لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

کاهش تولید لیبی قیمت نفت را دوباره افزایش داد


قیمت نفت روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه تحت تأثیر خبر کاهش تولید نفت لیبی دوباره بیش از یک درصد افزایش یافت و در آستانه ۵۶ دلار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بعد از اینکه گروه‌های مخالف دولت روز شنبه خط لوله انتقال نفت از میدان شراره لیبی به ترمینال نفتی را مسدود کردند، این کشور تولید نفت از این میدان بزرگ را متوقف کرد.

این میدان پیشتر هم به خاطر ناآرامی‌ها تولید خود را یک هفته متوقف کرده بود، اما در اوایل ماه آوریل دوباره جریان تولید و انتقال نفت به ترمینال‌های نفتی لیبی آغاز شده بود.

بر اساس آخرین گزارش ماهانه اوپک، لیبی که در سال گذشته میلادی تولید خود را به خاطر ناآرامی‌ها و جنگ داخلی به حدود ۳۹۱ هزار بشکه کاهش داده بود، دوباره در سال جاری میلادی تولید نفت را به نزدیک ۶۷۰ هزار بشکه افزایش داده است.

این در حالی است که اعضای اوپک برای نیمه اول سال جاری تعهد کرده بودند که تولید خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. لیبی و نیجریه از این توافق مستثنی شده بودند و به ایران نیز اجازه داده شده بود تولید خود را تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و به ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه برساند.

ایران تا اینجا به تعهد خود پایبند بوده و تولید نفت نیجریه نیز نسبت به سال گذشته کمتر از ۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. اوپک در ماه گذشته میلادی ۹۳ درصد تعهد خود را تحقق بخشید، موضوعی که رویترز می‌نویسد عامل دیگری برای افزایش قیمت نفت بوده است.

از طرفی حمله اخیر آمریکا به یک پایگاه هوایی تحت کنترل دولت بشار اسد، قیمت‌های نفت را به صورت ملموسی افزایش داده است.

قیمت نفت برنت اخیراً به حدود ۵۰ دلار کاهش یافته بود، اما طی یک هفته به مرز ۵۶ دلار رسیده است. بنا به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قیمت نفت برنت روز دوشنبه با ۱.۳ درصد افزایش به ۵۵ دلار و ۹۵ سنت، همچنین قیمت نفت آمریکا با ۱.۵۵ درصد افزایش به ۵۳ دلار و ۵ سنت رسید. قیمت نفت آمریکا هفته گذشته زیر ۵۰ دلار بود.

رویترز می‌نویسد که اخیراً وزیر نفت ایران از تأثیر کاهش تولید نفت اوپک و برخی تولیدکننده‌های غیراوپک (مجموعاً ۱.۸ میلیون بشکه در روز) بر قیمت‌های نفت ابراز رضایت کرد.

عصام المرزوق وزیر نفت کویت نیز گفته است که میزان پایبندی کشورهای تولیدکننده اوپک و غیراوپک به کاهش تولید نفت در ماه گذشته بالاتر از ماه‌های قبل بوده و تأثیر مثبتی بر کاهش ذخایر نفت مازاد داشته است.

رویترز می‌نویسد که با این حال بهبود وضعیت در بازارهای نفت، آمریکا را تشویق کرده که تولید خود را افزایش دهند.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در سال گذشته تولید خود را به شدت کاهش داد و به رقم ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رساند. برای سال جاری این رقم روزانه ۳۰۰ هزار بشکه قرار است افزاید یابد و در سال آینده به ۹.۷ میلیون بشکه در روز برسد. این رقم بالاتر از میزان تولید دو سال قبل آمریکا است.

XS
SM
MD
LG