسیب دیده‌اند تا زمانی که زندگی آن‌ها بازسازی شود کمک کنیم.
در دوره‌های دشوار آمریکا به بهترین نحو عمل می‌کند، همه اختلاف‌ها کنار گذاشته می‌شود و در برابر طوفان دیگر دمکرات و جمهوری خواه وجود ندارد، همگی فقط شهروند آمریکا هستند. ما با همبستگی از دوران‌های سخت عبور کرده‌ایم.
اما ما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، هر چند پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم. روز سه شنبه مردم آمریکا این امکان را پیدا می‌کنند تا بین دو دیدگاه کاملا متفاوت از آنچه که آمریکا را نیرومند‌تر خواهد کرد یکی را برگزینند. من معتقدم که رفاه و رونق اقتصادی کشور بر پایه تقویت طبقه متوسط امکانپذیر خواهد بود.

موفقیت یک عده معدود در سطوح بالای جامعه موفقیت ما را تضمین نمی‌کند. وقتیکه همگان امکانات برابر دارند و سهم برابر می‌برند و بر اساس قواعدی یکسان برای همه زندگی می‌کنند وضع کشور ما بهتر است.

باراک اوباما در بخش بعدی مطلب خود به موفقیت اقتصادی دوره‌های ریاست جمهوری بیل کلینتون اشاره کرده و می‌نویسد در پایان ریاست جمهوری وی اقتصاد کشور ۲۳ میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کرده بود، سطح درآمد عمومی افزایش یافته، فقر کاهش پیدا کرده و به جای کسری بودجه آمریکا صاحب بزرگ‌ترین مازاد بودجه در طول تاریخ بود. مسیری که میت رامنی پیشنهاد می‌کند‌‌ همان دیدگاهی است که در هشت سال پس از پایان ریاست جمهوری بیل کلینتون اجرا و تجربه شد. بنیان اعتقادی این دیدگاه این است که افرادی که در سطوح بالای جامعه قرار دارند قوانین و قواعد ویژه‌ای باید شامل حالشان شود. تخفیف‌های مالیاتی برای ثروتمندان که کشور ما واقعا بضاعت آن را ندارد، تشویق شرکت‌ها برای انتقال فرصت‌های شغلی به خارج و مقررات کمتر برای بانک‌های بزرگ. این‌ها‌‌ همان سیاستهایی هستند که معضلات فعلی آمریکا را به وجود آوردند.
باراک اوباما سپس به تشریح رئوس دیدگاه‌های خود می‌پردازد که از آن‌ها به عنوان محورهای تحول برای آمریکا یاد می‌کند.

تحول یعنی آمریکایی که تمام مردم آن در هر سنی از آموزش و تخصص لازم که برای به دست آوردن شغل‌های خوب ضروری است برخوردار باشند. ما از هزینه‌های زیاد وام‌های بانکی برای دانشجویان کاسته و تحصیلات عالی را برای میلیون‌ها نفر قابل پرداخت کرده‌ایم. با استخدام صد هزار معلم علوم و ریاضیات بر کیفیت آموزش و توانایی نسل جوان خواهیم افزود تا از این پس مشاغل خوب در عرصه فن آوری‌های مدرن سر از چین در نیاورند. دو میلیون کارگر را در مراکز آموزش محلی ترتبیت می‌کنیم که تخصص‌های آن‌ها در حال حاضر مورد نیاز فعالیت‌های اقصادی کشور است.

تحول یعنی آمریکایی که محل رشد، نوآوری و شکل گیری رشته‌های تولید جدید باشد. من آن کسی نیستم که گفت «بگذار صنایع اتومبیل سازی آمریکا در دیترویت ورشکست شوند.» من روی کارگران و خلاقیت آمریکایی‌ها سرمایه گذاری کردم. اکنون نیز پیشنهاد دهنده سیستم مالیاتی هستم که موسسات و کارخانه‌هایی که مشاغل خود را در آمریکا حفظ می‌کنند تشویق کرده و در مقابل در مورد آنهاییکه مشاغل خود را به خارج منتقل می‌کنند سختگیری کند.

سیستم مالیاتی که به شرکت‌های نفتی یارانه ندهد و از انرژی‌های قابل بازیافت حمایت کند تا از این طریق واردات نفت کشور را نصف کنیم.

تحول یعنی آمریکایی که به چندین دهه جنگ پایان می‌دهد تا بتواند به نیازهای داخلی خود و پیشرفت کشور توجه کند. تا زمانیکه من فرمانده کل قوا باشم ما با نیرومند‌ترین ارتش جهان به تعقیب دشمنان خود خواهیم رفت. اما زمان آن فرا رسیده تا به اتکاء صرفه جویی مالی که محصول پایان دادن جنگ در عراق و افغانستان است از بدهی و کسری بودجه کشور بکاهیم، و زیر ساخت‌های اقتصادی و نیازهای عمومی مثل مدرسه‌ها و جاده‌های کشور را بازسازی کنیم.
تحول یعنی آمریکایی که در مواردی که می‌توانیم از هزینه‌های خود بکاهیم و از ثروتمدان کشور بخواهیم که به اندازه دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون مالیات بپردازند.

من برای کاستن یک تریلیون دلار از هزینه‌های عمومی با جمهوری خواهان همکاری کرده و بیش از این هم همکاری خواهم کرد. من با هر کسی و هر حزبی برای پیشرفت کشور همکاری خواهم کرد. ولی با حذف خدمات بهداشتی برای میلیون‌ها نفر از مردم فقیر، سالخورده و یا معلول موافقت نخواهم کرد.

باراک اوباما در بخش پایانی مطلب خود ضمن تاکید مجدد بر اینکه خود را نامزد و مدافع اقشار متوسط و کم درآمد جامعه آمریکا می‌داند می‌نویسد: «زمان آن فرا رسیده تا برنامه‌هایی را که از چند سال پیش شروع کردیم به نتیجه برسانیم. تاکید روی آموزش بهتر، ارتقای قابلیت و توانایی نیروی کار، رفتن به سوی انواع جدید انرژی و خلق فرصت‌های جدید. تا از این طریق این اصل را تضمین کنیم که هر کسی فارغ از اینکه کیست و از کجا آمده در این کشور فرصت و امکان موفقیت را دارد.
آمریکایی که ما به آن معتقدیم چندان دور نیست و آینده‌ای که به آن امیدواریم قابل حصول است. به همین خاطر می‌خواهم که در انتخابات روز سه شنبه به من رای دهید.
XS
SM
MD
LG