لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

پایان ۵۰۰ روز مخالفت با تأیید صلاحیت سفیر ایرانی‌تبار واشنگتن در سوئد


آزیتا راجی، بانکدار و سرمایه‌گذار ایرانی-آمریکایی و سفیر جدید آمریکا در سوئد
آزیتا راجی، بانکدار و سرمایه‌گذار ایرانی-آمریکایی و سفیر جدید آمریکا در سوئد

سنای آمریکا سرانجام روز جمعه صلاحیت آزیتا راجی، بانکدار، سرمایه‌گذار و کارشناس مالی را تأیید کرد. خانم راجی که ۵۵ سال دارد در تهران متولد شده و در کودکی به همراه خانواده‌اش به سوئیس مهاجرت کرده است.

تأیید صلاحیت آزیتا راجی به دلیل مخالفت سناتور تد کروز، سناتور جمهوریخواه و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک به ۵۰۰ روز به‌درازا کشید.

به‌گزارش وبسایت هیل، که خبرهای کنگره آمریکا را پوشش می‌دهد، آقای کروز تنها در هفته گذشته سه بار با تأیید صلاحیت خانم راجی مخالف کرد و در ۱۱ ماه گذشته اجازه رأی‌گیری در مورد صلاحیت او را به سنا نداده بود.

تد کروز این روزها درگیر تبلیغات انتخاباتی و در سفر است و در جلسات سنا حضور ندارد. با این‌حال نمایندگانی از طرف او موجب متوقف شدن رأی‌گیری بر سر تأیید صلاحیت خانم راجی شده بودند.

تد کروز خواستار عدم رسیدگی به صلاحیت آزیتا راجی و مسکوت ماندن درخواست باراک اوباما برای انتخاب آزیتا راجی به عنوان سفیر آمریکا در سوئد و ساموئل هینز، سفیر پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا در نروژ شده بود تا با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کند.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز آقای کروز پیشتر گفته بود که مشکل شخصی با سفرای معرفی شده از سوی باراک اوباما برای سوئد و نروژ ندارد اما روند تأیید صلاحیت آنها را متوقف خواهد کرد، مگر آنکه رئیس‌جمهور آمریکا تعهد دهد که هرگونه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای با ایران را متوقف کند. کاری که
باراک اوباما هرگز آن را انجام نخواهد داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم

رسول نفیسی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل که مناسبات ایران و آمریکا را از نزدیک دنبال می‌کند، می‌گوید باراک اوباما توافق هسته‌ای با ایران را بدون نظر کنگره نهایی کرده و می‌افزاید:

«جمهوریخواهان تمام سعی‌شان را می‌کنند که میراثی که از آقای اوباما قرار است برجای بماند، مقداری مخدوش شود. مسئله خانم راجی هم همین است. نه اینکه او مشخصات و تجربه لازم را نداشته باشد، نه مسئله کاملاً سیاسی است.»

با این‌حال روز جمعه سناتور میچ مک‌کانل، سناتور کنتاکی و رئیس اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا که پیش از این برای مسکوت ماندن تأیید صلاحیت آزیتا راجی با تد کروز همراهی می‌کرد، در حرکتی غیرمنتظره به صلاحیت خانم راجی و دیگر کاندیداهای باراک اوباما رأی داد.

سوئد که یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال آمریکا را به رسمیت شناخت، در میان ۱۱ سرما‌یه‌گذار بزرگ ایالات متحده است.

فیل نوواک، سخنگوی تد کروز روز جمعه گفت سنا لایحه پیشنهادی او مبنی بر نامگذاری میدان مقابل سفارت چین در واشنگتن به نام میدان لیو ژیابو را تأیید کرده. حال مجلس نمایندگان آمریکا باید این لایحه را تأیید کند.

اما باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند آن را وتو کند. لیو ژیابو، فعال چینی و برنده جایزه صلح نوبل است که به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت چین زندانی است.

تد کروز، سناتور و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
تد کروز، سناتور و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

گرچه علی‌رغم میل تد کروز، صلاحیت خانم راجی تأیید شد اما این سناتور جمهوریخواه اعلام کرده همچنان به مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

تد کروز همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران گفته بود: «اوباما اجازه داده که آمریکا در صحنه جهانی تحقیر شود.»

او گفته بود این توافق، توافق «مسئله‌داری» است و از این نمونه‌ها در دولت اوباما پیشتر هم دیده شده است.

سابقه فعالیت

آزیتا راجی در کارزار انتخاباتی باراک اوباما در سال ۱۳۹۱ معاون رئیس بودجه ملی و بوده. او از سال ۱۳۸۷ تاکنون عضو هیئت مشورتی کمیته ملی حزب دموکرات است.

خانم راجی فعالیت‌های بشردوستانه زیادی دارد از جمله نقش مدیریتی در سازمان‌های غیرانتفاعی فعال در زمینه آموزش، زنان و خانواده داشته است.

او در ۱۷ سالگی به آمریکا رفته و در رشته معماری و زبان فرانسه در مقطع کارشناسی و بودجه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرده است.

خانم راجی علاوه بر فارسی و انگلیسی به زبا‌ن فرانسه هم مسلط است.

آزیتا راجی نخستین زنی است که آمریکا به عنوان سفیر به استکهلم می‌فرستد و او نخستین زن ایرانی- آمریکایی است که به عنوان سفیر آمریکا در کشوری انتخاب می‌شود.

رسول نفیسی، استاد جامعه‌شناسی سیاسی در آمریکا:«این خبر معنای بسیار عمیقی در فرهنگ سیاسی آمریکا دارد و هم طعنه‌ای است به جمهوری‌خواه‌ها که اصولا وقتی اسم ایران و ایرانی می‌آید زیاد خوشحال نمی‌شوند.»

رسول نفیسی، استاد جامعه‌شناسی سیاسی در دانشگاه استریر در واشنگتن معتقد است این خبر، خبر خوبی برای ایرانی‌ها است و می‌افزاید:

«این خبر معنای بسیار عمیقی در فرهنگ سیاسی آمریکا دارد و هم طعنه‌ای است به جمهوری‌خواه‌ها که اصولاً وقتی اسم ایران و ایرانی می‌آید زیاد خوشحال نمی‌شوند. البته خانم کلینتون که دموکرات است هم زیاد نظر خوبی نسبت به ایران و ایرانی‌ها ندارد. او در مناظره اول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین دشمن او کیست، با لحنی طنزآمیز به ایران اشاره کرد. چنین فضای مسمومی وجود دارد ولی این خبر بسیار خبر خوبی است و باید آن را به فال نیک گرفت.»

پیش از این رسانه‌های هند خانم راجی را هندی‌تبار معرفی کرده بودند. او با همسرش در کالیفرنیا زندگی می‌کند و پنج فرزند دارد.

XS
SM
MD
LG