لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

دادستان تهران: از ۴۰۰ فروشگاه برند تهران تنها ۲۲ فروشگاه مجوز دارند


دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به ورود این نهاد به موضوع «توزیع و تولید البسه نامتعارف» اعلام کرد که ۳۸۰ فروشگاه برند «بدون مجوز» در تهران وجود دارد که در آنها لباس‌های «خارجی و قاچاق» عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس جعفری دولت‌آبادی روز جمعه نهم مهر، گفت که «مطالبه‌گری» دادستان‌ها از دستگاه‌های دیگر در موضوعات مختلف بویژه «عفاف»، «حجاب»، ارز و قاچاق کالا باید «پررنگ‌تر شود».

او بیان اینکه «بسیاری از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند» افزود که در موضوع «عفاف و حجاب بیشترین وظایف» بر عهده دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی است اما «بیشترین مطالبات» از دستگاه قضایی و پلیس است.

دادستان تهران تأکید کرد: «در تهران ۴۰۰ فروشگاه برند وجود دارد که فقط ۲۲ مورد آن دارای مجوز است و تمام آنها لباس‌های خارجی قاچاق عرضه می‌کنند، چه کسی به آنها مجوز می‌دهد و چرا باید ما پاسخگو باشیم؟»

او مدعی شد که دستگاه‌های دیگر «پول‌ها را می گیرند و خرج نمی‌کنند اما بعد پاسخ این وضعیت و شرایط را از ما می‌خواهند».

آقای جعفری دولت‌آبادی اضافه کرد: «امروز ده‌ها دستگاه در حوزه مواد مخدر بودجه می‌گیرند که اگر کار می‌کردند وضعیت بهتر از این بود».

دادستان تهران در ماه‌های گذشته چندین بار خواستار برخورد با فروش لباس‌هایی شده که به گفته او طرح‌ها و علائم «گروه‌های فاسد و منحرف» دارند.

آقای جعفری دولت‌آبادی روز شنبه ۲۰ شهریور از نیروی انتظامی خواسته بود وضعیت اماکنی که تحت عنوان «برند» لباس‌های «غیرمجاز و نامناسب» ارائه می‌دهند را بررسی کند.

او همچنین از وزارت صنعت و معدن هم خواسته بود در زمینه صدور مجوز برای اماکن عرضه‌کننده لباس‌های خارجی دارای برند «دقت» به خرج دهد.

دادستان تهران پیش از آن هم تأکید کرده بود «اگر چه بهترین راهکار در حوزه عفاف و حجاب، اقدامات فرهنگی است»، اما نباید تأثیر «اقدامات مقابله‌ای و ابزار کیفری» یا «به قول معروف اقدامات سرهنگی» در مبارزه با «جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی» نادیده گرفته شود.

در همین حال حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، در مرداد ماه از پلمب بیش از چهار هزار و ۴۰۰ واحد پوشاک ارائه‌کننده «پوشاک مبتذل و خلاف عفت عمومی» در مدت یک سال گذشته خبر داده بود.

در ماه‌های گذشته برخی رسانه‌های اصولگرا از فروش مانتوهای پشت‌نویسی شده با کلمه‌های انگلیسی و شلوارهای «چاک، چاک» شدیداً انتقاد کرده‌اند، و مقام‌های انتظامی و مسئولان اتحادیه‌های صنفی پوشاک در استان‌های مختلف ایران نیز از جمع‌آوری این مانتوها خبر داده‌اند.

در این زمینه سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، گفته بود که این مانتوها به صورت «قاچاق» وارد کشور می‌شود، گرچه مسئولان برخی از اتحادیه‌های پوشاک می‌گویند که چنین مانتوهایی «با الگو گرفتن از نمونه‌های خارجی» در ایران تولید شده‌اند.

روز جمعه همچنین حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، گفت که این نیرو در مورد موضوع «عفاف و حجاب» وظایف خود را «به خوبی وحتی بیش از توان خود انجام داده است».

او با تاکید بر «جدیت» در مورد «امنیت اخلاقی» اعلام کرد که نیروی انتظامی با مراکزِ به گفته او «اغفال» جوانان، برخورد جدی خواهد کرد.

مقام‌های دولت حسن روحانی پیش از این نیز بارها از برخورد انتظامی با موضوعاتی مانند حجاب انتقاد کرده‌اند و آقای روحانی خود تأکید کرده که «با ون، مینی‌بوس، پاسبان و سرباز، فرهنگ درست نمی‌شود».

در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز روز شنبه ۲۳ مرداد، تأکید کرده بود که برخورد نیروی انتظامی در این حوزه «هزینه‌های اجتماعی بسیار بالایی دارد».

XS
SM
MD
LG