لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

جریمه شکار پلنگ ایرانی ۱۶ برابر شد


یک قلاده پلنگ ایرانی در باغ وحش پراگ
یک قلاده پلنگ ایرانی در باغ وحش پراگ

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش ۴۵ درصدی تلفات پلنگ ایرانی در سال ۹۵ نسبت به هشت سال گذشته و افزایش جریمه شکار این حیوان به ۸۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر این خبر را علی تیموری در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه میان سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست و یکی از شرکت‌های نفتی، در راستای اجرای برنامه ملی مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی اعلام کرد.

به گفته این مقام سازمان محیط زیست، تا پیش از سال ۹۴ «به طور نسبی سالانه ۱۶ قلاده پلنگ» تلف می‌شد٬ اما طبق آخرین گزارش‌ها در سال جاری «۹ قلاده پلنگ تلف شده است».

آقای تیموری در عین حال از افزایش جریمه شکار پلنگ ایرانی از پنج میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست٬ این اقدام همزمان با تدوین برنامه مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی صورت گرفت که یکی از بخش‌های مهم این برنامه٬ «طرح بیمه» پلنگ ایرانی است.

او پیشتر نیز گفته بود از آنجا که در یک دوره چهار ساله٬ ۷۱ درصد از مرگ و میرهای پلنگ‌ها در کشور بر اثر شکار و طعمه مسموم بوده، با تکمیل بیمه پلنگ ایرانی، برنامه ساماندهی خسارت‌ها و تعارضات گربه‌سانان بزرگ دنیا، در مورد پلنگ ایرانی اجرا می‌شود.

به گزارش مهر٬ آقای تیموری روز جمعه همچنین اضافه کرد که در راستای همین طرح٬ چهار مورد از ۹ قلاده تلفات پلنگ در سال جاری٬ از سوی بیمه پرداخت شده است.

او مبلغ این بیمه را نیز ۶۰ میلیون تومان عنوان کرد.

سه قلاده از پلنگ‌های ایرانی تلف‌شده٬ به علت پیری و سه قلاده به دست شکارچیان کشته شدند.

آن طور که آقای تیموری خبر داده شکارچیان این سه قلاده پلنگ بازداشت شده‌اند و علاوه بر پرداخت ۸۰ میلیون تومان خسارت برای هر پلنگ٬ احتمال محکومیت آنها به حبس نیز وجود دارد.

پلنگ ایرانی با تعداد کمتر از ۵۰۰ قلاده٬ از گونه‌های جانوری است که اتحادیه جهانی محافظت از طبیعت آن را در رده حیوانات «در معرض خطر» قرار داده٬ اما باز هم این مسئله مانع کشتار آنها در ایران نشده است.

پیش از این گروهی از هواداران حیات وحش ایران در نامه‌ای با صدها امضا به حسن روحانی از وی خواستهبودند تا برای نجات گونه‌های در معرض خطر جانوارن گوشت‌خوار دست به اقداماتی پیشگیرانه بزند.

XS
SM
MD
LG