لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

معرفی ۱۰ چهره خبرساز در سال ۱۳۹۵


فهرست اولیه اسامی حائزان شرایط خبرسازترین چهره سال ۱۳۹۵، با همفکری و پرسش از اعضای تحریریه رادیوفردا تدوین شده، و شما مخاطبان رادیو فردا می‌توانید از طریق وب‌سایت رادیو فردا برای ششمین سال پیاپی در انتخاب خبرسازترین چهره سال مشارکت کنید.

اعضای تحریریه رادیو فردا، نامزدهای خود برای احراز عنوان «خبرسازترین چهره سال ۹۵ به انتخاب مخاطبان رادیو فردا» را معرفی کرده‌اند که حاصل آن نظرخواهی،‌ فهرست ۱۰ نفره‌‌ای است که می‌توانید نام و معرفی کوتاهی از افراد را به ترتیب حروف الفبا، بخوانید.

۱. آتش‌نشانان پلاسکو:

آخرین روز دی ماه سال ۹۵، ساختمان پلاسکو در تهران که از آن به عنوان نخستین ساختمان مرتفع تهران در دهه چهل خورشیدی یاد می‌شد، آتش گرفت و ساعاتی پس از ادامه یافتن آتش در طبقات فوقانی این ساختمان، پلاسکو فرو ریخت.

در همان ساعات اولیه این حادثه یکی از آتش‌نشانان حاضر در صحنه، دچار سانحه شد که به دلیل شدت جراحات جان باخت. ۱۵ آتش نشان دیگر نیز که برای اطفای حریق و خارج کردن مردم از محل آتش‌سوزی در داخل ساختمان حضور داشتند، زیر آوار ماندند.

همراه با این آتش‌نشانان پنج شهروند عادی از کسبه و کارکنان ساختمان پلاسکو نیز زیر آوار ماندند. در نهایت و پس از ۹ روز عملیات آواربرداری و جست‌وجو، هیچ کدام از زیرآوار ماندگان، زنده خارج نشدند.

در حادثه پلاسکو، در مجموع ۱۶ آتش‌نشان جان باختند، مراسم تشییع پیکر این آتش‌نشانان با حضور شمار زیادی از مردم تهران برگزارشد.

۲. خالقی، مینو:

فعال محیط زیست و حقوق زنان است که در رقابت‌های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه پارسال، به عنوان منتخب اصفهان برگزیده شد اما، شورای نگهبان، صلاحیت او را پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، رد کرد تا مینو خالقی از راه یافتن به مجلس شورای اسلامی بازماند.

مینو خالقی، برادرزاده ناصر خالقی وزیر کار و امور اجتماعی دولت محمد خاتمی است. شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت و ابطال آرای او را، انتشار تصاویری از خانم خالقی بدون حجاب در فضای عمومی اعلام کرد.

به رغم تلاش و اصرار مسئولان وزارت کشور و شماری از نمایندگان مبنی بر حضور مینو خالقی در مجلس در نهایت با نظر هیئت عالی حل اختلاف قوا و آن طور که یکی از نمایندگان گفته، تأیید رهبر جمهور اسلامی ایران، مینو خالقی نتوانست به عنوان نماینده اصفهان به مجلس راه یابد.

۳. صادقی، محمود:

حقوقدان، استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس و وکیل پایه یک دادگستری است که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با قرار گرفتن در فهرست اصلاح طلبان موسوم به لیست امید توانست به مجلس راه یابد.

او هم اکنون نماینده تهران در مجلس است، او در آبان ماه در نطقی از مسئولان دستگاه قضایی خواست تا به شایعات پیرامون حساب‌های شخصی رئیس قوه قضاییه که در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود، واکنش نشان داده و تکلیف این حساب‌ها را روشن کنند.

این سخنان محمود صادقی با واکنش شدید مسئولان دستگاه قضایی روبه‌رو شد که در نهایت منجر به صدور حکم جلب شبانه و سیار برای او شد، و با مقاومت محمود صادقی در برابر مأموران دستگاه قضا، خبرساز شد.

توئیت‌های آقای صادقی پیرامون مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی، از جمله بورسیه‌های دکترا در دولت قبل، و پرونده واگذاری املاک در شهرداری تهران، نیز در خبرساز بودن او در این سال، مؤثر بود.

۴. علیزاده، کیمیا:

تکواندوکای ایرانی است که در المپیک سال ۲۰۱۶ ریو، توانست در وزن ۵۷ کیلوگرم برنده مدال برنز این رقابت‌ها شود تا نام او، به عنوان نخستین و تنها زن ورزشکار ایرانی صاحب مدال در المپیک، ثبت شود.

