لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

منشأ پیامک‌های هشدار به فعالان سیاسی و اجتماعی چیست؟


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

«هشدار! هرگونه ارتباط و همکاری با عناصر معاند خارج از کشور از طریق ای‌میل، پورتال‌های امن و سایر وسایل ارتباطی عملی مجرمانه و موجب پیگرد قضایی است. ضروری است ارتباطات خود را قطع نمایید. این پیامک به منزله آخرین هشدار امنیتی است.»

این متن پیامک هشداردهنده‌ای است که به گفته سایت زیتون نزدیک به اصلاح‌طلبان روز پنج‌شنبه صدها تن از فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران آن را دریافت کرده‌اند.

این پیامک هشدار داده است که هر گونه ارتباط با «عناصر معاند» جرم به حساب می‌آید. با این حال وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی از ارسال این پیامک ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، این پیامک از چهار شماره تلفن شخصی به افراد ارسال شده است.

امیر رشیدی، فعال امنیت سایبری ساکن آمریکا، معتقد است این اولین بار است که چنین پیامی از طریق تلفن شخصی ارسال می‌شود. او در این باره می‌گوید:

«‌اگر به حساب ایمو یا وایبر افراد [و شماره‌های ارسال‌کننده پیامک هشدار] رجوع کنیم، حساب وایبر این فرد از ماه مارس غیرفعال است و در ایمیو تصویر فردی است که کمی عجیب به نظر می‌رسد و شبیه مبارزان مسلح کرد است. در پیام آمده که استفاده از پورتال‌های امن جرم است اما باید گفت پورتال جایی برای ارسال پیام دو یا چند نفر نیست و پورتال فضاهایی مانند یاهو است.»

این گفته‌ها در حالی است که پیمان عارف، فعال سیاسی ساکن ترکیه، معتقد است این پیامک‌ها در راستای پرونده نفوذ که پیشتر علی خامنه‌ای رهبر ایران در مورد آن سخن گفته بود ارسال شده‌اند.

روز شنبه ۱۲ تیرماه، علی مطهری نایب رئیس مجلس ایران با تأکید بر اینکه ارسال پیامک مشکوک و تهدیدآمیز موجب «ایجاد نگرانی در اهالی رسانه» شده، از وزارت اطلاعات و پلیس فتا خواست که «به سرعت منشأ» این پیامک‌ها را شناسایی و «خاطی یا خاطیان» را به قوه‌ قضائیه معرفی کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:26 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG