لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

مهاجم فلسطینی پس از تیراندازی به چند اسرائیلی در بیت‌المقدس کشته شد


یک راننده مسلح فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس، یکشنبه هجدهم مهر با تیراندازی به سوی رهگذران و عابران در دو نقطه این شهر، دو اسرائیلی را کشت و چند اسرائیلی را زخمی کرد و خود نیز کشته شد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ساعتی بعد در نشست دولت خود، اعلام کرد که این حمله تروریستی بوده است.

فیلم‌هایی که پلیس اسرائیل منتشر کرده، نشان می‌دهد این راننده فلسطینی با بیرون آوردن اسلحه ابتدا به افراد منتظر در ایستگاه تراموا، و رانندگان و سرنشینان خودروهای دیگر شلیک می‌کند.

بر اساس فیلم‌های انتشار یافته، راننده مسلح فلسطینی در ادامه مسیر در نقطه دیگری در خیابان شیخ جراح مرز بین شرق عرب‌نشین با غرب یهودی‌نشین اورشلیم به تیراندازی اقدام می‌کند ولی نیروهای امنیتی اسرائیلی او را از پا در می‌آوردند.

لوانا ملیحی، یک زن ۶۰ ساله اسرائیلی که با اتومبیل در جاده نزدیک به ایستگاه تراموا رانندگی می‌کرد، و یوسی کرما، افسر پلیس ۳۰ ساله عضو گارد مرزی که در تعقیب مهاجم فلسطینی بود، در این رخداد کشته شده‌اند.

هشت زخمی حادثه به بیمارستان هداسا در چند قدمی مسیر این حمله انتقال یافتند و افراد دیگری از عابران و سرنشینان اتومبیل‌ها که دچار شوک روانی شده بودند، مورد رسیدگی قرار گرفتند.

این حمله در سال نو عبری و همزمان با افزایش تدابیر امنیتی برای مراسم روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته در «یوم کیپور» روزه بزرگ یهودیان رخ داده است.

فرمانده پلیس اسرائیل گفته است، تدابیر بالای امنیتی به خاطر اعیاد یهودی موجب شده که مهاجم «تنها چند دقیقه بعد از آغاز حمله» از پای در آید.

مهاجم فلسطینی مصباح ابوصبیح ۳۹ ساله از ساکنان شرق بیت‌المقدس، عضو تشکل «مرابطون» از حامیان الاقصی بوده است.

این فلسطینی تنها ساعتی قبل از این حمله در مصاحبه با رسانه‌های فلسطینی گفته بود که «دفاع از الاقصی وظیفه هر مسلمان است».

شبکه الاقصی متعلق به حماس «وصیت» این مهاجم را پخش کرد که بویژه فلسطینی‌های شرق بیت‌المقدس را به تلاش برای بیرون راندن «قوای اشغالگر» و «حفظ تسلط اسلام بر الاقصی» فرا می خواند.

پلیس اسرائیل تأیید کرد که ابوصبیح در گذشته به دلیل درگیری با یک پلیس اسرائیل، «گذراندن دوره نظامی» و «آتش زدن اتومبیل اسرائیلی‌ها» در دادگاه این کشور محاکمه و به چهار ماه حبس محکوم شده و قرار بود دوشنبه ۱۹ مهر خود را برای گذراندن دوره حبس به زندان اسرائیل معرفی کند.

حماس اعلام کرده مهاجم کشته‌شده عضو این جنبش بوده، و فوزی برهوم سخنگوی حماس این حمله را «واکنشی طبیعی به اقدامات اشغالگران» توصیف کرده است.

دختر ابوصبیح نیز با حضور در رسانه‌های فلسطینی از اقدام پدرش «تجلیل» کرده و او را «یک مرد بزرگ» نامیده است.

در تجلیل از این اقدام همچنین برخی صاحبان کسب و کارهای فلسطینی در شرق بیت‌المقدس محل کسب خود را بسته‌اند.

همچنین شبکه‌های تلویزیونی فلسطینی در غزه فیلم‌هایی را به نمایش گذاشته‌اند که نشان می‌دهد اهالی با شنیدن خبر حمله مسلحانه در بیت‌المقدس، با سر دادن شعار به توزیع شیرینی میان رهگذران اقدام می‌کنند.

این هفته با اولین سالروز حملات خشونت‌بار خیابانی مصادف است؛ حمله‌هایی که در آن با احتساب کشته‌های رخداد امروز ۴۲ اسرائیلی کشته شده‌اند.

در این مدت بیش از ۲۵۰ فلسطینی نیز که اکثراً عاملان حملاتی مانند چاقوزنی به رهگذران اسرائیلی بوده‌اند، توسط اسرائیل از پای در آمده‌اند.

XS
SM
MD
LG