لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

پیامدهای جنگ برای اقتصاد سوریه و خاورمیانه به روایت صندوق بین‌المللی پول


صندوق بین‌المللی پول می‌گوید در پنج سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد حجم اقتصاد این کشور به کمتر از نصف سطح سال ۲۰۱۰ و با ۳۰۰ درصد نرخ تورم کاهش یافته که احیای آن به باور رئیس صندوق بین‌المللی پول دست کم یک نسل طول خواهد کشید.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که در پایگاه اینترنتی این صندوق منتشر شده از جمله گفته است که جامعه بین‌المللی برای کمک به بازسازی زیرساخت‌ها و توسعه درازمدت کشورهای منطقه باید خود را آماده کند.

خانم لاگارد در این گزارش می‌گوید: «بحران و جنگ، کشورهایی نظیر عراق، سوریه، لیبی و یمن را آسیب‌‌پذیر و بی‌ثبات‌‌تر کرده و دستاوردهای توسعه و پیشرفت نسل‌های پیشین را کاملاً نابود کرده است».

گزارش جواد کوروشی ازگزارش صندوق بین المللی پول در باره پیامدهای جنگ برای اقتصاد در خاورمیانه
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:38 0:00
لینک مستقیم

فریبرز رئیس‌دانا، کارشناس اقتصادی در تهران، درباره این گزارش به رادیو فردا می‌گوید گزارش صندوق بین‌المللی پول و برآوردهای این صندوق از قابل‌قبول‌ترین بررسی‌ها در این زمینه است.

به گفته خانم لاگارد بیش از ۲۰ میلیون آواره در کشورهای خاورمیانه و بیش از ۱۰ میلیون پناه جویی که به کشورهای دیگر رفته‌اند از هر بحران مهاجرت دیگری از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون گسترده‌تر است.

هزینه‌های اقتصادی جنگ بسیار هنگفت‌اند. همراه با قربانیان زیاد و ویرانی‌هایی که جنگ با خود در کشورهای عراق، لیبی، سوریه و یمن داشته است، جنگ این کشورها را به سوی فقر، بیکاری و شکنندگی هرچه بیشتر دستاورهای توسعه پیش از جنگ به جلو رانده است.

به طور نمونه درصد کودکان و نوجونانی که در سوریه به مدرسه می‌روند، در سال ۲۰۱۳ به ۵۲ درصد کاهش پیدا کرده است و طول عمر متوسط در این کشور هم از ۷۶ به ۵۶ سال رسیده است.

به باور خانم لاگارد با توجه به هزینه‌های هنگفت ناشی از این درگیری‌های نظامی همه کشورها و نهادها و از جمله صندوق بین‌المللی پول باید خود را برای پایان جنگ‌ها در این منطقه آماده کنند.

آقای رئیس‌دانا بر این باور است که کشورهایی که در امور داخلی این کشورها دخالت کرده‌اند باید هزینه‌های بازسازی را بپردازند. به باور آقای رئیس‌دانا اگر بازسازی این کشورها موفق نباشد، این کشورها می‌توانند به محل درگیری‌های تازه‌ای تبدیل شوند.

به گفته خانم لاگارد با توجه به ابعاد بحران ۱۱ میلیارد دلاری که از سوی کشورهای اهدا کننده برای کمک به سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه تا سال ۲۰۲۰ وعده داده شده، کافی نخواهد بود. اين مبالغ باید به صورت کمک بلاعوض و وام با بهره‌های نازل اهدا شوند تا از فشار مالی بر کشورهای دریافت‌کننده بکاهد.

XS
SM
MD
LG