لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

اوپک برای توافق درباره محدودیت تولید «پیشنهاد تازه‌ای به تهران داده است»


خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات اوپک در قطر نوشت در حالی که این سازمان مشغول نهایی کردن نخستین توافق محدودسازی تولید از سال ۲۰۰۸ میلادی است، ایران پیشنهاد تازه‌ای را برای سقف تولید روزانه دریافت کرده است.

بر پایه این پیشنهاد تازه که یک منبع آشنا به جزئیات با رویترز در میان گذاشته است، کشورهای عضو اوپک به ایران پیشنهاد کرده‌اند که سقف تولید روزانه خود را در حد سه میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه نگه دارد.

رویترز می‌نویسد که ایران مانع اصلی توافق بر سر محدودیت تولید است چرا که تهران خواستار معافیت‌هایی است که بتواند میزان تولیدش را به دوره پیش از تحریم‌های اخیر برگرداند.

ایران پیشتر گفته بود که محدودیت تولید به میزان ۴ تا ۴.۲ میلیون بشکه در روز را خواهد پذیرفت.

با این حال رقیب اصلی ایران در اوپک یعنی عربستان سعودی، معتقد است که تولید نفت ایران به حداکثر خود رسیده و نباید امتیاز ویژه‌ای در این باره به تهران داده شود.

نشست وزیران نفت اوپک روز جمعه ۲۸ آبان در دوحه قطر برگزار شد، اما در این نشست وزیر نفت ایران حضور نداشت و مقام‌های دیگری، وزارت نفت جمهوری اسلامی را نمایندگی می‌کردند.

رویترز می‌نویسد پیشتر خواست کشورهای حوزه خلیج فارس این بود که سقف تولید ایران بین ۳.۶ تا ۳.۷ میلیون بشکه در روز منظور شود، میزانی که بر پایه برآوردهای اوپک میزان تولید کنونی ایران است.

اما منبعی که به رویترز در مورد پیشنهاد جدید اوپک گزارش داده، گفته است که تهران هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده است.

رویترز همچنین به نقل از نماینده ایران در اوپک نوشته که او به دستیابی به توافق نهایی در نشست پایان ماه نوامبر این سازمان در وین خوش‌بین است.

به نوشته رویترز، اگر کشورهای اوپک در پایان ماه نوامبر به توافقی در مورد محدودیت تولید دست یابند، چنین توافقی حمایت تولیدکنندگان غیرعضو از جمله روسیه را هم خواهد داشت.

در این زمینه وزیر انرژی روسیه که در نشست قطر شرکت کرده بود تأکید کرده است که اوپک به یک توافق نزدیک می‌شود و اگر چنین توافقی به دست آید، کشورش آماده است برای یک دوره شش ماهه میزان تولید خود را محدود کند.

سرگئی نواک همچنین پیش‌بینی کرده که کشورهای غیرعضو بیشتری به یک پیمان محدودیت تولید بپیوندند.

تلاش اعضای اوپک آن است که تولید روزانه خود را بیش از ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و آن را به سقف ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه برسانند.

XS
SM
MD
LG