لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

پاپ فرانسیس: هنوز برای قضاوت در مورد ترامپ زود است


پاپ گفته است، خودداری از داوری شتاب‌زده در مورد افراد، بخشی از اصول اساسی و ارزش‌های او و هر مسیحی معتقدی است
پاپ گفته است، خودداری از داوری شتاب‌زده در مورد افراد، بخشی از اصول اساسی و ارزش‌های او و هر مسیحی معتقدی است

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در اظهار نظری درباره آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا گفته است، در این باره قضاوت زودهنگام نمی‌کند، و به همگان و پیروان مسیحیت توصیه کرده که برای داوری صبور باشند.

به گزارش خبرگزاری‌ها پاپ فرانسیس در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیول زبان ال‌پائیس که یکشنبه سوم بهمن منتشر شده، تأکید کرده باید منتظر بود و دید که آقای ترامپ در صحنه عمل چه خواهد کرد.

پاپ گفته است، خودداری از داوری شتاب‌زده در مورد افراد، بخشی از اصول اساسی و ارزش‌های او و هر مسیحی معتقدی است، و افزوده است نگران شدن از چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده و انسان ممکن است فکر کند که رخ می‌دهد، «خردمندانه نیست».

پاپ فرانسیس ۱۱ ماه پیش، در فوریه ۲۰۱۶ ، زمانی که تازه از مکزیک دیدار کرده بود، در واکنش به دیوار حائلی که آقای ترامپ بر ساخت آن در مرز آمریکا و مکزیک اصرار دارد، گفته بود، ساخت دیوار یک کار مسیحی نیست، و ساخت پل دوستی رهنمود انجیل مقدس است.

او در عین حال تأکید کرده بود، در مورد دونالد ترامپ که در آن زمان هنوز نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشده بود، اظهار نظر شخصی نکرده است.

آقای ترامپ در آن زمان گفته بود، «مقام‌هایی در مکزیک در مورد من اظهارنظرهای توهین‌آمیزی به پاپ بیان کرده‌اند، زیرا می‌خواهند به غارت تجاری و بی‌احترامی به مرزهای آمریکا ادامه دهند».

دونالد ترامپ همچنین گفته بود، خوب نیست یک رهبر مذهبی بلندپایه، اعتقادات دینی یک مسیحی را زیر سؤال ببرد و تأکید کرده بود که «من به مسیحی بودن خود افتخار می کنم».

آقای ترامپ در آن زمان همچنین گفته بود، اگر برای واتیکان هم خطر تروریستی به وجود بیاید، پاپ دعا خواهد کرد که من رئیس‌جمهور باشم.

نظرات آقای ترامپ با هدف مقابله با خارجی‌هایی که بویژه از مکزیک برای کار به آمریکا وارد می‌شوند، بیان شده بود.

در اظهار نظر دیگری، پاپ فرانسیس تنها شش روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در سفری به سوئد، در مورد پذیرش بیش از حد پناهجوی خارجی در قاره اروپا به رهبران هشدار داده بود.

پاپ در این سخنان گفته بود، کشورهای اروپا آنقدر پناهجویان را قبول کنند که بتوانند آنها را در جامعه خود ادغام کنند، زیرا این انسان‌های گریخته از جنگ‌ها و مشقت‌ها هم نیاز به زندگی خوب دارند.

هشدار در مورد سیاستمداران عامه‌گرا

در عین حال پاپ فرانسیس در بخش دیگری از گفت‌وگو با روزنامه ال‌پائیس، به کشورهای اروپایی در مورد روی آوردن به سیاستمداران عامه‌گرا هشدار داده است.

او گفته است، این وضعیت با شکست‌های اقتصادی و سرخوردگی‌ها ارتباط دارد.

پاپ فرانسیس اضافه کرده نمونه حکومت‌های عوامگرایانه در اروپا در پی ناکامی‌های اقتصادی، سر بر آوردن آدولف هیتلر در سال ۱۹۳۳ میلادی، بعد از وضعیت سخت اقتصادی دهه بیست میلادی بود، اما هیتلر مردمش را به نابودی کشاند.

او گفته است در مواقع بحران «قدرت تشخیص» از بین می‌رود و راه مقابله با این وضعیت افزایش گفت‌وگو میان انسان‌ها برای غلبه بر نگرانی‌هاست.

سخنان پاپ همزمان با گردهمایی رهبران احزاب مهم راستگرای اروپا بیان شده است.

رهبران احزابی که دیدگاه‌های راست افراطی را نمایندگی می‌کنند، از آلمان، فرانسه، اتریش، هلند و ایتالیا، شنبه دوم بهمن در کوبلنز آلمان گرد آمدند.

در این نشست، مارین لوپن از رهبران راستگرا در فرانسه گفت که ناسیونالیسم یک عبارت لعنت شده قدیمی نیست، بلکه آینده قریب‌الوقوع برای احیای اروپا است.

XS
SM
MD
LG