کیمیا علیزاده همچنین با ۱۸سال سن، کم‌سن‌ترین مدال‌آور ایران در ادوار مختلف المپیک است.

۵. فرهادی، اصغر:

کارگردان، فیلمساز و فیلمنامه‌نویس ایرانی است. او در سال ۲۰۱۲ میلادی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» توانست برنده اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شود، نام خود را به عنوان نخستین کارگردان ایرانی برنده این جایزه در تاریخ سینمای ایران و جهان ثبت کرد.

اصغر فرهادی در سال ۱۳۹۵ توانست رکورد دیگری برای سینمای ایران و جهان رقم بزند. در جشنواره کن این سال فیلم فروشنده، جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای اصغر فرهادی به ارمغان آورد و شهاب حسینی، بازیگر نقش اول مرد آن، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

اما این پایان موفقیت‌های فرونشده اصغر فرهادی نبود و این فیلم توانست دومین اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان را برای اصغر فرهادی رقم بزند، تا نام او جاودانه شود.

اصغر فرهادی در اعتراض به سیاست دولت آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت ورود برای اتباع هفت کشور از جمله ایران از حضور در مرام اسکار منصرف شد، و انوشه انصاری اولین ایرانی که به مدار زمین رفت، و فیروز نادری اخترشناس و دانشمند ایرانی عضو ناسا، به نمایندگی از اصغر فرهادی در مراسم اسکار حاضر شدند و پیام او را قرائت کردند.

۶. کیارستمی، عباس:

کارگردان، سینماگر، فیلمنامه نویس، عکاس سرشناس ایرانی است که از فیلم‌سازان تأثیرگذار جهان به شمار می‌رفت. آثار عباس کیارستمی و سبک خاص او در فیلم‌سازی و نوع نگاهش در سراسر جهان برای سینمادوستان شناخته شده بود.

عباس کیارستمی با ساخت بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند از شناخته‌شده‌ترین و نام‌آورترین فیلم‌سازان جهان است. فیلم «طعم گیلاس» ساخته او در سال ۱۹۹۷ برنده نخل طلای جشنواره کن شد، عباس کیارستمی پنج بار نامزد دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شده بود.

او در سال ۱۳۹۵ پس از طی دوره نسبتاً طولانی بیماری در فرانسه در سن ۷۶ سالگی درگذشت. اهمال و اشتباه تیم درمانی و خطای پزشکی در پرونده بیماری عباس کیارستمی و اخبار و واکنش‌های پیرامون نحوه درگذشت او از خبرسازترین حوادث و وقایع امسال بود.

۷. محمدی، نرگس:

فعال حقوق بشر، فعال سیاسی و از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر است که وظیفه سخنگویی این کانون برعهده اوست. نرگس محمدی که در حال حاضر در زندان اوین به سر می‌برد، در شعب مختلف دادگاه انقلاب اسلامی و به اتهامات گوناگونی محاکمه شد و در مجموع برای او تحمل ۱۶ سال حبس رقم خورد.

او در دوران بازجویی و تحت فشارهای روحی و جسمی ناشی از بازداشت و بازجویی به بیماری اعصاب و روان و فلج عضلانی مبتلا شد.

از مهم‌ترین اتهامات او فعالیت‌هایش در کانون مدافعان حقوق بشر و همچنین راه‌اندازی کمپینی تحت عنوان لگام یا لغو گام به گام اعدام است.

جلوگیری مسئولان زندان اوین و دستگاه قضایی از تماس تلفنی او با دو کودک خردسالش با اعتصاب غذای او همراه شد و کاربران توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی را به حمایت از او واداشت.

از زمانی که نرگس محمدی در زندان بوده، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، آزادی او را خواستار شده‌اند.

۸. مطهری، علی:

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است که در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی این سمت را برعهده داشته است. او به صراحت لهجه در بیان نظراتش معروف است.

آقای مطهری تا کنون چندین بار به دلیل سخنان اعتراضی و انتقادی خود طی سال‌های گذشته از جمله در زمینه حصر و حبس رهبران معترضان انتخابات ۸۸ خبرساز شده و حتی بر سر این اعتراض‌ها و انتقادها با اصولگرایان تندرو، درگیر شده است.

