لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

«دستگیری یک عامل انفجار» دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۶۰


سخنگوی نیروی انتظامی ایران مدعی شد که یکی از افرادی که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ «دست داشته»، با «همکاری پلیس اینترپل» دستگیر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید منتظر المهدی، روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، گفت: «به دنبال همکاری‌های پلیس اینترپل و پیگیری‌های پلیس ایران، یکی از عناصر گروهک تروریستی منافقین که در انفجار حزب جمهوری دست داشت در کشور آلبانی شناسایی و دستگیر شد».

آقای منتظر المهدی جزئیات بیشتری درباره این ادعای خود بیان نکرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی از سازمان مجاهدین خلق ایران به عنوان گروه «منافقین» نام می‌برند.

بیشتر اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق که پیش از این حدود ۱۰ سال در اردوگاه اشرف در شمال عراق زندگی می‌کردند، در سال‌های اخیر و با بسته شدن این اردوگاه، به محلی در نزدیکی بغداد به نام اردوگاه حریه یا «لیبرتی» منتقل شدند

با این حال مارتین کوبلر، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، در تیرماه سال ۹۲ اعلام کرد که ۷۱ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران از عراق به آلبانی انتقال یافته‌اند، و این کشور با دادن پناهندگی سیاسی به آنها موافقت کرده است.

او در آن زمان با اشاره به حمله به اردوگاه لیبرتی در حومه بغداد، بر اهمیت انتقال هرچه سریع‌تر ساکنان این اردوگاه را به کشوری ثالث تأکید کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی فردی به نام محمدرضا کلاهی را «عامل اصلی» انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند. انفجاری که در تیرماه ۶۰، منجر به کشته شدن تعدادی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله محمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، شد.

درباره سرنوشت محمدرضا کلاهی تا کنون اخبار متناقضی منتشر شده است. از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا سال ۹۲ به نقل از «یک مقام آگاه»، اعلام کرده بود که محمدرضا کلاهی به همراه مسعود کشمیری «در آلمان رویت شده‌اند».

در ایران از مسعود کشمیری به عنوان «عامل اصلی» انفجار در دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریور ۱۳۶۰ نام برده می‌شود. انفجاری که منجر به کشته شدن محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت، و نیز تعدادی از دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی شد.

هر دوی این انفجارها به گروه سازمان مجاهدین خلق منتسب شده اما گزارش‌های متناقضی درباره نقش این گروه در این انفجارها منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG