لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

همکاری فرانسه و روسیه علیه داعش؛ «در سطح حرف باقی می‌ماند»


همزمان با افزایش تنش بین مسکو و آنکارا، بر سر سرنگونی یک جت روسی در نزدیکی مرزهای ترکیه توسط ترکیه، رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه بر افزایش همکاری‌ها علیه گروه خلافت اسلامی تأکید کردند.

دو کشور گرچه در قبال سرنوشت سوریه و بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور اختلاف دارند اما اعلام کرده‌اند ائتلاف ضد گروه خلافت اسلامی قدرتمندتر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد.

رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه روز پنجشنبه توافق کردند که همکاری‌های دو کشور در مبارزه با گروه خلافت اسلامی یا داعش را افزایش دهند.

گروه خلافت اسلامی یا داعش مسئولیت حملات مرگبار به شهروندان هر دو کشور را در هفته‌های اخیر برعهده گرفته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:39 0:00
لینک مستقیم

در ۹ آبان‌ماه بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافربری روسی که از شرم‌الشیخ به سن‌پترزبورگ می‌رفت، موجب کشته شدن ۲۲۴ سرنشین آن شد. ۲۲ آبان‌ماه هم حمله به چند نقطه در شهر پاریس موجب کشته‌شدن ۱۳۰ نفر شد. گروه خلافت اسلامی مسئولیت هر دو این حملات را برعهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه از زمان حمله به پاریس تلاش‌های دیپلماتیک برای افزایش همکاری‌ها برای مبارزه با گروه خلافت اسلامی را افزایش داده است.

او با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، و ماتیو رنزی نخست‌وزیر ایتالیا، دیدار کرده است. روز پنجشنبه هم در سفری به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه توافق کرد که همکاری‌های اطلاعاتی و حملات هوایی به گروه خلافت اسلامی در سوریه را افزایش دهند.

این دیدار دو روز پس از آن صورت گرفت که ترکیه یک هواپیمای جنگی روسیه را در نزدیکی مرز سوریه سرنگون کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با انتقاد از این کار ترکیه گفت: «من و آقای اولاند افزایش همکاری‌ها را به عنوان ابزاری لازم و عملی برای شکل دادن یک ائتلاف ضد تروریسم و جبهه‌ای تحت نظارت سازمان ملل می‌دانیم».

فرانسوا اولاند نیز با «ابراز تأسف» از سقوط هواپیما روسی توسط ترکیه، گفته است که باید از چنین تنش‌هایی اجتناب کرد. آقای اولاند گفت:

«اولاً ما تبادل اطلاعات را در تمام زمینه‌ها بویژه میان نیروهای‌مان افزایش می‌دهیم. حملات هوایی علیه داعش افزایش پیدا خواهد کرد و ما بهره‌وری آنها بویژه در زمینه انتقال نفت را کاهش می‌دهیم. چیزی که آقای پوتین هم روی آن تأکید داشت این بود که نیروهایی که علیه داعش و گروه‌های تروریستی می‌جنگند، نباید پشت اقدام‌های ما مخفی شوند. ما باید به گروه‌های تروریستی و داعش حمله کنیم».

الکساندر گلوتز، تحلیلگر مسایل نظامی و سیاسی در مسکو، در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره اینکه چقدر این ائتلاف و تبادل اطلاعات امکان‌پذیر است، می‌گوید:

«این همکاری بیشتر در سطح حرف و تنها برای تبلیغات باقی خواهد ماند. چون واقعیت این است که به اشتراک گذاشتن اطلاعات، مسئله‌ای بسیار حساس است، و نیاز به اعتماد دو جانبه خیلی قوی دارد. آنها می‌توانند اطلاعات معینی را با هم تقسیم کنند، ولی وقتی درباره مسائل خیلی حساس اطلاعاتی صحبت می‌کنیم، درباره اطلاعاتی محرمانه حرف می‌زنیم که معمولاً حتی بین اعضای ناتو هم مبادله نمی‌شوند.»

با این حال فرانسه و روسیه دیدگاه‌های مختلفی در ارتباط با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، دارند. پاریس می‌گوید بشار اسد جایگاهی در آینده سوریه ندارد و مسکو تأکید می‌کند که سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه باید به دست مردم این کشور تعیین شود.

الکساندر گلوتز، تحلیلگر مسایل نظامی و سیاسی در مسکو، به رادیوفردا می‌گوید که در کشور جنگ‌زده سوریه در درجه اول رهایی از جنگ داخلی اهمیت دارد:

«گفته‌های پوتین درباره اینکه آینده سوریه باید در دست مردم این کشور باشد، تنها حرف است. زیرا کم و بیش روشن است که در شرایطی که اسد نیروهای امنیتی و ارتش را کنترل می‌کند، به هر نتیجه‌ای که بخواهد در انتخابات می‌رسد. دوم اینکه شما چطور در کشوری مانند سوریه که درگیر جنگ داخلی است، انتخابات برگزار کنید؟ بنابراین ابتدا باید گروه‌های تروریستی نابود شوند، و بعد به راه حل سیاسی برای سرنوشت سوریه رسید.»

در این میان روابط روسیه و آمریکا هم چندان گرم نیست. پوتین که بر همکاری‌های بیشتر ائتلاف ضد گروه خلافت اسلامی تأکید می‌کند، به شدت از اینکه واشنگتن مانع سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه نشده، انتقاد کرده است.

ترکیه می‌گوید هواپیمای روسی را پس از اینکه ۱۷ ثانیه در حریم هوایی‌اش پرواز کرده و به اخطارهای متعدد پاسخ نداده سرنگون کرده. رئیس‌جمهور روسیه ادعای ترکیه را رد می‌کند و می‌گوید آمریکا از پرواز این هواپیما آگاه بوده و باید متحد خود ترکیه را مطلع می‌کرده است.

ولادیمیر پوتین در دیدار با همتای فرانسوی خود گفته با این فرض که دیگر اتفاقی مانند سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه رخ نخواهد داد به همکاری با ائتلاف ضد داعش ادامه خواهد داد در غیر این صورت به گفته او همکاری با هیچ کشور دیگری معنا نخواهد داشت.

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، هم در یادداشتی که در روزنامه تایمز چاپ بریتانیا منتشر کرده نوشته که ترکیه در راستای کاهش تنش با روسیه و متحدان خود همکاری خواهد کرد.

در همین‌حال استفان دمیستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه می‌گوید اقدام ترکیه در سرنگونی یک جت روسی در نزدیکی مرز سوریه خطر آسیب به پروسه صلح سوریه را در بر دارد و ممکن است راه رسیدن به صلح را ناهموار کند.

XS
SM
MD
LG