لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۱

نیروی انتظامی خوزستان برگزاری «تجمعات فاقد مجوز» را ممنوع کرد


پس از چند روز تجمع شهروندان خوزستانی در مقابل مقر استانداری در اعتراض به وضعیت ریزگردها و قطعی آب و برق، فرماندهی انتظامی خوزستان در اطلاعیه‌ای هرگونه تجمع مقابل استانداری خوزستان را از روز شنبه ۳۰ بهمن ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس در این اطلاعیه آمده است که هرگونه راهپیمایی و تجمع بدون اخذ مجوز، غیرقانونی بوده و با مسببان، متولیان و برپا کنندگان آن به عنوان ناقضان قانون برخورد خواهد شد.

فرماندهی انتظامی خوزستان همچنین ادعا کرده که «برای جلوگیری از سوء استفاده»، تصمیم به پایان دادن به تجمعات گرفته است.

در پی قطعِ آب و برق در برخی نقاط استان خوزستان، هفته گذشته دستکم برای چهار بار، گروهی از شهروندان اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

از روز ۲۳ بهمن بحران ریزگردها چندین بار باعث قطعی آب و در شهرهای استان خوزستان شده، و پسش از آن هم روز جمعه هشتم بهمن پس از وقوع توفان گرد و غبار در ۱۰ شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز در قطع شده و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شدند.

مدارس و ادارات چندین شهر مختلف خوزستان، روز شنبه سی بهمن هم تعطیل بود اما آن طور که ستاد بحران استان خوزستان اعلام کرده، تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی روز یکشنبه ادامه نخواهد داشت و این مراکز روز اول اسفند دایر خواهند بود.

«مهلت ۱۵ تا ۲۰ روزه برای رفع مشکلات»

در اطلاعیه فرماندهی انتظامی خوزستان مبنی بر ممنوعیت تجمع، اذعان شده که «فرسودگی تجهیزات آب و برق و گستردگی سیستم‌های برق‌رسانی در سطح استان موجبات بروز مشکلات فنی در ارائه خدمات به مردم را به وجود آورده و موجب ناراحتی روحی و روانی مردم شده است».

این اطلاعیه یاد آور شده که «بخش اعظم معایب و نواقص رفع‌شده و یا در حال رفع است».

فرماندهی انتظامی خوزستان همچنین به تلاش‌های امام جمعه اهواز و دادن «فرصت ۱۵ تا ۲۰ روزه به مسئولان» برای رفع اشکالات در نگهداری و نظافت «تمام مقرهای سطح استان» اشاره می‌کند که به گفته این نهاد «بالغ بر ۹۷ هزار عدد است و نصب نیروگاه ویژه در محل پمپاژ آب اهواز نیاز به زمان دارد».

روز شنبه خبرگزاری دولتی ایرنا در دو گزارش جداگانه به دستورات حسن روحانی، رئیس‌جمهور، و معاون اول او اسحاق جهانگیری، برای پیگیری و رفع مشکلات در خوزستان اشاره کرد.

به نوشته ایرنا، حسن روحانی در «جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران برای استان خوزستان» که روز شنبه برگزار شده «دستوراتی ویژه» به معاون اول خود، وزیر کشور و استاندار خوزستان برای «رسیدگی آنی به مشکلات» صادر کرده است.

گزارش ایرنا به جزئیات این «دستورات ویژه» اشاره نمی‌کند، اما اظهارات آقای روحانی را در تمجید از شهروندان خوزستانی و همدلی با آنها بازتاب داده است.

در گزارش دیگر ایرنا به نقل از معاون اول رئیس‌جمهور ایران آورده است که «کل امکانات کشور باید برای حل مسائل استان خوزستان بسیج شود».

اسحاق جهانگیری تأکید کرده که «استان خوزستان قلب تپنده توسعه ایران است و اگر خللی در فعالیت این استان ایجاد شود، کل کشور دچار مشکل خواهد شد».

اقتصاد نفتی ایران، به میزان قابل توجهی وابسته به فعالیت‌های مرتبط با این صنعت در استان خوزستان است، اما همزمان بخش‌هایی از این استان از محروم‌ترین مناطق کشور به لحاظ توزیع امکانات هستند.

XS
SM
MD
LG