لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

حذف اصلاح‌طلبان از شوراهای شهر


معصومه ابتکار با سابقه شش سال عضویت در شورای شهر از جمله چهره‌های اصلاح‌طلبی است که گفته می‌شود صلاحیتش برای نامزدی در این دوره از انتخابات رد شده است.
معصومه ابتکار با سابقه شش سال عضویت در شورای شهر از جمله چهره‌های اصلاح‌طلبی است که گفته می‌شود صلاحیتش برای نامزدی در این دوره از انتخابات رد شده است.
اول انتخابات نظام پزشکی کشور و حالا هم انتخابات شوراهای شهر. اصلاح طلبان، چهره‌هایی هستند که عموماً رد صلاحیت می‌شوند. خبرها از دور اول بررسی صلاحیت نامزدهای حضور در چهارمین دور انتخابات شوراهای شهر حاکی از‌ آن است که چهره‌های اصلاح‌طلب عموماً رد صلاحیت شده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها علاوه بر چهره‌هایی چون محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و فاطمه راکعی، نماینده مجلس ششم، برخی اصلاح‌طلبانی که شش سال گذشته را در شورای شهر پایتخت گذرانده‌اند، از جمله معصومه ابتکار نیز جزو رد صلاحیت شده‌ها هستند.
آخر اردیبهشت ماه نتیجه قطعی روشن می‌شود اما این طور که پیداست خبرهای رسمی در پایان اولین مرحله بررسی صلاحیت نامزدهای شوراها چندان برای اصلاح طلبان خوشایند نیست.
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:00 0:00
لینک مستقیم

ماشاء‌الله عباس‌زاده، مسئول پیشین روابط عمومی سازمان شهرداری‌های وزارت کشور، می‌گوید شکل‌گیری چنین اتفاقی از سوی حاکمیت و خواست حذف اصلاح طلبان نشانه اقبال عمومی به آنها و موفقیت کارنامه سیاسی اصلاح طلبان است.
وی می‌افزاید: «به خاطر پتانسیل بالای نیروهای موسوم به اصلاح طلب و تحول‌خواه در ایران است که به تناسب حضورشان در جایگاه‌های مدیریتی و سیاسی هم اقبال و افکار عمومی را با خودشان همراه دارند و هم منشا کارآمدی‌های حوزه مدیریتی بودند بنابراین به لحاظ کارنامه سیاسی مورد رشک و توجه نیروهای ناهمسو و مخالف قرار داشتند. از سوی دیگر مورد استقبال همگانی مردم بودند. رد صلاحیت به این سبک و به صورت گسترده نامزدهای شوراهای شهر و روستا از سوی هیأت‌های اجرایی بیشتر نشان از یک تفاهم سیاسی از سوی حاکمیت به منظور حذف کامل نیروهای سیاسی دگراندیش و ناهمسو در سپهر سیاسی ایران است و این بار هدف این است که حلقه‌های مشارکت مردمی تنگ‌تر شود و این فرایند پس از انتخابات ۸۸ تشدید شده است.»
آقای عباس‌زاده در عین حال شکل‌گیری شوراها در ایران و آغاز به کار پارلمان‌های شهری را به عنوان نهادهایی که قرار است اداره شهر را برعهده داشته باشند اساسا دستاورد اصلاح طلبان می‌داند و اشاره‌اش به آغاز کار شوراها است ۱۴ سال پیش در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی.
ماشاء‌الله عباس زاده می‌گوید: «مدیریت شهری و روستایی در واقع پس از سال‌ها مغفول بودن انتخابات شوراها در قانون اساسی خودش محصول مدرنی است که از سوی اصلاح‌طلبان در دولت سیدمحمد خاتمی به کشور عرضه شد و اتفاقاً یکی از موفق‌ترین دستاوردهای کارنامه دولت اصلاحات بود. این دستاورد بسیار بزرگی بود که فرایند دموکراسی را از پایین به بالا شکل می‌داد. با توجه به وجود قابلیت‌های دموکراتیک در ساختار شوراهای شهر و روستا، همواره به عنوان یک سرمایه تمامیت خواهانه از سوی نظام به این موضوع نگاه می‌شود و این رد صلاحیت‌ها هم قابل پیش‌بینی بود.»
با این حال اصلاح طلبان که دور اول شوراهای شهر را در اختیار داشتند چندان تجربه موفقی رقم نزدند. گروهی می‌گویند دور اول شوراها به این دلیل چندان موفق نبود که اولین تجربه بود. ۱۴ سال پیش که اصلاح طلبان کار در شوراها را کلید زدند هنوز هیچ مدل و تجربه‌ای از نمایندگی در شورای کلان‌شهر پرماجرایی مثل تهران وجود نداشت.
مریم سخایی، خبرنگار شورای شهر، دراین باره می‌گوید: «دوره اول، تجربه اول بود و هنوز آشنایی با شورا و وظایف وجود نداشت. شورای پایتخت سرنوشت خوبی نداشت و منحل شد. با آن که شورای اصلاح طلبان بود ولی اختلافات ایجاد شده باعث شد تمام اعضای شورا چه اصلی و چه علی‌البدل به شورا بیایند و یک سری خارج شوند. اتفاق مهمی که دور اول رخ داد ترور آقای حجاریان بود. در واقع بار سیاسی شورای اول بسیار بالا بود و این شورا با حضور گسترده مردم شکل گرفته بود.»
پس از رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات نظام پزشکی کشور حالا این طور که پیدا است رقابت در انتخابات شوراهای شهر هم برای اصلاح طلبان چالش برانگیز شده است.
XS
SM
MD
LG