نام علی مطهری در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفت. صلاحیت او ابتدا در شورای مرکزی نظارت رد شد، ‌اما پس از اعتراض، شورای نگهبان صلاحیت نماینده تهران را تأیید کرد و او توانست یک‌بار دیگر به مجلس راه یابد.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی است و همچنان بیان نظراتش در موارد مختلف، اعتراض اصول‌گرایان تندرو را به دنبال دارد.

۹- منتظری، احمد:

فرزند ارشد آیت‌الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید شیعه است. او پس از مرگ آیت‌الله منتظری مسئولیت دفتر و بیت آیت‌الله منتظری را برعهده داشته است. انتشار فایل صوتی دیدار آیت‌الله منتظری با هیئتی که مسئولیت اعدام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ را برعهده داشتند، باعث شد تا احمد منتظری به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده و در آنجا با اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دلیل انتشار اسناد سری و تبلیغ علیه نظام روبه‌رو شود.

در نهایت احمد منتظری به تحمل ۲۱ سال حبس محکوم شد که دادگاه به دلیل آنچه حرمت خون برادر شهیدش و عنایت به سن و سال و وضعیت خاص او می‌نامید، فقط شش سال از آن حبس را لازم‌الاجرا اعلام کرد.

احمد منتظری در اسفندماه امسال برای اجرای حکم بازداشت شد اما پس از یک روز آزاد شد. گفته می‌شود درخواست آیت‌الله شبیری زنجانی و موافقت رهبر جمهوری اسلامی ایران باعث آزادی او شده است.

زهرا ربانی املشی، همسر احمد منتظری در گفت‌وگویی خبر داده بود که آیت‌الله خامنه‌ای با اجرای حکم همسرش مخالف بوده اما ابراهیم رئیسی، دادستان ویژه روحانیت که از اعضای هیئت دیدارکننده با آیت‌الله منتظری در تابستان سال ۶۷ بوده، بر اجرای این حکم اصرار کرده است.

۱۰. هاشمی‌رفسنجانی، اکبر:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس اسبق ایران و نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری بود.

او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۹۴ نامزد این انتخابت شد و توانست با کسب بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار رأی به عنوان نفر نخست تهران، یک‌بار دیگر به این مجلس راه یابد.

هاشمی رفسنجانی در برنامه تبلیغاتی خود که از شبکه استانی تهران پخش شد، تأکید کرد «که جمهوریت و اسلامیت نظام دچار ضعف شده است».

او که در جریان انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ و وقایع پس از آن، در زمره منتقدان رفتار حاکمیت با منتقدان درآمده بود، در دی ماه امسال هنگام شنا در استخر مجموعه کوشک در سعدآباد، دچار عارضه قلبی شد و در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

مراسم اقامه نماز میت بر سر پیکر او توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران و همچنین آیین تشییع پیکرش که با حضور پرشمار مردم تهران برگزارشد، حواشی بسیاری را رقم زد.

پیکر آقای هاشمی رفسنجانی در کنار مدفن آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی و فرزندش احمد خمینی به خاک سپرده شد.

چهره‌های خبرساز پنج دوره گذشته

در نخستین دوره برگزاری نظرخواهی انتخاب چهره خبرساز در رادیو فردا، که در سال ۹۰ برگزار شد، شاهزاده رضا پهلوی فعال سیاسی و فرزند محمدرضا شاه پهلوی آخرین پادشاه ایران، با آرای مخاطبان رادیو فردا، خبرسازترین چهره سال ۱۳۹۰ لقب گرفت.

در دومین دوره برگزاری این رقابت در سال ۹۱، مخاطبان رادیو فردا نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را که در آن سال در زندان اوین تهران زندانی بود، به عنوان خبرساز آن سال برگزیدند.

محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه ایران، در سومین دوره برگزاری چهره خبرساز سال ۹۲، به انتخاب مخاطبان رادیو فردا، عنوان خبرسازترین چهره سال‌ را به خود اختصاص داد.

مخاطبان رادیو فردا، در سال ۱۳۹۳ و در چهارمین دوره برگزاری این رقابت‌ها، محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران را برای دومین بار پیاپی به عنوان خبرسازترین چهره سال برگزیدند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که درگیر مذاکرات با وزاری خارجه کشورهای پنج به‌علاوه یک بر سر پرونده هسته ای ایران بود، در سال ۱۳۹۴، برای سومین سال پیاپی از سوی مخاطبان رادیو فردا، عنوان چهره خبرساز سال را به نام خود ثبت کرد.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG