لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

پاکستان شهروند هندی «ربوده شده از ایران» را به مرگ محکوم کرد


یک دادگاه نظامی در پاکستان روز دوشنبه یک شهروند هندی متهم به جاسوسی را به مجازات مرگ محکوم کرد اقدامی که تنش بین دو کشور صاحب قدرت هسته‌ای را تشدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز پاکستان می‌گوید این شهروند هندی به نام کولبوشان سودهیر جادهاو، روز سوم مارس ۲۰۱۶ در منطقه ناآرام بلوچستان پاکستان دستگیر شده؛ منطقه‌ای که سال‌ها صحنه درگیری نیروهای امنیتی پاکستان و گروه‌های مسلح جدایی‌طلب بوده است.

پاکستان مدعی است که این تبعه هندی، در زمان دستگیری از ایران وارد ایالت بلوچستان شده، از سال ۲۰۱۳ در استخدام شاخه تحقیق و تحلیل اطلاعات خارجی هند بوده است. نهادی که ادعا شده از سال ۲۰۰۳ دفتری را در منطقه چابهار راه‌اندازی کرده است.

در آن زمان دولت هند با تکذیب ادعای جاسوسی و نیز رد ادعای دستگیری این شهروند خود در خاک پاکستان، مدعی شد که این تبعه هندی از خاک ایران «ربوده شده است».

نیروهای مسلح پاکستان در بیانیه‌ای گفت متهم به دریافت دستور از سوی نهادهای اطلاعاتی هند برای طراحی، هماهنگی و سازماندهی خرابکاری در بلوچستان با هدف «ایجاد بی‌ثباتی و به راه انداختن جنگ علیه پاکستان» اعتراف کرده است.

این حکم توسط یک دادگاه نظامی صحرایی صادر شد و ژنرال قمر جاوید بجوا، فرمانده نیروهای مسلح پاکستان، آن را تأیید کرده است. نیروهای مسلح پاکستان تاریخ اجرای مجازات و اعدام را اعلام نکرده است.

دولت هند نیز تاکنون در زمینه این حکم واکنشی نشان نداده است.

پاکستان همواره دولت هند را به کمک به جدایی‌طلبان منطقه بلوچستان متهم کرده ولی حکومت هند این اتهام را رد می‌کند. در مقابل حکومت هند مدعی است پاکستان از گروه‌های مسلح و تندرو در ناحیه کشمیر تحت کنترل آن کشور، تنها منطقه‌ای که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند و پاکستان ادعای مالکیت آن را دارد، حمایت می‌کند.

سپتامبر سال گذشته پس از کشته شدن ۱۹ سرباز در جریان حمله مسلحانه به یک پادگان ارتش هند در ناحیه کشمیر که دهلی می‌گوید گروه‌های مورد حمایت پاکستان آن را انجام دادند، مناسبات دو کشور به شدت متشنج شد.

پاکستان حمایت عملی از گروه‌های مسلح فعال در ناحیه کشمیر تحت کنترل هند را تکذیب کرده و مدعی است از مسلمانان ساکن این ناحیه فقط حمایت سیاسی می‌کند.

XS
SM
MD
LG